Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Det vil sige, at har du eksempelvis en hjemmeside, der sælger kameraudstyr, vil en kategoriside være den side, som kunderne lander på, når de klikker på ”Kameraer” i din menulinje.
Det kan være, at du her eksempelvis har en dropdown-menu i din menulinje, hvor kunderne yderligere kan vælge imellem ”Digitalkameraer”, ”Spejlrefleks” og flere.
Disse sider er underkategorisiderne og de bør også have (under-)kategoritekster, som er SEO optimerede.
Der hvor SEO kommer ind, er i kategoribeskrivelsen: Her bør kategoriteksterne nemlig være helt optimerede efter det eller de produkter, der sælges under denne kategori.
Præcis det samme gælder for underkategorierne, således at hele dit produkt- eller varekatalog er søgeordsoptimeret med målrettede og velskrevne SEO tekster, der kan få flere kunder ind på din side, når der søger på produkter, som du sælger.
Kundeloyalitet er efterhånden en sjældenhed – især når det kommer til online shopping – og det er derfor vigtigere end nogensinde før, at din webshop er optimeret efter søgeord, som er vigtige for din forretning. Læs mere om SEO optimering af webshops i vores blogindlæg: "SEO optimer webshop".
Forbrugerne søger nemlig i højere grad efter produkter, services og endda efter deres egne behov, for at finde de bedste og særligt de billigste resultater.
Som forretningsejer har du sikkert ofte hørt rådet om, at du skal være der, hvor kunderne er – og i dag er det i søgeresultaterne. Men ”søgeresultaterne” generelt kan ikke stå alene, da det er ultra vigtigt, at du også er i toppen af søgeresultaterne – og her kommer vi især til SEO-delen.
Kategoriteksterne er ikke alene til for SEO’s skyld og for at kunne konkurrere om top 3 søgeresultater på Google, men skal også fungere som en vejledning til dine kunder.
Jo mere kompliceret et produkt (og længere købstragt), desto vigtigere er kategoriteksten – også for kunden.
Du skal derfor ikke tænke kategoriteksten ind som en tekst udelukkende for Google.
Hos PK Medier hjælper vi vores kunder med SEO - også ift. webshops og kategoritekster. Kontakt os i dag for at få et uforpligtende tilbud.
Der er tre ting, du bør tænke ind, når du skal i gang med at skrive:
Ud fra ovenstående punkter skal du lave kategori- og underkategoritekster til SEO, der er velskrevne og indeholder de informationer, som dine kunder måtte have brug for, så de læser videre og bliver længere tid på siden, samt indeholder interne links til andre sider og undersider, så kunderne får klikket sig rundt på forskellige sider.
For at opfylde det første punkt, bør du på forhånd (og som del af din SEO strategi) have lavet en søgeordsanalyse, så du ved hvilke ord, der knytter sig op af den kategori, du skriver en kategoritekst om og derfra inkludere disse i teksten.
Derudover skal der også redegøres for selve produkterne, deres funktion og dermed for hvordan kunden kan få gavn af dem.
Punkt to kan opfyldes på flere måder, men vi anbefaler at du skriver i hvert fald 500 ord i kategoriteksten, således at dine kunder får fyldestgørende beskrivelser af produkter eller services, de overvejer at bruge penge på.
På den måde kan Google også bedre kan læse, hvad denne side handler om og vise den i relevante søgeresultater. Lidt længere tekster er generelt gode for din SEO perfomance.
Det tredje punkt handler i høj grad om at skabe interne links, så dine kunder kommer rundt på andre sider på din webshop, som er relevante for dem, samtidig med at det forbedrer din SEO position.
Dette kunne være ved fx at linke til uddybende artikler om ”5 ting du skal vide, før du køber dit første spejlreflekskamera” i en kategoritekst om spejlreflekskameraer.
Det kunne også være til andre produktsider eller siden med beskrivelser af returpolitik eller lignende.
Dette er både en god læserservice, da du gør det nemt for dem at navigere på din side samtidig med, at du linker internt og derved skaber autoritet overfor Google.
Skal du bruge hjælp til at skrive kategoritekster til SEO eller har du brug for hjælp til at foretage en søgeordsanalyse? Vi kan hjælpe dig.
Kontakt os her på siden og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.
SEO kategoritekster bliver skrevet med et formål og det er derfor ikke tilfældigt, hvad der står i teksterne. For at de lykkes, er der nogle forskellige huskeregler, som man med fordel kan følge for de bedste resultater. Du skal først og fremmest sørge for, at dine tekster er optimeret efter søgemaskiner, så de indeholder de vigtige ord nok antal gange i teksten. Det betyder at du er nødt til at foretage en søgeordsanalyse for at finde de rette søgeord.
I kategoritekster skal der optimeres både efter primære og sekundære søgeord, og der kan med fordel linkes til andre sider fra din hjemmeside. Det er vigtigt at du ikke bruger søgeordene mere end 2-3 % i teksten, så du kan med fordel regne lidt undervejs.
Men hvordan skriver man så en god kategoritekst? Man skal skrive præcist, følelsesladet så modtageren lever sig ind i købsuniverset og produktet. Der skal også være CTA som er call to action, der får modtageren til at trykke videre for at se nærmere på produktet.
Derudover skal du huske at have fokus på modtageren, når du skriver. Det er vigtigt at du giver modtageren værdi og ny info, så de får noget ud af at læse teksten. Man kan sige, at en kategoritekst er sælgeren af produkterne på nettet, og det skal derfor være en service, der hjælper modtageren mod et køb. Du må heller ikke kopiere tekster på internettet og bruge dem på din hjemmeside under nogen omstændigheder.
En anden ting der er værd at huske, er længden på dine tekster. De skal være indenfor en passende længde i forhold til brugeren men også i forhold til SEO. Noget af det vigtigste i tekstproduktionen når det kommer til SEO er at skrive gode sidetitler og metabeskrivelser. Det er afgørende og forbedrer søgemaskineoptimeringen og CTR.