Kategoritekster til SEO | SEO-optimér din webshop med tekst

SEO kategoritekster – Hvad er det og hvordan laver man dem?

Kategoritekster er deskriptive tekster, der ligger (forhåbentligt) på alle kategorisider og underkategorisider på din webshop og de kan være guld værd for SEO på din webshop.

Det vil sige, at har du eksempelvis en hjemmeside, der sælger kameraudstyr, vil en kategoriside være den side, som kunderne lander på, når de klikker på ”Kameraer” i din menulinje. Det kan være, at du her eksempelvis har en dropdown-menu i din menulinje, hvor kunderne yderligere kan vælge imellem ”Digitalkameraer”, ”Spejlrefleks” og flere. Disse sider er underkategorisiderne og de bør også have (under-)kategoritekster, som er SEO optimerede.

Der hvor SEO kommer ind, er i kategoribeskrivelsen: Her bør kategoriteksterne nemlig være helt optimerede efter det eller de produkter, der sælges under denne kategori. Præcis det samme gælder for underkategorierne, således at hele dit produkt- eller varekatalog er søgeordsoptimeret med målrettede og velskrevne SEO tekster, der kan få flere kunder ind på din side, når der søger på produkter, som du sælger.


SEO på webshops

Kundeloyalitet er efterhånden en sjældenhed – især når det kommer til online shopping – og det er derfor vigtigere end nogensinde før, at din webshop er optimeret efter søgeord, som er vigtige for din forretning. Forbrugerne søger nemlig i højere grad efter produkter, services og endda efter deres egne behov, for at finde de bedste og særligt de billigste resultater. Som forretningsejer har du sikkert ofte hørt rådet om, at du skal være der, hvor kunderne er – og i dag er det i søgeresultaterne. Men ”søgeresultaterne” generelt kan ikke stå alene, da det er ultravigtigt, at du også er i toppen af søgeresultaterne – og her kommer vi især til SEO-delen.

Kategoriteksterne er ikke alene til for SEO’s skyld og for at kunne konkurrere om top 3 søgeresultater på Google, men skal også fungere som en vejledning til dine kunder. Jo mere kompliceret et produkt (og længere købstragt), desto vigtigere er kategoriteksten – også for kunden. Du skal derfor ikke tænke kategoriteksten ind som en tekst udelukkende for Google.

Hvordan skriver man en kategoritekst til SEO?

Der er tre ting, du bør tænke ind, når du skal i gang med at skrive:

  1. Produktbeskrivelsen skal kunne besvare kundernes søgehensigt.
  2. Du vil gerne have kunden til at blive længere tid på siden, så din webshop vinder autoritet overfor Google.
  3. Både du og Google vil gerne have, at kunderne klikker sig videre på din side, så din afvisningsprocent forbliver lav.


Ud fra ovenstående punkter skal du lave kategori- og underkategoritekster til SEO, der er velskrevne og indeholder de informationer, som dine kunder måtte have brug for, så de læser videre og bliver længere tid på siden, samt indeholder interne links til andre sider og undersider, så kunderne får klikket sig rundt på forskellige sider.

For at opfylde det første punkt, bør du på forhånd (og som del af din SEO strategi) have lavet en søgeordsanalyse, så du ved hvilke ord, der knytter sig op af den kategori, du skriver en kategoritekst om og derfra inkludere disse i teksten. Derudover skal der også redegøres for selve produkterne, deres funktion og dermed for hvordan kunden kan få gavn af dem.

Punkt to kan opfyldes på flere måder, men vi anbefaler at du skriver i hvert fald 500 ord i kategoriteksten, således at dine kunder får fyldestgørende beskrivelser af produkter eller services, de overvejer at bruge penge på. På den måde kan Google også bedre kan læse, hvad denne side handler om og vise den i relevante søgeresultater. Lidt længere tekster er generelt gode for din SEO perfomance.

Det tredje punkt handler i høj grad om at skabe interne links, så dine kunder kommer rundt på andre sider på din webshop, som er relevante for dem, samtidig med at det forbedrer din SEO position. Dette kunne være ved fx at linke til uddybende artikler om ”5 ting du skal vide, før du køber dit første spejlreflekskamera” i en kategoritekst om spejlreflekskameraer. Det kunne også være til andre produktsider eller siden med beskrivelser af returpolitik eller lignende. Dette er både en god læserservice, da du gør det nemt for dem at navigere på din side samtidig med, at du linker internt og derved skaber autoritet overfor Google.

Skal du bruge hjælp til at skrive kategoritekster til SEO eller har du brug for hjælp til at foretage en søgeordsanalyse? Vi kan hjælpe dig. 

Kontakt os her på siden og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.