Opdateret 30. maj 2022 af Peter Klitkou

Teknisk SEO - Dit fundament for de bedste rankings

Når vi snakker SEO er der typisk tale om indhold og hvordan, vi optimerer indhold, så hjemmesiden rangerer højt i søgemaskiner som Google. 

Men der er også det tekniske aspekt af SEO, der drejer sig om eksempelvis søgemaskiners indeksering af din hjemmeside, døde links på hjemmesiden, mobilvenlighed af dit website og sitemaps.

Dette er dog kun et udpluk af, hvad der falder ind under teknisk SEO, for denne del af søgemaskineoptimering er i princippet alt det, som ikke indebærer indhold i form af tekst.

Indholdsfortegnelse

Skal vi gøre (noget af) SEO arbejdet?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed

Garanti for første side på Google (se mere)

Men hvad er teknisk SEO? Bare rolig - vi har lavet en gennemgang af begrebet og indsatsen til dig herunder, så du kan blive meget klogere på området i 2022.

Vi vil blandt andet gennemgå disse punkter, som er vigtige elementer at kigge på, når man gennemgår en hjemmesides performance ift. teknisk SEO:

  • Sitemaps
  • Crawling
  • Indeksering
  • Hastighed
  • Mobilvenlighed
  • Døde links
  • Sidetitel
  • Meta descriptions
  • Https
  • Duplikeret indhold
  • Canonical links
  • Intern linkstruktur
Teknisk SEO - sådan kommer du i gang!

Teknisk SEO er ikke begrænset til disse 12 punkter, men fungerer som gode pejlemærker for, hvilke områder, der især er vigtige at have overblik over, hvis ens side ikke rangerer så højt som den burde på eksempelvis Google, og derfor gennemgår vi dem herunder. 

Et godt værktøj til at tjekke din hjemmesides tekniske SEO-venlighed er fx. Google Search Console. Men hold dig opdateret på ændringer i Google og deres algoritmer. 

Søgemaskineoptimering er en løbende og dynamisk proces, hvor de tekniske elementer såvel som retningslinjer ændres af og til.

Teknisk SEO kan være utroligt omfattende, og det er vigtigt, at man i sit arbejdet med søgemaskineoptimering, starter et sted og tager én ting af gangen, så hele indsatsen ikke ender med at være en rapport over hjemmesidens performance.

Skal du have hjælp til at få et overblik over, hvordan din hjemmeside performer rent teknisk eller til at få implementeret ændringer, der gør, at søgemaskiner bedre kan læse din hjemmeside, kan du kontakte os for rådgivning og SEO-ekspertise.

Første side eller uden beregning 🚀
Med erfaring fra mere end 200 SEO-cases ved vi, hvad der skal til for at komme øverst i søgeresultaterne.
 
Derfor stiller vi en garanti for, at du kommer på første side på Google med aftalte keywords - indenfor den definerede periode. 
 
Ingen SEO-projekter er ens, og derfor kræver målsætningen en gennemgang af netop din case.
 
Det er ikke muligt at forudsige præcise placeringer, da Google er dynamisk, men er du ikke på første side inden deadline – arbejder vi uden beregning, indtil du er.

Teknisk SEO - sitemaps 

Sitemaps er en form for indeks med en oversigt over alle siderne på din hjemmeside og derfor en måde, hvorpå søgemaskiner hurtigt kan få et overblik over din hjemmeside. Det kan også være en hjælp for besøgende på din side. 

Som en del af en mere teknisk indsats på sin hjemmesides SEO kan man oprette sit sitemap gennem programmering, således at når man opretter en ny side, opstår den også på dit sitemap med link.

Som en del af en mere teknisk indsats på sin hjemmesides SEO kan man oprette sit sitemap gennem programmering, således at når man opretter en ny side, opstår den også på dit sitemap med link.

Det smarte ved et sitemap er både det tekniske, i forhold til at Google bedre kan læse din side, men derudover også smart til din læser eller dig selv, da det kan fungere som en form for overblik over de aktive sider på din hjemmeside. 

Et sitemap opsættes som et hierarki, som indikerer, hvordan siderne er opbygget, og hvordan man bevæger sig hen til den specifikke underside. Det kan også indeholde en liste over billeder eller andre filer.

Crawling

For at søgemaskiner kan finde ud af, hvad der er på din hjemmeside, sender de crawlere ind på en hjemmeside, der gennemgår alle de links, der ligger som en del af din hjemmeside. Crawlernes formål er at se, om de kan finde alle dine sider, og de finder dem blandt andet via dit sitemap.

Det er derfor vigtigt, at du har styr på denne facet af teknisk SEO, da du ellers risikerer, at søgemaskiner slet ikke læser din hjemmeside igennem.

Eksempler på cases
Madklubben.dk
Fra plads nr. 100 til stabilt 
#1 indenfor “catering"
madklubben teknisk seo
teknisk seo the fiddlery
Thefiddlery.dk
364% flere besøgende fra organisk trafik via Google på 3 måneder
Luksusgaspejs.dk
Fra nyt website til #1 side med 90 % af de udvalgte keywords på 3 mdr.
Luksusgaspejs teknisk seo

Indeksering

Efter en søgemaskine har crawlet din side, indekserer den typisk dine sider for at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Indekseringen består typisk af, at søgemaskinen behandler al tekst, indholdstags, attributes, billedfiler, videoer etc.

Denne proces er vigtig at være opmærksom på i den tekniske SEO-indsats, da der kan være sider, som du ikke ønsker, at søgemaskiner skal indeksere til søgemaskinen – fx kvitteringssider, 404-fejlside, etc.

Til dette bruges noindex-tagget i enten header eller tag.

Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering, er det derudover også et vigtigt element - at få indekseret sine sider. Det kan have afgørende effekt på, hvornår dine sider bliver læst af Google, og dermed hvornår du vil komme frem på Google.

Nu før Google har indekseret og læst dine sider, nye som gamle, nu hurtigere virker dine indsatser, og din SEO værdi styrkes. Google crawler ikke automatisk ofte dine sider, men det sker med jævne mellemrum.

Hvorfor hastighed er vigtigt for teknisk SEO

Hvor hurtigt dit site loader er både relevant for dine læsere og dine besøgende, men også for søgemaskiner. Sites, der loader langsomt, har ret svært ved at opnå de gode placeringer hos eksempelvis Google – selvom de har styr på alt andet SEO.

Ofte vil optimering af loadtid bestå af billedoptimering og komprimering samt caching. Der er også mere tekniske dele af det, som fx at ”rydde op” i koden på hjemmesiden. Her skal man især være opmærksom på core web vitals, som er et af Googles værktøjer, som viser hvor godt en hjemmeside klarer sig ift. hastighed.

Det er derfor også vigtigt at have et CMS-system, som læses hurtigt af Google. Der er derfor flere ting du skal være opmærksom på, når du opsætter en hjemmeside fra ny, hvis du vil optimere den efter SEO.

Vi anbefaler blandt andet at sætte sin hjemmeside op som en Wordpress hjemmeside, da det ikke blot er en brugervenlig løsning, men også den bedste opbygger, hvis du går op i søgemaskineoptimering.

Mobilvenlighed er essentielt

Søgemaskinen Google crawler og indekserer også din hjemmeside fra en mobiltelefon, og derfor er det vigtigt for din hjemmesides SEO-performance, at din hjemmeside er teknisk optimeret til mobil (responsive).

Fx er det vigtigt, at der ikke er sider eller indhold, som ikke er tilgængelige via mobil og at hjemmesiden er sat op til at fungere optimalt via en mobiltelefon.

Du kan tjekke din hjemmesides mobilvenlighed gennem Googles Mobile-Friendly Test. 

Når der er tale om mobilvenlighed, så er det både i forhold til teksten og de afsnit, der er at finde i teksten. Hvordan menupunkter, lister og andre visuelle elementer aflæses, og om siden også er designet til mobilen og/elle har responsivt design.

For at forklare vigtigheden af ikke at have døde links på sin hjemmeside, skal vi tilbage til crawlerne, for de kan ikke arbejde med døde links.

Støder de på et dødt link, stopper de med at crawle en hjemmeside og hopper videre til næste. Det betyder, at du hverken får crawlet, indekseret eller ranket resten af din hjemmeside, og det er jo noget af det sidste, man ønsker! 

Det har en direkte indvirkning på din generelle og tekniske SEO-perfomance at have flere dele af din hjemmeside, som søgemaskiner har opgivet at finde kun på grund af eksempelvis en gammel URL.

Men hvordan finder man hoved og hale i de døde links, og hvad kan man egentlig gøre for at optimere ift. teknisk søgemaskineoptimering på lige netop dette område?

Først og fremmest er det vigtigt at få identificeret, hvilke links der er døde og dermed ikke eksisterer, for disse links vil SEO-værdien gå tabt, og det kan i sidste ende betyde færre besøgende eller færre kunder.

Det kan være en god idé at identificere eventuelle døde links som en del af sin SEO analyse, og det kan man gøre ved eksempelvis at benytte sig af websitet Ahrefs, der kan en masse smarte ting.

På Ahrefs kan du eksempelvis inde under “Broken links” i menuen til venstre identificere hvilke links på dit website, der ikke længere fungerer. Når du har fundet ud af, hvilke links der er døde links, så skal du altså til at handle for at forbedre dit website, så det kan rangere højere.
Du kan eksempelvis løse situationen med de døde links ved at opsætte redirects til disse links. Dette er en god løsning, når vi snakker teknisk SEO, da du dermed kan få genvundet SEO-værdien af disse links.

Der er forskellige ting, der er gode at huske på, når du går i gang med at redirecte de døde links for at forbedre dit website ift. teknisk SEO.

Først og fremmest skal du tænke på relevansen. Hvilken side giver det mest mening at lede brugeren hen på? Du skal hele tiden tænke på, hvad formålet med den døde side var for at kunne redirecte det døde link til en side, der er emnemæssigt forbundet til den tidligere side.

Husk også på, at det ikke giver mening blot at redirecte brugerne til forsiden, medmindre det selvfølgelig er det mest relevante lige i den specifikke situation.

Derudover er det vigtigt, at du tester alle disse redirect, så du ved, at de virker, som de skal. Indimellem kan der gå noget galt i opsætningen, og derfor er det altid en god idé at teste, om det virker, så crawlerne ikke støder på det døde link igen.

Du skal også huske, at det er vigtigt at oprette en redirect for alle de døde links ift. teknisk SEO. Du kan sagtens få flere døde links til at pege på den samme side, men det er som sagt meget vigtigt, at der ikke eksisterer nogle døde links på dit site, da det vil have en negativ effekt for din rangering.

Teknisk SEO - Sidetitel og Meta descriptions

Dette område ligger i krydsfeltet mellem teknisk SEO og indholdsfokuseret søgemaskineoptimering, men på baggrund af navnet lægger vi det hos den tekniske del.

Ligesom med andet indholdsfokuseret søgemaskineoptimering skal du huske at bruge dine søgeord strategisk her, men det, du især skal være fokuseret på med sidetitel og meta descriptions, og som gør det relevant i teknisk SEO, er placeringen:

 
Gode SEO- og brugermålrettede sidetitler og meta-descriptions fortæller ikke kun Google, at din side er relevant for et givent søgeord, men giver også brugeren indsigt i, hvad de kan forvente af dit indhold og giver din hjemmeside en bedre CTR.
Teknisk SEO - Sidetitel og Meta descriptions

Https

For ikke så mange år tilbage kørte langt de fleste hjemmesider på en almindelig http-protokol, der betød, at den udveksling af informationer, der sker mellem bruger og hjemmeside, foregik ukrypteret. 

I dag er der et voksende fokus på sikkerhed; både på internettet generelt, men også med fokus på datasikkerhed og beskyttelse af brugerne.

Derfor er brugen af https blevet standarden de senere år, og søgemaskiner bruger det også i deres ranking af hjemmesider, hvilket gør det relevant for din tekniske SEO-indsats.

Flere internetbrowsere advarer desuden også deres brugere imod at bevæge sig ind på http-hjemmesider. Så er du ikke allerede med på https-protokollen, så skal du se at komme det.

Teknisk SEO_https sikkerhed

Duplikeret indhold i forhold til teknisk SEO

Vi skal igen tilbage til crawlere og indeksering, da disse to processer ikke bryder sig om duplikeret indhold. Når søgemaskiner finder sider med samme eller meget enslydende indhold, ved de ikke, hvilken side der er den vigtigste.

Det ”straffer” de ved at crawle websitet mindre ofte. Så har du fx en webshop, der benytter sig af filtre, er det vigtigt at fortælle søgemaskinerne, hvilken side der er den originale, som den skal henvises til.

Dette kan du gøre gennem teknisk SEO ved eksempelvis at oprette canonical links. Læs mere om canonical links nedenfor.

Canonical links

Du kan undgå ”straf” fra søgemaskiner gennem det, man anser som en standard del af teknisk SEO: Canonical links. Du kan identificere din canonical page på forskellige måde ved eksempelvis at indsætte linket som tag, i din header, i dit sitemap osv. Læs Googles gennemgang af fordele og ulemper ved de forskellige metoder her.

Flere cases

Lumida.dk
Fra ny elektriker til at få nye opgaver via #1 side på Google på 4 mdr.
seo teknisk Lumida
teknisk seo PK medier
Pkmedier.dk
Vi ligger selv #1 på Google, og vi kan også hjælpe dig med det

Intern linkstruktur

Dine interne links er ikke kun en god idé for at gøre dine læsere eller brugere klogere på flere emner, der er relevante for den side, de befinder sig på – men også for søgemaskiner.

Søgemaskiner ser nemlig gerne, at der er flere steder på din hjemmeside, der henviser til dine undersider.

Da menuen på forsiden næppe henviser til alle undersiderne eller blogindlæg på hjemmesiden, men nærmere en kategori eller paraply-side (som fx Google ikke så gerne viser i sine søgeresultater) er det en god idé at vise søgemaskiner, at man har flere veje til de forskellige indholdssider.

Samtidig viser man Google såvel som brugerne, at man ønsker at gøre læserne klogere på et relevant emne.

Opsamling på alt det tekniske

Som man kan læse, er teknisk søgemaskineoptimering mange forskellige ting og gennemgangen her er på ingen måde en fuldendt liste over indsatsområder under fanen ”teknisk SEO”.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at man aldrig bliver ”færdig med SEO”, men at det er et vedvarende arbejde.

Det gælder også teknisk SEO, hvor man udover at skulle vedligeholde en intern linkstruktur, skal sikre at man ikke har døde links, komprimere billeder osv., og det er altså også vigtigt at holde sig opdateret på denne front.

For ligesom med alt andet digitalt, så er denne type søgemaskineoptimering også under løbende udvikling – både rent teknologisk, men også som et resultat af lovgivning omkring fx datasikkerhed.

Der er dog en del områder, du kan få sat op på din hjemmeside, som ikke kræver dagligt vedligehold, men som vil kunne give din hjemmeside en solid hestesko i søgeresultaterne.

Har du brug for hjælp eller sparring omkring teknisk SEO eller on-page søgemaskineoptimering, så kontakt os endelig.

FAQ

Hvad er teknisk SEO?
Teknisk SEO er den tekniske del af dine søgemaskineoptimering. Det handler blandt andet om, hvorvidt din hjemmeside fungerer på flere enheder, hvor hurtigt din side loader, og om der er nogle døde links på den. Det her er kun et meget lille udpluk af alle de aspekter, som går under teknisk SEO.
Hvad er crawling?
Crawling er en del af den analyse som søgemaskinen laver, for at kunne læse din hjemmeside. Crawlere gennemgår alle de links du har på din hjemmeside, for at se om søgemaskinen kan finde alle dine sider. Crawling understreger vigtigheden af teknisk SEO, da søgemaskinen ellers ikke vil læse din hjemmeside igennem.
Hvilke værktøj bruger man til teknisk SEO?
Et godt værktøj er Google Search Console. Redskabet hjælper dig med at få et indblik i, hvordan søgemaskinen vurderer din hjemmeside. Search Console foretager blandt andet også en fejlfinding på din hjemmeside, tjekker hvorvidt der sker crawling, og hvilke eksterne sider der linker til din hjemmeside.
Hvad er sitemaps?
Sitemaps bruges af søgemaskinen til at skabe et hurtigt overblik over din hjemmeside, da det giver en oversigt over alle dine sider på dit website. Gennem programmering kan man oprette sit sitemap, så når du opretter en ny side til din hjemmeside, kommer den automatisk også frem med link på dit sitemap.
Hvorfor er det vigtigt for teknisk SEO, at siden kan læses på flere enheder?
Søgemaskinen kan se hvilke enheder vi bruger, når vi laver en søgning, eller besøger hjemmesider. Dens formål er at give den bedst mulige oplevelse for brugeren, og i og med at særligt mobilbrug er blevet mere populært til at søge på, er det vigtigt for søgemaskinen, at din hjemmeside også er læsevenlig her - så brugeren får en god oplevelse.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right