SEO Kravspecifikation | Guiden til at stille gode SEO-krav

SEO Kravspecifikation

Skal du lave din hjemmeside om, eller skal du have en ny hjemmeside? En kravspecifikation til SEO på den nye hjemmeside kan være en god idé, da du så sikrer, at du får den tekniske SEO på plads fra starten og søgemaskinerne dermed nemt kan indeksere websitet, når det er færdigt.

Vi gennemgår her i artiklen nogle punkter, som din SEO kravspecifikation skal indeholde, for at din hjemmeside får den bedste start på søgemaskinerejsen som muligt. Skal du skifte hjemmeside og SEO er det derudover også vigtigt at være opmærksom på, at få flyttet alt dit indhold fra den gamle hjemmeside over til den nye uden at miste hverken data eller dine placeringer på søgemaskinerne.

 

SEO kravspecifikation i 2 punkter

Grundlæggende skal du være opmærksom på 2 ting, når du udformer en kravspecifikation:

  • Kravene til redaktionelle funktionaliteter
  • Kravene til tekniske funktionaliteter

 

Redaktionelle funktioner i kravspecifikationen

En stor del af SEO består af tekst, som søgemaskinerne læser, for at kunne præsentere sine brugere for de bedste og mest relevante søgeresultater. For at kunne have kontrol over, hvordan ens sider og tekst bliver præsenteret i søgeresultaterne, stilles der nogle krav til for eksempel at kunne redigere og bestemme funktioner som eksempelvis sidetitel og metabskrivelse.

Herunder er PK Mediers sidetitel og metabeskrivelse vist fra en Google-søgning. I din SEO kravspecifikation er det vigtigt, at du kan rette disse, da de skal opfylde nogle krav i forhold til minimum/maksimum antal tegn, der udover at indtænke søgemaskinernes krav, også skal kunne matche brugernes søgehensigt i din titel og metabeskrivelse.

Meta SEO title

Skal du lave din hjemmeside om, eller skal du have en ny hjemmeside? En kravspecifikation til SEO på den nye hjemmeside kan være en god idé, da du så sik

Et andet område, som skal stilles redaktionsfaglige krav til i kravspecifikationen, er URL-strukturen. URL’erne på hjemmesiden bør kunne struktureres, så det fra et menneskeligt perspektiv kan gennemskues hvilken type side, man befinder sig på.

Et godt eksempel kunne være fra en webshop, der sælger tøj, hvor man fra forsiden går til > Bluser og Skjorter og derfra til kategorien > Udsalg. Får man ikke indført URL-struktur i sin SEO kravspecifikation, kan man risikere, at en URL vil se ud som følgende:

Eksempel.dk/cat-2/?prefn1=isSale&prefv1

Hvor du i stedet gerne vil have, at URL’en ser således ud:

Eksempel.dk/Bluser/udsalg

Hvis ikke mennesker kan overskue, hvad der gemmer sig bagved URL’en, kan søgemaskinerne heller ikke.

Heading tags (H1, H2, H3) er også vigtige for både din, dine læseres og søgemaskinernes skyld, at have adgang til og kunne strukturere dine tekster bedre. Gode tekster er god for din overordnede SEO, hvor overskrifter og afsnit skaber et bedre overblik for dine læsere.

 I kravspecifikationen er det også vigtigt at tænke ind, at dine billeder skal være søgbare. Derfor er det også vigtigt, at du i forlængelse af de redaktionelle krav ligeledes får kommunikeret tydeligt, at du skal kunne ændre billedtitler og alt brødtekst. På denne måde kan du forklare Google, hvad der er på dine billeder, så de også kan dukke op i Googles billedsøgeresultater.

Den tekniske kravspecifikation til SEO

Denne del af kravspecifikationen er vigtig at have styr på, da disse kan være særligt besværlige og dermed dyre at rette, når din hjemmeside er færdig og gået online. Her er der en længere række krav, hvoraf nogle af dem er relativt tekniske. Derfor har vi herunder lavet en liste, der giver et overblik over nogle af de vigtigste tekniske elementer at få implementeret fra start. Vi har ydermere en supplerende artikel om teknisk SEO, der gennemgår meget af den tekniske opsætning, der ligger bagved hjemmesider, med de bedste placeringer.

  • XML Sitemaps
  • ”Breadcrumb” navigation
  • Mulighed for implementering af struktureret data
  • Mulighed for at tilpasse 404-fejlside
  • Søgefunktion på hjemmesiden
  • Fuldstændig optimering til mobil, da Google ikke kigger på desktop
  • Hurtig loadtid
  • Blog med RSS
  • Mulighed for tilpasning af primær menu/navigationsmenu
  • Tilpasningsmulighed af canonical tags

Den ovenstående guide er på ingen måde en udtømmende liste over ting, du skal have styr på men derimod et godt sted at starte, når du skal påbegynde planlægningen af din nye hjemmeside.

En SEO kravspecifikation er essentiel, hvis du har ambition om at nå til tops i søgeresultaterne. En god tekst kan være ligegyldig, hvis ikke Google kan indeksere din side ordentligt.

Har du brug for hjælp til at udforme en kravspecifikation til en ny hjemmeside, så hjælper vi dig gerne. Vi har et team af eksperter i PK Medier og vi kan derfor både tilbyde sparring fra SEO-eksperter og udviklere, samt hjælp til at få en komplet SEO optimeret website.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.