SEO Analyse - sådan laver du en grundig SEO analyse

En SEO-analyse er et den analyse, man laver som forudgående arbejde for at lave en gennemarbejdet SEO-strategi for en hjemmeside. Ofte er en SEO-analyse en ret omfattende analyse af de forskellige parametre hvorpå din hjemmeside kan rangere hos søgemaskiner. Derudover bør en seo-analyse også indgå i en grundig strategi for digital marketing, da SEO ofte er en naturlig del af virksomheders markedsføring.

Teknisk SEO-analyse

Når man siger ”teknisk SEO” er det, der typisk menes, strukturen og opsætningen af din hjemmeside. Det lyder simpelt, men det er uhyre vigtigt i forhold til overhovedet at blive synlig hos søgemaskinerne. De vigtigste tekniske punkter du bør fokusere på i din SEO-analyse er hjemmesidens opbygning, strukturen på indholdet på hjemmesiden og den generelle brugeroplevelse, dine potentielle kunder mødes med.

Strukturen på hjemmesiden kan lyde lidt trivielt, men det er en virkelig vigtig i din SEO-analyse i forhold til at skabe en god brugeroplevelse for besøgende på siden. Det er også vigtigt i relation til at gøre det indhold, som du synes er vigtigt og som helst skal rangere godt på hjemmesiden, nemt tilgængeligt fra forsiden. Søgemaskiner ser helst, at relevant indhold ikke ligger mere en 4-5 led (klik) fra forsiden.

Til sidst kommer brugeroplevelsen, som er en vigtig del af din SEO-perfomance, fordi søgemaskiner ikke er interesseret i at servere hjemmesider for deres brugere, som de kan se, har en høj afvisningsprocent. Derfor er det vigtigt, at dine brugere – og ikke kun søgemaskiner – også kan finde de sider og det indhold, de leder efter. Denne del bør derfor også tænkes ind i din SEO-analyse.

Den næste del af SEO-analysen har vi delt op i to kategorier, som går under element: Søgeordsanalyse og Keyword-analysen, som du finder i de to afsnit herunder. Søgeordsanalysen går ud på at at få et indblik i din målgruppes søgeadfærd mens keywordanalysen kigger på hvilke søgeord, der ligger rundt om de søgeord, du gerne vil rangere godt på. 

Søgeordsanalyse

For at målrette dit indhold til din målgruppe, er det en god idé at kende til målgruppens søgeadfærd. Til denne del af din SEO-analyse fra Google nogle værktøjer, der kan hjælpe dig med at kortlægge dine brugeres og mulige kunders søgeadfærd. Gennem Search Console kan du se hvilke søgeord, din hjemmeside har fået organiske visninger på, mens du på Google Keyword Planner kan få indsigt i, hvilke søgeord din hjemmeside ikke rangerer godt på – samt hvilke søgeord, som dine konkurrenter er synlig på. Til sidstnævnte del af din søgeords- og SEO-analyse kan du også med fordel benytte værktøjet ahrefs.

Keyword-analyse

Ud fra ovenstående søgeordsanalyse er det vigtigt at vide hvilke ord dit website rangerer på og hvordan du rangerer på de søgeord og søgefraser, du lige har fundet frem til, at dine konkurrenter fx bruger meget. Du kan også bruge ovenstående værktøjer til at undersøge hvor mange søgninger, der er på de forskellige fraser og ord, så du bedre kan vurdere, om det giver mening at lave en indsats på et ord, der kun har få søgninger. Det er også her, du kan danne dig et overblik over, hvor målrettet på SEO din hjemmeside allerede er – og om det giver mening at skabe nyt indhold eller optimere det gamle. Som en essentiel del af SEO-analysen er det vigtigt at vide, hvor høj kvalitet dit indhold er i forhold til om det indeholder de nøgleord, du ønsker at blive fundet på.

Linkbuilding

Her vil du se, hvordan og om der er arbejdet struktureret med linkbuilding og SEO-analysen vil også afdække behovet for at rydde op eller skulle skaffe nye/flere eksterne links til din hjemmeside.

Linkbuilding kan også bidrage til andre grene af SEO-analysen, ved blandt andet at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside ved at lægge interne links relevante steder på din hjemmeside, så det bliver nemmere for brugerne at navigere rundt.

E-A-T: den kontinuerlige SEO-analyse

E-A-T er en del af Google Search Quality Raters, der har til opgave at fastsætte kvaliteten af en hjemmeside. E-A-T sår for Expertise, Authoritativeness,og Trust. Du kan læse mere om E-A-T i vores artikel om dette emne og hvordan det kan og bør indgå i din SEO-analyse. Det der er vigtigt at forstå ved E-A-T er, at det er et kontinuerligt arbejde at opdatere og vedligeholde sin hjemmeside og indhold og inkluder andre dele af din SEO-analyse i denne del – fx linkbuilding.

 Hvis du vil læse mere om SEO-analyse, kan du med fordel klikke på de links, vi har sat ind undervejs i teksten, der henviser dig til artikler, som vi har skrevet specifikt om ordet de henviser til. Du kan også kontakte os, hvis du ønsker hjælp til at foretage en SEO-analyse og en målrettet SEO-indsats.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.