Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Teknisk SEO - sådan kommer du i gang!

Når vi snakker SEO er der typisk tale om indhold og hvordan, vi optimerer indhold efter at dukke op på søgemaskiner.

Men der er også det tekniske aspekt af SEO, der drejer sig om eksempelvis søgemaskiners indeksering af din hjemmeside, døde links på hjemmesiden, mobilvenlighed af dit website og sitemaps.

Dette er dog kun et udpluk af, hvad der falder ind under teknisk SEO, det i sidste ende er alt hvad der er SEO, men ikke er indhold.

Vi har lavet en gennemgang af teknisk SEO til dig herunder.

De typiske punkter, man kigger på først i en gennemgang af en hjemmesides perfomance, når det kommer til teknisk SEO, er listet op herunder:

Teknisk SEO - sådan kommer du i gang!

Teknisk SEO er ikke begrænset til disse 12 punkter, men fungerer som gode pejlemærker for, hvilke områder, der især er vigtige at have overblik over, hvis ens side ikke rangerer så højt som den burde på eksempelvis Google.

Et godt værktøj til at tjekke din hjemmesides tekniske SEO-venlighed er fx. Google Search Console.

Teknisk SEO kan være utroligt omfattende og det er vigtigt, at man i arbejdet med teknisk SEO, starter et sted og tager én ting af gangen, så hele indsatsen ikke ender med at være en rapport over hjemmesidens performance ift. teknisk SEO, på én eller andens skrivebord.

Skal du have hjælp til at få et overblik over, hvordan din hjemmeside performer rent teknisk eller til at få implementeret ændringer, der gør, at søgemaskiner bedre kan læse din hjemmeside, kan du kontakte os for rådgivning og SEO-ekspertise.

Teknisk SEO - sitemaps 

Sitemaps er en form for indeks med en oversigt over alle siderne på din hjemmeside og derfor en måde, hvorpå søgemaskiner hurtigt kan få et overblik over din hjemmeside. Det kan også være en hjælp for besøgende på din side. 

Som en del af en mere teknisk indsats på sin hjemmesides SEO kan man oprette sit sitemap gennem programmering, således at når man opretter en ny side, opstår den også på dit sitemap med link.

Crawling

For at søgemaskiner kan finde ud af, hvad der er på din hjemmeside, sender de crawlere ind på en hjemmeside, der gennemgår alle de links, der ligger som en del af din hjemmeside. Crawlernes formål er at se, om de kan finde alle dine sider, og de finder dem blandt andet via dit sitemap.

Det er derfor vigtigt, at du har styr på denne facet af teknisk SEO, da du ellers risikerer, at søgemaskiner slet ikke læser din hjemmeside igennem.

Indeksering

Efter en søgemaskine har crawlet din side, indekserer den typisk dine sider for at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Indekseringen består typisk af, at søgemaskinen behandler al tekst, indholdstags, attributes, billedfiler, videoer etc.

Denne proces er vigtig at være opmærksom på i den tekniske SEO-indsats, da der kan være sider, som du ikke ønsker, at søgemaskiner skal indeksere til søgemaskinen – fx kvitteringssider, 404-fejlside, etc.

Til dette bruges noindex-tagget i enten header eller tag.

Hvorfor hastighed er vigtigt for teknisk SEO

Hvor hurtigt dit site loader er både relevant for dine læsere og dine besøgende, men også for søgemaskiner. Sites, der loader langsomt, har ret svært ved at opnå de gode placeringer hos eksempelvis Google – selvom de har styr på alt andet SEO.

Ofte vil optimering af loadtid bestå af billedoptimering og komprimering samt caching. Der er også mere tekniske dele af det, som fx at ”rydde op” i koden på hjemmesiden.

Mobilvenlighed er essentiel for teknisk SEO

Søgemaskinen Google crawler og indekserer også din hjemmeside fra en mobiltelefon og derfor er det vigtigt for din hjemmesides SEO-perfomance, at din hjemmeside er teknisk optimeret til mobil (responsive).

Fx er det vigtigt at der ikke er sider eller indhold, som ikke er tilgængelige via mobil og at hjemmesiden er sat op til at fungere optimalt via en mobiltelefon.

Du kan tjekke din hjemmesides mobilvenlighed gennem Googles Mobile-Friendly Test. 

Døde links

For at forklare vigtigheden af ikke at have døde links på sin hjemmeside, skal vi tilbage til crawlerne, for de kan ikke arbejde med døde links.

Støder de på et dødt link, stopper de med at crawle en hjemmeside og hopper videre til næste. Det betyder, at du hverken får crawlet, indekseret eller ranket resten af din hjemmeside.

Det har en direkte indvirkning på din generelle og tekniske SEO-perfomance at have flere dele af din hjemmeside, som søgemaskiner har opgivet at finde på grund af eksempelvis en gammel URL.

Det kan være en god idé at identificere eventuelle døde links som en del af sin SEO analyse.

Teknisk SEO - Sidetitel og Meta descriptions

Dette område ligger i krydsfeltet mellem teknisk SEO og indholdsfokuseret SEO, men på baggrund af navnet lægger vi det hos den tekniske del.

Ligesom med andet indholdsfokuseret SEO skal du huske at bruge dine søgeord strategisk her, men det, du især skal være fokuseret på med sidetitel og meta descriptions, og som gør det relevant i teknisk SEO, er placeringen:

 
Gode SEO- og brugermålrettede sidetitler og meta-descriptions fortæller ikke kun fx Google, at din side er relevant for et givent søgeord, men giver også brugeren indsigt i, hvad de kan forvente af dit indhold og giver din hjemmeside en bedre CTR.
Teknisk SEO - Sidetitel og Meta descriptions

Https

For ikke så mange år tilbage kørte langt de fleste hjemmesider på en almindelig http-protokol, der betød, at den udveksling af informationer, der sker mellem bruger og hjemmeside, foregik ukrypteret. 

I dag er der et voksende fokus på sikkerhed; både på internettet generelt, men også med fokus på datasikkerhed og beskyttelse af brugerne.

Derfor er brugen af https blevet standarden de senere år, og søgemaskiner bruger det også i deres ranking af hjemmesider, hvilket gør det relevant for din tekniske SEO-indsats.

Flere internetbrowsere advarer desuden også deres bruger imod at bevæge sig ind på http-hjemmesider. Så er du ikke allerede med på https-protokollen, så skal du se at komme det.

Teknisk SEO_https sikkerhed

Duplikeret indhold i forhold til teknisk SEO

Vi skal igen tilbage til crawlere og indeksering, da disse to processer ikke bryder sig om duplikeret indhold. Når søgemaskiner finder sider med samme eller meget enslydende indhold, ved de ikke, hvilken side der er den vigtigste.

Det ”straffer” de ved at crawle websitet mindre ofte. Så har du fx en webshop, der benytter sig af filtre, er det vigtigt at fortælle søgemaskinerne, hvilken side der er den originale, som den skal henvises til.

Dette kan du gøre gennem teknisk SEO ved eksempelvis at oprette canonical links. Læs mere om canonical links nedenfor.

Canonical links

Du kan undgå ”straf” fra søgemaskiner gennem det, man anser som en standard del af teknisk SEO: Canonical links. Du kan identificere din canonical page på forskellige måde ved eksempelvis at indsætte linket som tag, i din header, i dit sitemap osv. Læs Googles gennemgang af fordele og ulemper ved de forskellige metoder her.

Intern linkstruktur

Dine interne links er ikke kun en god idé for at gøre dine læsere eller brugere klogere på flere emner, der er relevante for den side, de befinder sig på – men også for søgemaskiner.

Søgemaskiner ser nemlig gerne, at der er flere steder på din hjemmeside, der henviser til dine undersider.

Da menuen på forsiden næppe henviser til alle undersiderne eller blogindlæg på hjemmesiden, men nærmere en kategori eller paraply-side (som fx Google ikke så gerne viser i sine søgeresultater) er det en god idé at vise søgemaskiner, at man har flere veje til de forskellige indholdssider.

Samtidig viser man Google såvel som brugerne, at man ønsker at gøre læserne klogere på et relevant emne.

Opsamling på teknisk SEO

Som man kan læse, er teknisk SEO mange forskellige ting og gennemgangen her er på ingen måde en fuldendt liste over indsatsområder under fanen ”teknisk SEO”.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at man aldrig bliver ”færdig med SEO”, men at det er et vedvarende arbejde.

Det gælder også teknisk SEO, hvor man udover at skulle vedligeholde en intern linkstruktur, sikre at man ikke har døde links, komprimere billeder osv., også skal holde sig opdateret på denne front.

For ligesom med alt andet digitalt, så er teknisk SEO også under løbende udvikling – både rent teknologisk, men også som et resultat af lovgivning omkring fx datasikkerhed.

Der er dog en del områder, du kan få sat op på din hjemmeside, som ikke kræver dagligt vedligehold, men som vil kunne give din hjemmeside en solid hestesko i søgeresultaterne.

Har du brug for hjælp eller sparring omkring teknisk (eller andre aspekter af) SEO, så kontakt os endelig.

FAQ

Hvad er teknisk SEO?
Teknisk SEO er den tekniske del af dine søgemaskineoptimering. Det handler blandt andet om, hvorvidt din hjemmeside fungerer på flere enheder, hvor hurtigt din side loader, og om der er nogle døde links på den. Det her er kun et meget lille udpluk af alle de aspekter, som går under teknisk SEO.
Hvad er crawling?
Crawling er en del af den analyse som søgemaskinen laver, for at kunne læse din hjemmeside. Crawlere gennemgår alle de links du har på din hjemmeside, for at se om søgemaskinen kan finde alle dine sider. Crawling understreger vigtigheden af teknisk SEO, da søgemaskinen ellers ikke vil læse din hjemmeside igennem.
Hvilke værktøj bruger man til teknisk SEO?
Et godt værktøj er Google Search Console. Redskabet hjælper dig med at få et indblik i, hvordan søgemaskinen vurderer din hjemmeside. Search Console foretager blandt andet også en fejlfinding på din hjemmeside, tjekker hvorvidt der sker crawling, og hvilke eksterne sider der linker til din hjemmeside.
Hvad er sitemaps?
Sitemaps bruges af søgemaskinen til at skabe et hurtigt overblik over din hjemmeside, da det giver en oversigt over alle dine sider på dit website. Gennem programmering kan man oprette sit sitemap, så når du opretter en ny side til din hjemmeside, kommer den automatisk også frem med link på dit sitemap.
Hvorfor er det vigtigt for teknisk SEO, at siden kan læses på flere enheder?
Søgemaskinen kan se hvilke enheder vi bruger, når vi laver en søgning, eller besøger hjemmesider. Dens formål er at give den bedst mulige oplevelse for brugeren, og i og med at særligt mobilbrug er blevet mere populært til at søge på, er det vigtigt for søgemaskinen, at din hjemmeside også er læsevenlig her - så brugeren får en god oplevelse.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down