Teknisk SEO er grundlaget for en optimal og hurtig hjemmeside, der lever op til søgemaskine krav, kan findes af Google og skaber en god brugeroplevelse. Denne del handler om alt fra kodning til korrekt brug af tags og schema, og kan være en svær disciplin at mestre uden den rette erfaring. Hos PK medier står vores konsulenter klar til at hjælpe dig med at komme i mål.
Teknisk SEO drejer sig om eksempelvis søgemaskiners indeksering af din hjemmeside, døde links på hjemmesiden, mobilvenlighed af dit website og sitemaps. Dette er dog kun et udpluk af, hvad der falder ind under denne kategori, for denne del af søgemaskineoptimering er i princippet alt det, som ikke indebærer indhold i form af tekst.
Men hvad er teknisk SEO? Bare rolig - vi har lavet en gennemgang af begrebet og indsatsen til dig herunder, så du kan blive meget klogere på området i 2024.
Vi sidder med et team af specialisteret som kan det hele. Alt fra at skrive det helt korrekte indhold, til at kunne de mest tekniske ting indenfor søgemaskineoptimering. Vi kan komme med en samlet løsning, som skaber synlighed og større større omsætning for din forretning. Skal du have hjælp, så kontakt os i dag.
Vi vil gennemgå disse punkter, som er vigtige elementer at kigge på, når man gennemgår en hjemmesides performance ift. teknisk SEO:
Teknisk SEO analyse er ikke begrænset til disse 12 punkter, men fungerer som gode pejlemærker for, hvilke områder, der især er vigtige at have overblik over, hvis ens side ikke rangerer så højt som den burde på eksempelvis Google, og derfor gennemgår vi dem herunder.
Et godt værktøj til at tjekke din hjemmesides tekniske SEO-venlighed er fx. Google Search Console. Men hold dig opdateret på ændringer i Google og deres algoritmer. Kender du ikke forskellen på Google Ads og SEO, så læs mere her.
Søgemaskineoptimering er en løbende og dynamisk proces, hvor de tekniske elementer såvel som retningslinjer ændres af og til.
Se også professionel hjemmeside.
Sitemaps er en form for indeks med en oversigt over alle siderne på din hjemmeside og derfor en måde, hvorpå søgemaskiner hurtigt kan få et overblik over din hjemmeside. Det kan også være en hjælp for besøgende på din side.
Som en del af en mere teknisk indsats på sin hjemmesides SEO kan man oprette sit sitemap gennem programmering, således at når man opretter en ny side, opstår den også på dit sitemap med link.
Et sitemap opsættes som et hierarki, som indikerer, hvordan siderne er opbygget, og hvordan man bevæger sig hen til den specifikke underside. Det kan også indeholde en liste over billeder eller andre filer.
For at søgemaskiner kan finde ud af, hvad der er på din hjemmeside, sender de crawlere ind på en hjemmeside, der gennemgår alle de links, der ligger som en del af din hjemmeside. Crawlernes formål er at se, om de kan finde alle dine sider, og de finder dem blandt andet via dit sitemap.
Det er derfor vigtigt, at du har styr på denne face af teknisk SEO optimering, da du ellers risikerer, at søgemaskiner slet ikke læser din hjemmeside igennem.
Efter en søgemaskine har crawlet din side, indekserer den typisk dine sider for at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Indekseringen består typisk af, at søgemaskinen behandler al tekst, indholdstags, attributes, billedfiler, videoer etc.
Denne proces er vigtig at være opmærksom på i den tekniske SEO-indsats, da der kan være sider, som du ikke ønsker, at søgemaskiner skal indeksere til søgemaskinen – fx kvitteringssider, 404-fejlside, etc.
Til dette bruges noindex-tagget i enten header eller tag.
Hvor hurtigt dit site loader er både relevant for dine læsere og dine besøgende, men også for søgemaskiner. Sites, der loader langsomt, har ret svært ved at opnå de gode placeringer hos eksempelvis Google – selvom de har styr på alt andet SEO.
Ofte vil optimering af loadtid bestå af billedoptimering og komprimering samt caching. Der er også mere tekniske dele af det, som fx at ”rydde op” i koden på hjemmesiden. Her skal man især være opmærksom på core web vitals, som er et af Googles værktøjer, som viser hvor godt en hjemmeside klarer sig ift. hastighed.
Vi anbefaler blandt andet at sætte sin hjemmeside op som en Wordpress hjemmeside, da det ikke blot er en brugervenlig løsning, men også den bedste opbygger, hvis du går op i søgemaskineoptimering.
Søgemaskinen Google crawler og indekserer også din hjemmeside fra en mobiltelefon, og derfor er det vigtigt for din hjemmesides SEO-performance, at din hjemmeside er teknisk optimeret til mobil - også kaldet responsive.
Fx er det vigtigt, at der ikke er sider eller indhold, som ikke er tilgængelige via mobil og at hjemmesiden er sat op til at fungere optimalt via en mobiltelefon.
Du kan tjekke din hjemmesides mobilvenlighed gennem Googles Mobile-Friendly Test, som er Googles eget værktøj til at teste om hjemmesider er mobilvenlige. Her får man klar besked på om éns hjemmeside kan optimeres eller om den går klart igennem testen.
Når der er tale om mobilvenlighed, så er det både i forhold til teksten og de afsnit, der er at finde i teksten. Hvordan menupunkter, lister og andre visuelle elementer aflæses, og om siden også er designet til mobilen og/elle har responsivt design.
For at forklare vigtigheden af ikke at have døde links på sin hjemmeside, skal vi tilbage til crawlerne, for de kan ikke arbejde med døde links.
Støder de på et dødt link, stopper de med at crawle en hjemmeside og hopper videre til næste. Det betyder, at du hverken får crawlet, indekseret eller ranket resten af din hjemmeside, og det er jo noget af det sidste, man ønsker!
Det har en direkte indvirkning på din generelle og tekniske SEO-perfomance at have flere dele af din hjemmeside, som søgemaskiner har opgivet at finde kun på grund af eksempelvis en gammel URL.
Det kan være en god idé at identificere eventuelle døde links som en del af sin SEO analyse, og det kan man gøre ved eksempelvis at benytte sig af websitet Ahrefs, der kan en masse smarte ting.
På Ahrefs kan du eksempelvis inde under “Broken links” i menuen til venstre identificere hvilke links på dit website, der ikke længere fungerer. Når du har fundet ud af, hvilke links der er døde links, så skal du altså til at handle for at forbedre dit website, så det kan rangere højere.
Der er forskellige ting, der er gode at huske på, når du går i gang med at redirecte de døde links for at forbedre dit website ift. teknisk SEO.
Først og fremmest skal du tænke på relevansen. Hvilken side giver det mest mening at lede brugeren hen på? Du skal hele tiden tænke på, hvad formålet med den døde side var for at kunne redirecte det døde link til en side, der er emnemæssigt forbundet til den tidligere side.
Brug eventuelt Yoast SEO pluginet til Wordpress, hvis du vil have en god guide til søgemaskineoptimering.
For ikke så mange år tilbage kørte langt de fleste hjemmesider på en almindelig http-protokol, der betød, at den udveksling af informationer, der sker mellem bruger og hjemmeside, foregik ukrypteret.
I dag er der et voksende fokus på sikkerhed; både på internettet generelt, men også med fokus på datasikkerhed og beskyttelse af brugerne.
Derfor er brugen af https blevet standarden de senere år, og søgemaskiner bruger det også i deres ranking af hjemmesider, hvilket gør det relevant for din tekniske SEO-indsats.
Flere internetbrowsere advarer desuden også deres brugere imod at bevæge sig ind på http-hjemmesider. Så er du ikke allerede med på https-protokollen, så skal du se at komme det.
Vi skal igen tilbage til crawlere og indeksering, da disse to processer ikke bryder sig om duplikeret indhold. Når søgemaskiner finder sider med samme eller meget enslydende indhold, ved de ikke, hvilken side der er den vigtigste.
Det ”straffer” de ved at crawle websitet mindre ofte. Så har du fx en webshop, der benytter sig af filtre, er det vigtigt at fortælle søgemaskinerne, hvilken side der er den originale, som den skal henvises til.
Dette kan du gøre gennem teknisk SEO ved eksempelvis at oprette canonical links. Læs mere om canonical links nedenfor.
Du kan undgå ”straf” fra søgemaskiner gennem det, man anser som en standard del af teknisk SEO: Canonical links. Du kan identificere din canonical page på forskellige måde ved eksempelvis at indsætte linket som tag, i din header, i dit sitemap osv. Læs Googles gennemgang af fordele og ulemper ved de forskellige metoder her.
Dine interne links er ikke kun en god idé for at gøre dine læsere eller brugere klogere på flere emner, der er relevante for den side, de befinder sig på – men også for søgemaskiner.
Søgemaskiner ser nemlig gerne, at der er flere steder på din hjemmeside, der henviser til dine undersider.
Da menuen på forsiden næppe henviser til alle undersiderne eller blogindlæg på hjemmesiden, men nærmere en kategori eller paraply-side (som fx Google ikke så gerne viser i sine søgeresultater) er det en god idé at vise søgemaskiner, at man har flere veje til de forskellige indholdssider.
Som beskrevet ovenfor er der ingen tvivl om at teknisk SEO optimering er vigtigt for din hjemmesides performance og placering på Google. Som det også fremgår står den tekniske SEO dog ikke alene - langt fra. Der er nemlig flere parametre, der skal være opfyldt, for at opnå de bedste placeringer på Google.
Foruden teknisk SEO analyse, er det derfor også vigtigt at have øje på den indholdsmæssige del og den autoritære del. Alt dette kan du også læse meget mere om i vores store indlæg om netop SEO.
Men for blot at opridse de vigtigste fokusområder, inden for de to ovennævnte aspekter, følger nedenfor en forklaring på de to andre parametre, som også skal udføres i arbejdet med at opnå de bedste placeringer på Google.
Den autoritære del adskiller sig ligeså fra den tekniske SEO ved at omhandle de såkaldte anbefalinger. Det skal forstås sådan, at Google gerne vil give gode anbefalinger til brugerne. Derfor favoriserer og fremviser Google de resultater, der foruden teknik og indhold også har den højeste autoritet.
Autoriteten opnås ved, at andre websites linker ind til din hjemmeside. Disse links forstår Google nemlig som en anbefaling fra en 2. part - og dermed som en refleksion på, at den pågældende hjemmeside er anbefalet af andre.
Bliv klogere på, hvor lang tid tager SEO her.
Som man kan læse, er teknisk søgemaskineoptimering mange forskellige ting og gennemgangen her er på ingen måde en fuldendt liste over indsatsområder under fanen ”teknisk SEO”.
Det er også vigtigt at holde sig for øje, at man aldrig bliver ”færdig med SEO”, men at det er et vedvarende arbejde.
Det gælder også teknisk SEO, hvor man udover at skulle vedligeholde en intern linkstruktur, skal sikre at man ikke har døde links, komprimere billeder osv., og det er altså også vigtigt at holde sig opdateret på denne front.
For ligesom med alt andet digitalt, så er denne type søgemaskineoptimering også under løbende udvikling – både rent teknologisk, men også som et resultat af lovgivning omkring fx datasikkerhed.
Når det kommer til den del af SEO, der kun omhandler det tekniske, er der mange ting man skal være opmærksomme på. Vi har her gennem gået de elementer man skal gennemgå, når man kigger på en hjemmesides performance, og det er tit rigtig mange af de ting, som vi møder når virksomheder har udfordringer ved SEO. De ting vi udfordringer vi ofte møder, som du skal være opmærksom på:
Vi kan lave en teknisk SEO analyse af jeres virksomhed, og hurtigt identificere, hvad vi som digitalt SEO bureau kan gøre for jer. Vi er eksperter i SEO og klar til at hjælpe dig.
Skal du i mål med og skabe gode resultater med teknisk SEO optimering, er det vigtigt at kende til dine konkurrenter. Hvem vil du gerne slå? Og hvilke tiltag har de på deres hjemmeside? Dette er helt essentiel viden, og kan desuden give dig et peg i den rigtige retning.
Brug nogle af de tools vi har opgivet til teknisk søgemaskineoptimering, og lav en SEO analyse samt SEO tjek af dine modspillere. Hvilke søgeord bruger de? Hvilke sider og undersider har høje placeringer? Kan du gøre noget af det samme - bare bedre?
Se også SEO bureau Aalborg.
Der er en lang række fordele ved at bruge teknisk SEO på en hensigtsmæssig måde:
Søgemaskiner som Google kan lettere forstå dit indhold og dermed indeksere og rangere din hjemmeside korrekt
Din hjemmesides ydeevne og hastighed forbedres
Brugeroplevelsen på din hjemmeside forbedres
Din hjemmesides sikkerhed forbedres
Når man arbejder med søgemaskineoptimering, er det vigtigt at kende til de rette værktøjer.
Google har en lang række værktøjer, der er brugervenlige og både kan give dig et indblik i, på hvilke punkter din hjemmeside skal optimeres, men værktøjerne giver dig også mulighed for at holde øje med effekten af dit arbejde med teknisk SEO. Udover Google Search Console, som vi tidligere er kommet ind på i denne artikel, kan du måske have glæde af at kende:
Vi hos PK medier hjælper dig gerne med et SEO tjek, så du kan blive klogere på, hvorvidt din hjemmeside lever op til de gældende spilleregler. Er det længe siden, du har fået foretaget en teknisk SEO analyse, kan der være sket meget i mellemtiden. Algoritmerne og søgemaskinerne er i konstant udvikling, og det er derfor også helt essentielt at tilpasse sig de mange ændringer løbende.
Det er en tidskrævende og kompliceret proces, men det er bare om at følge med, ønsker du at ligge nummer #1.
Brug også med fordel en SEO checker. Se også WordPress assistance, Webdesigner WordPress og Shopify SEO.
Er du i tvivl om, hvordan din hjemmeside klarer sig, når det kommer til teknisk SEO? Så kan vi tilbyde et gratis SEO tjek, hvor vi foretager en analyse samt kommer med et tilbud på, hvad vi kan gøre for din hjemmeside.
Udfyld formularen på vores hjemmeside og få et oplæg på din strategi, samt vores anbefalinger til optimering af din hjemmeside.