Opdateret 13. august 2021 af Peter Klitkou

Målgruppe

For at din markedsføringsstrategi kan have succes, er det essentielt, at du har styr på din målgruppe. Gennem en målgruppeanalyse kan du finde frem til værdifulde indsigter, som kan hjælpe dig til at målrette din kommunikation og skabe værdi for dig og din virksomhed. Hos PK Medier er vi eksperter i at finde de rigtige målgrupper gennem annoncering på især Facebook & Google og vi er et SEO firma, som ser ind i optimering af dine online kanaler.

Målgruppe

Fun fact

Harvard Business fandt i en større undersøgelse frem til, at 85% af 30.000 nye produktlanceringer i USA ikke genererede den ønskede omsætning på grund af dårlig målgruppeanalyse.

Hvad er målgruppeanalyse?

En målgruppeanalyse er en undersøgelse, som har til formål at gøre dig klogere på din målgruppe, og i forlængelse heraf, hvordan du får dem til at foretage handlinger. Ved at blive klogere på din målgruppes behov, adfærd og ikke mindst forventninger, kan du tale mere direkte til dine kunder gennem din kommunikation, samt sikre at dit indhold opfattes relevant.

Kom i gang med din målgruppeanalyse

Den som forsøger af ramme alle, rammer ingen’ – sådan lyder en hyppig brugt læresætning i marketing. En læresætning der refererer til, at jo bedre din målgruppe er karakteriseret, desto lettere er det at sætte ind med de rette markedsføringsskyts, sigte mod målet og ramme det. Men for at ramme målet, er det vigtigt at du kender til det, dets behov og ikke mindst adfærd. Og det er netop her, at målgruppeanalysen kommer ind i billedet. Det er f.eks. brugbar viden at kende forskel på Generation Z og Generation Y. Der findes ikke én fast skabelon for, hvordan man laver en målgruppe analyse. Alligevel finders der en række data, der er vigtige at belyse og indsamle, når du skal i gang med din målgruppeanalyse, som er listet herunder. Du kan med fordel benytte dig af teknikken med persona for at personliggøre din målgruppe. Du opstiller her en fiktiv karakter ud fra dine indsigter. 
  • Værdipositionering
  • Geografi
  • Demografi
  • Fortrukne enhed
  • Sociale medier
  • Adfærdsanalyse
 

Værdipositionering:

Hvilken unik position og værdi skaber du for kunderne og i deres bevidsthed. Dette kan give dig vigtig viden omkring, hvordan du stratetisk skal kommunikere til din målgruppe på eksempelvis SoMe.

Geografi:

Hvilke områder i landet eller verden repræsenterer din kundegruppe. Ved du hvor dine kunder befinder sig, vil det være lettere også at målrette din kommunikation herefter.

Demografi:

I din målgruppeanalyse er en af de vigtigste punkter, at definere hvem din målgruppe er og herunder undersøge hvilke overbevisninger de har og hvad de interesserer sig for. Denne data er altafgørende for alt hvad du foretager dig og for at forstå din målgruppe på bedste vis.

Fortrukne enhed:

Hvordan bruger din målgruppe dit website eller produkt? Bruger de eksempelvis udelukkende mobil er det fordelagtigt, at du tilpasser dit website efter netop denne enhed.

Sociale medier:

På hvilke medier befinder din målgruppe sig? I din målgruppeanalyse bør du undersøge dette, da det er en indsigt der kan give dig vigtige svar på, hvor du bør – og hvor du derimod ikke bør satse på at kommunikere til din målgruppe på SoMe.

Adfærdsanalyse:

Foretag afslutningsvis i din målgruppeanalyse en analyse af, hvilke kanaler og landingssider der er mest attraktive og effektive. Disse giver et indblik i den trafik, du måtte have på dit website. I en målgruppeanalyse kan du således få svar på en række vigtige spørgsmål, der drejer sig om din målgruppe, og som kan have altafgørende betydning for, hvordan du bør agere og ramme din målgruppe mest effektivt. Det er her vigtigt at se på hvilke platforme de befinder sig på, f.eks. om det er Youtube, Tik Tok eller IGTV.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder