Der er ingen fast opskrift på at komme øverst på Google, ligesom resultaterne heller ikke umiddelbart kan ses fra den ene dag til den anden. Alligevel er det altafgørende at have en målrettet SEO-strategi for at opnå et succesfuldt arbejde med SEO.
Den skal ses som et fundament, der er med til at styrke trafikken til din hjemmeside, og dette kan b.la. gøres med hjælp fra nogle af de vigtigste værktøjer i verden for søgemaskineoptimering, nemlig Google Analytics, Ahrefs, Google Search Console og AccuRanker.
Du må derfor aldrig undervurdere vigtigheden af at have en solid SEO-strategi, specielt ikke hvis du ikke tidligere har beskæftiget dig med søgemaskineoptimering.
En strategi handler om, hvordan du kommer fra A til B – altså at komme fra din nuværende position til den position, du ønsker at indtage i fremtiden.
SEO-strategien kan bedst beskrives som en oversigt over en konkret disposition, der består af fremtidige delmål og hvordan du bedst muligt kommer i mål, og den fungerer som et fast holdepunkt for alle de involverede parter i processen.
Derudover bliver man aldrig “færdig” med at søgemaskineoptimere på sin hjemmeside, så en klar retning for arbejdet kan være en stor hjælp for fremtiden.
Formålet med en SEO-strategi er at træffe de rette beslutninger, sådan at arbejdet med søgemaskineoptimering sker på baggrund af et omhyggeligt og nøje researchet grundlag. Dette sikrer, at din virksomhed når dets forretningsmål på en hensigtsmæssig og kosteffektiv måde.
Læs også:
Det er dog vigtigt at nævne, at en strategi generelt blot er en rettesnor, som oftest vil blive justeret undervejs. Der er dog særligt tre vigtige faktorer, der har betydning for udarbejdelsen af denne:
Før du kan lægge en plan for den optimale strategi for søgemaskineoptimering for din virksomhed, skal du have indsigt i netop dit marked, din målgruppe, din nuværende position, dine kompetencer, dine målsætninger og ikke mindst dine økonomiske ressourcer.
At bedømme en sides autoritet betyder grundlæggende at kigge på hvor mange værdifulde links, der peger ind på den pågældende side. Ved at lave troværdige, autoritære og relevante links til din hjemmeside, vil du automatisk få en højere ranking factor fra søgemaskinerne, som vurderer din hjemmeside som autoritær.
Du skal komme op med en strategi i forhold til, hvordan du skaffer dine links, hvilket gøres gennem linkbuilding. Her er det relevant at bruge SEO værktøjer såsom Ahrefs til at kigge på, hvor høj sidens Domain Rating er, hvilke kvalitetslinks der findes, hvilke links konkurrenterne har, og hvor disse links kan skaffes.
Her er det vigtigt først at danne et overblik over, hvad der på nuværende tidspunkt ligger af content på hjemmesiden, i forhold til hvor relevant det er, og hvordan det performer. Her kan du se på, hvilke sider som er irrelevante, og dermed af forskellige grunde ikke bliver læst af søgemaskinerne, eller som har indhold, der ikke møder søgehensigten.
Når man har dannet sig et overblik over dette, er det nu relevant lægge en strategi for hvor meget nyt content, der skal produceres, og hvor mange sider som har brug for en SEO opdatering. Her kan man bruge de forskellige SEO værktøjer til at undersøge, hvordan ens nuværende sider rangerer, hvilke nye keywords man gerne vil rangere på samt sammenligne med konkurrenter.
Hvor godt siden er opbygget er med til at sige noget om, hvor “sund” siden er. For at din side kan bevæge sig mod side 1 på søgemaskinerne, er det nødvendigt at have en teknisk sund side.
Du kan måle din sides brugervenlighed ved hjælp af værktøjer som Core Web Vitals, hvor du samtidig kan se, hvor hurtigt din side opererer. Udover dette er det også relevant at kigge på sidens taksonomi, hvilket er vigtigt i forhold til både brugervenlighed og SEO optimering. Her kan du kigge på, hvordan siden er opbygget, om den linker til andre sider, og hvordan URL’en er opbygget.
Læs meget mere om teknisk SEO.
Samarbejder du med et SEO-bureau, vil bureauet være med til at kortlægge dette sammen med dig.
En SEO-strategi vil som regel altid munde ud i en handlingsplan, der beskriver, hvad der skal laves, hvornår det skal laves og hvem der er ansvarlig for det og hvornår der skal følges op og evalueres på arbejdet.
Det kræver en bred viden om SEO at udarbejde en god og udførlig handlingsplan, derfor er det næsten uundgåeligt ikke at inddrage specialister i søgemaskineoptimering i en sådan planlægning.
Derfor har vi selvfølgelig også flere specialister med om bord, når vi lægger en SEO strategi for kunder og samarbejdspartnere.
Her inkluderer vi b.la. en leder, der definerer retning og overordnede rammer for arbejdet. En projektleder, der planlægger, organiser, styrer og evaluerer arbejdet.
En specialist i søgemaskineoptimering, der udarbejder vidensopbyggende analyser og rådgiver alle parter og mange flere og herefter kigger projektlederen på, om opgaven skal sendes til udviklere, tekstforfattere eller grafikere.
Vi sørger derfor at komme hele vejen rundt om din planlægning, så dit website kan komme til tops på Google.
Har du brug for hjælp eller sparring? Du har også mulighed for at læse mere om hvad en SEO konsulent kan gøre for dig og din virksomhed, samt SEO firma og har du brug for yderligere SEO rådgivning kan du læse det her.
Vi er specialister indenfor vores område og har et team af alsidige talenter, der kan hjælpe dig i mål med hvilken som helst opgave. Kontakt os via kontaktformularen her på siden og så vender vi hurtigt tilbage til jer.
Læs også om lokal SEO eller SEO konsulent her.
Har du et ønske om at kunne ligge #1 i søgeresultaterne på de søgeord, som beskriver din hjemmeside, webshop eller dine produkter eller dine services allerbedst? Så er det måske nu, du skal se på en strategi for søgemaskineoptimering af din webside, så du kan få mest ud af den organiske trafik på søgeordene.
Der findes heldigvis masser af hjælp, som du kan hente og trække på, når du skal i gang med søgemaskineoptimering og have lave lagt en SEO strategi for dit forløb, processen og dine mål. Du kan selv springe ud i det, du kan vælge at tage et lærerigt SEO kursus, eller du kan søge hjælp til SEO eksternt fra et SEO bureau.
På et SEO kursus vil du få undervisning i, hvordan du helt grundlæggende kommer i gang med søgemaskineoptimering, hvad det egentlig handler om, og hvordan du allerbedst ligger en strategi, som er realistisk og som virker.
Det er vigtigt med en god strategi, for har du ikke en strategi, som er velovervejet og realistisk, så vil du enten ikke nå dine mål, ellers vil din optimering slet ikke lykkes. Søg derfor gerne hjælp, hvis du skulle være i tvivl om noget - både selve SEO, men også i forhold til din SEO strategi.
Læs også om billig seo her. Eller få hjælp til google ads her.
Med den helt rette SEO-strategi følger også de helt rette måleenheder for succes, og her kommer benchmarking og KPI'er (key performance indicators) ind i billedet. Dine målsætninger er vigtigt at have for øje, for at kunne vurdere hvornår de forskellige tiltag er en succes.
Du kan med fordel også løbende have disse mål og KPI'er for øje i forbindelse med at aflæse dine delmål. Alt dette hjælper et professionelt SEO bureau dig ofte med, hvis du vælger at få hjælp til disse ting.
Dine KPI'er kan omhandle konkrete mål på områder som:
Men hvordan kommer jeg øverst på Google - er spørgsmålet? Der findes ikke et simpelt svar, det kræver den helt rette, og nøje specifikke SEO-strategi lagt præcis udfra dine muligheder og begrænsinger.
Læs også om gratis office pakke her.