Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering – og det er lige præcis det SEO handler om.
Når man arbejder med at SEO-optimere, er det med formålet om at SEO-optimere din webshop eller hjemmeside på søgemaskiner såsom Google og Bing.
For at give dig en fordelagtig plads og rangere højt på søgemaskinernes søgeresultater, kræver det at du er opmærksom på de forskellige punkter, som disse søgemaskiner kigger på, når de rangerer din webshop i søgeresultaterne.
Vi har skrevet en uddybende artikel om, hvad SEO er, og hvad du bør være opmærksom på, når du skal SEO-optimere din webshop.
I dag starter de fleste kunder deres købsrejse på de forskellige søgemaskiner – her især Google. Det er altså her de udforsker udvalget af produkter, priser, anmeldelser af produktet og den information, de forskellige webshops giver om deres produkter.
Google (og de andre søgemaskiner) bliver altså brugt til at danne et overblik, så kunden kan tage det rette valg efter en velovervejet og informativ beslutningsrejse.
Og lad os sige det sådan her: mennesker har i dag flere muligheder end nogensinde før, og du har dermed flere at konkurrere med.
Og det betyder, at det er rigtig vigtigt at SEO-optimere din webshop, så du kan rangere højt på Googles søgeresultater – helst på side 1 – så du kan være ’on top of mind’ hos dine potentielle kunder.
At SEO-optimere din webshop kan altså være en rigtig god investering, da det kan bidrage til øget omsætning for din virksomhed. Men hvordan kommer du i gang med at SEO-optimere din webshop? Det kan du blive klogere på herunder.
At SEO-optimere din webshop gennem organiske søgeresultater kan i den grad øge din omsætning, men det kræver at dit mål er at ligge på side 1 på Googles søgeresultat for at blive set af dine potentielle kunder.
Derfor er følgende 4 tips en god begyndelse til at SEO-optimere din webshop.
Første step, når du skal SEO-optimere din webshop via organiske søgeresultater er, at du skal finde dine søgeord, så dine potentielle kunder finder dit produkt eller ydelse, når de laver en relevant søgning på Google.
Hvert produkt vil have en række søgeord, som du kan bruge til din SEO-optimering af din webshop.
Her kan du spørge dig selv, hvad dit produkt hedder, hvad dine kunder kalder det og ikke mindst, hvad dine konkurrenter kalder det. Dernæst kan du lave en søgning på, hvilke synonymer der kan bruges om dit produkt.
Det er altså altafgørende, at dine søgeord er SEO-optimeret efter dine potentielle kunders ’søgerejse’, så din webshop bliver fundet i Googles søgeresultater.
Det kan derfor være en god investering, at afsætte tid til at udarbejde en grundig søgeanalyse.
Er du i tvivl om, hvor du skal starte? Så er det en god idé at begynde med dine mest populære og bedst solgte produkter.
At SEO-optimere din webshop gennem organiske søgeresultater kræver også, at du skriver unikke produkttekster, artikler eller blogindlæg, hvori de søgeoptimerede ord indgår.
Her er det dog vigtigt, at du ikke blot kopierer dine konkurrenters tekster, da dette kan medføre, at din webshop/website bliver straffet af Google for at kopiere og duplikere en anden tekst.
Du kan selvfølgelig altid hente inspiration fra konkurrenter eller andre virksomheder, som skriver gode SEO-tekster, så længe dine egne tekster er skrevet med dine ord og er baseret på din egen viden omkring dit produkt eller service.
Når du skal inkorporere dine søgeord i din tekst, når du SEO-optimerer din webshop, er det vigtigt at have for øje, at det skal gentages flere gange i den skrevne tekst, men uden at spamme læseren.
Dertil kan du med fordel vælge at anvende et par søgeord i din tekst, hvis dette giver mening. Sørg desuden også for at lade søgeordet indgå i den første overskrift og gerne i underoverskrifter.
Længden på din SEO-optimerede tekst skal gerne være på minimum 200-300 ord, og meget gerne på mere.
Du kan evt. tjekke, hvem der ligger nummer 1 på det respektive søgeord på Google, og danne dig et overblik over, hvor lange deres SEO-optimerede tekster er.
Din produkttekst, blogindlæg eller artikel skal helst være informativ og deskriptiv, så dine læsere og potentielle købere kan finde den nødvendige information, de har brug for.
Således kan de lettere tage en velovervejet beslutning om, hvorvidt de ønsker at købe dit produkt eller ej.
Hvad er en sidetitel og metabeskrivelse? Det er faktisk det første dine potentielle kunder ser i Googles søgeresultater og dermed utroligt vigtigt, når du skal SEO-optimere din webshop.
En sidetitel og metabeskrivelse kan se ud, som vist i eksemplet nedenfor:
Først og fremmest, skal du skrive en sidetitel, hvori søgeordet/søgeordene indgår som det første. I dette tilfælde, har vi skrevet en artikel om digital marketing, hvoraf søgeordet er ’digital marketing’.
Nedenunder sidetitlen, kan du se metabeskrivelsen. Denne skal blot uddybe lidt om, hvad din artikel handler om, eller give informationer om det produkt, du sælger.
Selvom ovennævnte eksempel handler om en informativ artikel og ikke et fysisk produkt, så er det samme tilgang du skal bruge, hvis du eksempelvis sælger en bil, hudplejeprodukter eller noget helt tredje.
Vil du gerne SEO-optimere din webshop, kan du ikke komme udenom, at din webshop bør have produktbilleder – i god kvalitet.
Du kan skrive en fyldestgørende SEO-tekst, men det betyder i sidste ende ikke noget, hvis du ikke har billeder af de produkter du sælger.
Dine potentielle kunder vil gerne se, hvilket produkt de køber – og jo bedre billeder, jo større sandsynlighed for at dine kunder køber produktet.
Dog skal du være opmærksom på, at billeder i høj opløsning kan fylde rigtig meget, hvis de ikke bliver optimeret til din webshop.
Det betyder, at store billeder kan påvirke din indlæsningshastighed, som ultimativt vil have en negativ effekt på din SEO.
Sørg for at komprimere dine billeder, så de fylder mindst muligt. Hvis ikke du er den store photoshop-haj, så kan du finde flere hjemmesider, der kan komprimere dit billede helt gratis.