En SEO-analyse er et det arbejde, man laver som forudgående arbejde for at lave en gennemarbejdet SEOstrategi for en hjemmeside. Ofte er en SEO-analyse et ret omfattende arbejde af de forskellige parametre hvorpå din hjemmeside kan rangere hos søgemaskiner. Derudover bør den også indgå i enhver grundig strategi for digital marketing, da søgemaskineoptimering ofte er en naturlig del af virksomheders markedsføring.

SEO-analyser i PK Medier

Hos PK Medier laver vi løbende SEO-analyser for både vores kunder og sørger for, at de altid ligger i top 3 på Google, på de vigtigste søgninger indenfor deres branche. Hvad end vore kunder har behov for løbende monitorering af deres specialeområde, deres konkurrence på Google eller deres tekniske setup, så hjælper vi med den nødvendige overvågning og tracking. Skal du have udformet en SEO-analyse eller skal du i gang med søgemaskineoptimering af din hjemmeside for første gang, så kan vi hjælpe dig med at komme godt fra start – med alt fra udvikling og opsætning af hjemmeside, der selvfølgelig er skabt til at Google og dine kunder vil elske det, til Søgeordsanalyser og produktion af relevant og målrettet content.

Herunder har vi lavet en oversigt over, hvilke elementer et sådant arbejde typisk involverer og hvordan man bør gå til det. Hvis du har brug for hjælp til at lave en SEO-analyse eller -strategi, kan du altid tage fat i os – enten via kobtaktformularen her på hjemmesiden eller ved at ringe. Så vender vi hurtigt tilbage.

Teknisk SEO-analyse

Når man siger ”teknisk SEO er det, der typisk menes, strukturen og opsætningen af din hjemmeside. Det lyder måske simpelt, men det er uhyre vigtigt i forhold til overhovedet at blive synlig hos søgemaskinerne. De vigtigste tekniske punkter, du bør fokusere på i din SEO-analyse, er hjemmesidens opbygning, strukturen på indholdet på hjemmesiden og den generelle brugeroplevelse, dine potentielle kunder mødes med.

Strukturen på hjemmesiden kan lyde lidt trivielt, men det er en virkelig vigtig i forhold til at skabe en god brugeroplevelse for besøgende på siden. Det er også vigtigt i relation til at gøre det indhold, som du synes er vigtigt, og som helst skal rangere godt på hjemmesiden, nemt tilgængeligt fra forsiden. Søgemaskiner ser helst, at relevant indhold ikke ligger mere en 4-5 led (klik) fra forsiden.

Til sidst kommer brugeroplevelsen, som er en vigtig del af din generelle perfomance på hjemmesiden, fordi søgemaskiner ikke er interesseret i at servere hjemmesider for deres brugere, som de kan se, har en høj afvisningsprocent. Derfor er det vigtigt, at dine brugere – og ikke kun søgemaskiner – også kan finde de sider og det indhold, de leder efter. Denne del bør derfor også tænkes ind i din SEO-analyse.

Noget som også er under den tekniske del af søgemaskineoptimering sammen med optimering af brugeroplevelsen, er hjemmesidens hastighed. Især Google har de seneste år meldt ud, at hjemmesiders hastighed er en voksende og snart altafgørende faktor i, om du kan komme op i topresultaterne. Googles eget PageSpeed værktøj kan give dig indsigt i, hvor godt din side ranker i forhold til load-hastighed og fortælle dig, om der er et forbedringspotentiale. 

I en SEO-analyse vil hastigheden af din hjemmeside dermed også blive påpeget og typisk vil meget af arbejdet med at forbedre hastigheden ligge hos udviklere, da der evt. Kan være forskellige scripts som kan optage plads og kraft på hjemmesiden eller mediefiler, der bør komprimeres. 

Herunder har vi lavet en oversigt over, hvilke elementer et sådant arbejde typisk involverer og hvordan man bør gå til det. Hvis du har brug for hjælp til at lave en SEO-analyse eller -strategi, kan du altid tage fat i os – enten via kontaktformularen her på hjemmesiden eller ved at ringe. Så vender vi hurtigt tilbage.

Den næste del af SEO-analysen har vi delt op i to kategorier, som går under element: Søgeordsanalyse og Keywordanalysen, som du finder i de to afsnit herunder. Førstnævnte går ud på at få et indblik i din målgruppes søgeadfærd, mens sidstnævnte kigger på hvilke søgeord, der ligger rundt om de søgeord, du gerne vil rangere godt på. 

Søgeordsanalyse for SEO

For at målrette dit indhold til din målgruppe, er det en god idé at kende til målgruppens søgeadfærd først. Til denne del af din SEO-analyse fra Google nogle værktøjer, der kan hjælpe dig med at kortlægge dine brugeres og mulige kunders søgeadfærd. Gennem Search Console kan du se hvilke søgeord, din hjemmeside har fået organiske visninger på, mens du på Google Keyword Planner kan få indsigt i, hvilke søgeord din hjemmeside ikke rangerer godt på – samt hvilke søgeord, som dine konkurrenter er synlig på. Til sidstnævnte del af din søgeordsanalyse kan du også med fordel benytte værktøjet ahrefs.

Ud fra ovenstående søgeordsanalyse er det vigtigt at vide hvilke ord dit website rangerer på og hvordan du rangerer på de søgeord og søgefraser, du lige har fundet frem til, at dine konkurrenter fx bruger meget. Du kan også bruge ovenstående værktøjer til at undersøge hvor mange søgninger, der er på de forskellige fraser og ord, så du bedre kan vurdere, om det giver mening at lave en indsats på et ord, der kun har få søgninger. Det er også her, du kan danne dig et overblik over, hvor målrettet på søgemaskineoptimering din hjemmeside allerede er – og om det giver mening at skabe nyt indhold eller optimere det gamle. Som en essentiel del af SEO-analysen er det vigtigt at vide, hvor høj kvalitet dit indhold er i forhold til om det indeholder de nøgleord, du ønsker at blive fundet på.

Konkurrentanalyse

Her dykker vi ikke bare ned i markedet i ligger i og kigger på hvem jeres forskellige konkurrenter er, an på forskellige parametre. Det man typisk gør, når man kigger konkurrenterne efter som led i en SEO-analyse, er at kigge på konkurrenterne på Google: Hvem ligger på top 3, hvilken strategi kører de med og hvor meget/hvilken type tekst har de meget af.

Konkurrentanalysen er værdifuld fordi både du og dine konkurrenter med al sandsynlighed gerne vil ligge nummer 1 på Google, når folk søger efter ydelser eller produkter, som I udbyder eller sælger. Selvom du måske har 1. Placering på Google – eller bare ligger markant over dine nærmeste konkurrenter – er der ikke særlig meget tid eller ro til at hvile på laurbærene, da søgemaskineoptimering ikke er et arbejde, der afsluttes eller færdiggøres. Dine konkurrenter kan, lige så let som du kan, lure din strategi af og kopiere denne og indhente dig. Derfor er det en god idé, altid at være på forkant.

Er du ikke nummer 1, men drømmer om det, så kan denne del af SEO-analysen hurtigt finde frem til, hvordan dine Google-konkurrenter er havnet på nummer 1 – og dermed give et praj om, hvordan du kan arbejde dig op af søgemaskinernes rangstiger. 

Denne del af analysearbejdet kan være en god ide at implementere fast i sin strategi for søgemaskineoptimering, således at man løbende følger op på konkurrenternes position og strategi. Dette er ikke alene smart i forhold til at bevare en god placering i søgeresultaterne, men også for at få inspiration til indhold og kontinuerligt være opmærksom på nye tendenser – dette gavner også din virksomhed udenfor SEO-kontoret.

Linkbuilding

Her vil du se, hvordan og om der er arbejdet struktureret med linkbuilding og SEO-analysen vil også afdække behovet for at rydde op eller skulle skaffe nye/flere eksterne links til din hjemmeside.

Linkbuilding kan også bidrage til andre grene af arbejdet, ved blandt andet at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside ved at lægge interne links relevante steder på din hjemmeside, så det bliver nemmere for brugerne at navigere rundt.

E-A-T og SEO

E-A-T er en del af Google Search Quality Raters, der har til opgave at fastsætte kvaliteten af en hjemmeside. E-A-T sår for Expertise, Authoritativeness og Trust. Du kan læse mere om E-A-T i vores artikel om dette emne og hvordan det kan og bør indgå i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Det der er vigtigt at forstå ved E-A-T er, at det er et kontinuerligt arbejde at opdatere og vedligeholde sin hjemmeside og indhold og inkluder andre dele af din SEO-analyse i denne del – fx linkbuilding.

Du kan også kontakte os, hvis du ønsker hjælp til dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.