Opdateret 17. august 2021 af Peter Klitkou

Søgemaskineoptimering: Hvad er det og hvordan kan du bruge det i din forretning?

Søgemaskineoptimering | Hvad er det og hvordan bruger du det

Søgemaskineoptimering vs. SEO

SEO – eller Search Engine Optimization – er præcis det samme som søgemaskineoptimering, da sidstnævnte er det danske ord for hvad vi populært kalder ’SEO’.

Derfor ligger der heller ikke implicit forskellige metoder eller værktøjer bag de to begreber, men er to ord for fuldstændig samme koncept.

SEO og søgemaskineoptimering går groft sagt ud på at optimere en hjemmeside eller evt. bare én specifik side efter en søgning, som ens potentielle kunder ofte foretager.

Noget der er vigtigt at vide, inden du går i gang, er, at søgemaskineoptimering er organisk positionering af din hjemmeside på Google og altså anderledes end de betalte annoncer, der ligger øverst i søgeresultaterne på Google.

Dette betyder dog ikke, at SEO er ”gratis”, da det kræver en stor indsats fra din side, at få positioneret dig gennem teknisk SEO, søgeordsanalyser, keywords og SEO-tekster m.fl.

Dermed er det en metode, som på nogle områder kan betegnes som mere langsigtet end annoncering på sociale medier, hvor der sker en afregning i relation til den annonce, man publicerer i en periode.

Formatet adskiller sig også bemærkelsesværdigt, da søgemaskineoptimering i højere grad kan vise sig at være en meget længerevarende proces og teknisk tungere end de typiske annoncer.

Hvem kan bruge søgemaskineoptimering?

Ejer du en hjemmeside, som du er afhængig af, at dine kunder besøger, så er et minimalt fokus på søgemaskineoptimering en rigtig god idé.

Google er i høj grad blevet portvagten for folk, der leder efter produkter, guides, hjælp, viden etc. og vil dirigeres videre til en relevant hjemmeside. Dermed er Google topplaceringer samtidig blevet Paradisets Have for virksomhedssider, der ønsker at få besøgende på deres hjemmesider.

Afhængigt af hvilken type virksomhed man er og hvordan man bruger sin hjemmeside, skal man være opmærksom på forskellige elementer af søgemaskineoptimering.

Fx er der nogle meget specifikke retningslinjer for webshops’ optimering, der blandt andet involverer kategoritekster og strategisk  brug af disse. Omvendt, er hele din forretning baseret på, at dine kunder selv henvender sig til dig via din hjemmeside, så er der også flere andre værktøjer og metoder, som du skal være opmærksom på. Læs mere om SEO optimering af webshops i vores blogindlæg: "SEO optimer webshop".

Har du et meget lille timebudget til fx at få skrevet relevante tekster, optimere dine hjemmesidetekster, tjekke din hjemmesides kode for tunge scripts der gør den langsom, lave søgeordsanalyse etc.

Så kan vi i PK Medier hjælpe dig med at prioritere det vigtigste indenfor søgemaskineoptimering for din hjemmeside. Det gør vi fx ved at kigge på, om der er nogle elementer ved hjemmesiden, der er fatale for en god placering på Google.

Har du fx en mobilside, der ikke virker, vil dette altid være den absolutte førsteprioritet, da Google KUN kigger på mobilsider og dermed slet ikke indlæser din hjemmeside.

Har du brug for mere hjælp end det, kan vi også træde til. Som SEO-bureau går vi altid holistisk til opgaver og kigger derfor ikke kun på søgemaskineoptimering i traditionel forstand, men går dybere og sørger for, at dine kunder får en positiv oplevelse på din hjemmeside, så både Google og dine kunder sætter pris på hjemmesiden.

Hvad kræver det, at arbejde med SEO?

Arbejdet med SEO kræver hverken en specifik uddannelse eller certificering af nogen art. Til gengæld kræver det, at du har lyst til at tænke langsigtet og kan sætte dig ind i søgemaskinernes måde at ”tænke” på – og dermed også dine kunders måde at tænke på.

I sidste ende er søgemaskinernes mål altid at præsentere relevante resultater for deres brugere og derfor skal du i lige så høj grad tænke dine potentielle brugere og/eller kunder ind i din optimering, som du gør med søgemaskinerne, når du arbejder med søgemaskineoptimering. 

Folk der kalder sig for eksperter indenfor søgemaskineoptimering er ofte folk, der har brugt mange år på at forfine deres metoder og viden og også over en længere periode har testet rigtig mange forskellige metoder.

Derudover er eksperter også gode til at holde sig opdaterede, da Google og andre søgemaskiner kontinuerligt forfiner og udvikler deres algoritmer, så de kan servere endnu bedre søgeresultater for deres brugere. 

Derfor er det ikke nødvendigvis let at opbygge den ekspertise i søgemaskineoptimering, der kræves, for at nå et niveau, hvor man selv kan administrere alle grene af SEO på egen hjemmeside – selvom det ikke kræver hverken uddannelse eller kursus at kalde sig ekspert.

Søgemaskineoptimering koster som sagt heller ikke penge i traditionel forstand, som annoncer fx gør, men hvis du gerne vil gå seriøst til din hjemmeside, så er der en del SEO-værktøjer på markedet, som har vitale funktioner ift. tracking, analyse af konkurrenter, antal søgninger på keywords o.l.

Disse værktøjer koster ofte penge pr. abonnementsløsning og der er ofte brug for at benytte mere end bare et enkelt af dem, da de ofte er meget specifikke i deres funktioner.

Søgemaskineoptimering: Hvor skal jeg starte?

Hvis du vil kaste dig ud i at blive klogere på SEO og i særdeleshed få optimeret din hjemmeside, så er det nemmeste at starte fra en ende af med spørgsmålet:

Hvis du ikke dukker op i søgningerne på dit firmanavn, kan dette være en indikator på, at Google ikke kan læse din hjemmeside. I vores blogindlæg om teknisk SEO kan du læse mere om de elementer, der skal være på plads, før Google overhovedet kommer ind på din hjemmeside.

Efter en gennemgang af det tekniske ved søgemaskineoptimering, hvor du vil have brug for en udvikler noget af vejen, kan du fokusere på det indholdsmæssige: Når man kommer ind på forsiden af din hjemmeside, er det så tydeligt, hvad du sælger/producerer/promoverer?

Hvis ikke du har skrevet det tydeligt, så du selv kan finde det på hjemmesiden, så er sandsynligheden for, at Google finder det, meget lille. Denne tankegang kan du genbruge på alle dine undersider og eventuelle produktsider.

Netop her er det også vigtig at være skarp på duplikeret content, topic clusters og keywords for at sikre, at du ikke får undergravet din egen SEO-indsats.

Har du brug for hjælp til at lægge en SEO-strategi eller yderligere SEO rådgivning? Hos PK Medier hjælper vi alle typer af virksomheder og arbejder i alle de forskellige grene af søgemaskineoptimering, således at vi kan vejlede og hjælpe vores kunder bedst muligt.

Du kan også læse mere om lokal SEO her, og hvordan det kan gavne din virksomhed. Du har også mulighed for at læse mere om hvad en SEO konsulent kan gøre for dig og din virksomhed, samt SEO firma.

Som eksperter i SEO udvikler vi også hjemmesider, som er fuldt optimerede og overholder alle retningslinjer fra begyndelsen og kan sætte hjemmesiden op, så den også er klar til tracking og Facebook pixel etc.

Kontakt os for at høre mere.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle