Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

SEO duplikeret content - Fejl i din søgemaskineoptimering

Arbejder du med søgemaskineoptimering i dagligdagen, ved du måske allerede hvad SEO duplikeret content er, og hvor vigtigt det er at undgå.

Men er du ny i SEO disciplinen, så kan det være vanskeligt at jonglere med alle de mange betegnelser, som man kan støde på, når arbejdet går ind på at lave søgemaskineoptimering på ens website, derfor har vi skrevet dette korte og konkrete blogindlæg, om hvad duplicate content er, og hvorfor du helst skal undgå det på dit website. 
Af 
maler Frederiksberg

Hvad er SEO duplikeret content?​

Helt kort så er det præcis det som ordene beskriver. Det er nemlig indhold, der forekommer flere gange, og hvorfor er det så relevant, når man arbejder med SEO. Google arbejder ligesom de gamle plagiat maskiner.

Det er det fordi, man helst skal undgå det, og det kommer vi nærmere ind på. Men først en nærmere beskrivelse af de to betegnelser man typisk benytter sig af, når man taler om duplikeret content. 

  • Den man ofte selv falder i når man skriver indhold

Det er det man kalder intern duplicate content – det handler om alt det indhold man har på tværs af sin egen hjemmeside. Og her kan man netop hurtigt komme til, bevidst eller ubevidst, at genbruge lidt indhold hist og her. Det kan give mening i nogle tilfælde, eksempelvis ved tilbagevendende events og nyheder. Men prøv at undgå det.

  • Den man ikke selv er herre over

Det er den man kalder ekstern duplicate content – det er alt det indhold, der er gentaget på tværs af “alle” hjemmesider.

Altså både ens egen hjemmeside, men også alle sider, der er derude. Man kan tænke – hvorfor sker det? Det gør det fordi, at mange desværre stjæler lidt fra hinanden, små sektioner hist og her og nogle gange hele hjemmesider!

Præcis som du husker det fra ungdomsuddannelsernes plagiat system, synes Google heller ikke godt om afskrivninger og tager dette som snyd, og dette vil derfor forværre din SEO værdi.

Dette blogindlæg er et oplagt eksempel på at kunne blive kopieret, og det er fordi, det er en generel viden, men vi som SEO specialister, har også set eksempler på at hele hjemmesider, der er blevet kopieret.

Seo-skabelon-tekst

Hvorfor du skal undgå duplicate content, når du arbejder med SEO

“Copy and paste” er fristende, det forstår vi godt, men lad for SEO’s skyld vær med det.

Når man benytter sig af duplikeret content på egen hjemmeside, bliver man “straffet” af Google. Det gør man fordi at som søgemaskine, vil Google gerne give sine brugere den bedste oplevelse, og de vurderer at har man ens indhold på sin side, så bliver det en dårlig oplevelse for brugeren.

Og når du bliver “straffet” på Google betyder det, at du vil rangere dårligere på SEO og dermed længere nede i søgeresultaterne. Det er med til at gøre din værdi dårligere, hvilket blot er en del af det store SEO puslespil, hvor der er et hav af elementer, der spiller ind for at din hjemmeside og domæne er stærkt og troværdigt for Google. 

Du kan lærer en masse om netop søgemaskineoptimering strategi arbejde, og ekskvering af dette på din egen side gennem et SEO kursus, som vi hos PK Medier blandt andet udfører. Her lærer du alt om hvad søgemaskineoptimering er, hvordan du tilgår det, og hvilke elementer du kan gå i gang med for at gøre din situation bedre.

Med et kursus fra professionelle kan du netop lære endnu mere om duplikeret indhold, men også alle de andre 100 parametre, som du skal tage højde indenfor dette område. Med et kursus får du dybdegående guides til dit arbejde, og hvordan du tænker strategisk.

Hvad er et no-go?

Vi opridser kort to af de mest hyppige fælder man ofte kan komme til at gå i, når det drejer sig om duplikeret indhold.

  • Produktbeskrivelser: Har du en webshop og sælger du brands, der ikke er dine egne, så er det højst sandsynligt også andre, der sælger dem. Det betyder at I nok har fået samme beskrivelser af produkterne. Her kan man gøre en god forskel, ved at lave sine egne produktbeskrivelser for at skille sig ud → dette er altså en måde at undgå ekstern duplicate content.
  • Om os-sektioner: Mange har en side eller et afsnit der handler om ens virksomhed eller forretning fx ‘Om os’, Hvem er vi? Eller “Kontakt os” – på disse sider kan det ofte være fristende at genbruge ens gode ord og sætninger, men det er altså et no-go og et eksempel på intern duplicate content. Det er ikke godt for sidens SEO og dermed ikke godt for forretningen. 
  • SEO sider - det kan være at du tænker, at det er smart at lave tekstsider til dit domæne, hvor de dækker alle dine produktområder, men hvor du blot skifter et ord eller to ud. Nej, det skal du ikke - alle sider skal være unikke. Tag et eksempel med en frisør salon i København. De laver en SEO side til hver bydel i København, og kopiere samme tekststykke med bytter blot ordet “Vesterbro” ud med de gange der står “Frederiksberg”. Det er ikke nok ændring i tekst. Det skal være skrevet på ny.

MEN - skal vi så opfinde den dybe tallerken hele tiden, og hver gang vi formulerer en ny tekst? Nej heldigvis ikke. Det er selvfølgelig smart og til højrebenet at skrive om de samme områder, men på forskellige måder, med forskellige ordvalg og vinkler. 

Du kan derfor fortsat skrive de samme 4 afsnit, med henblik på emnet i hvert afsnit, men uden at skrive og kopierer én til én samme tekst. Det gælder både intern og ekstern indhold og tekst. Du kan i produktbeskrivelser godt skrive om de samme funktioner, men hvor du skriver det unikt.

YouTube video

Værktøjer til at finde frem til duplikeret indhold i SEO-teksterne

For at gøre det nemmere at undgå duplikeret content i dit arbejde med SEO på din hjemmeside, så kan du med fordel benytte disse værktøjer.

Siteliner: Her finder du gentaget indhold på din egen hjemmeside.

Copyscape: Her kan du finde ud af, hvis nogle har kopieret din hjemmeside.

Angivelse af kilder og test

FAQ

Hvad betyder duplikeret content (indhold)?
Når der nævnes duplikeret content menes der tekst indhold som er én til én med en anden tekst. Det gælder både ekstern og internt indhold på en hjemmeside. Er din tekst på hjemmesiden det samme som på konkurrentens OG/ELLER er dit indhold på dine egne sider det samme tekst.
Hvordan undgår jeg duplikeret indhold?
Det er faktisk ikke så svært at undgå denne type indhold uden at du skal opfinde den dybe tallerken. Du kan sagtens skrive om de samme ting, have de samme afsnit ift. emner, du skal blot formulere nye afsnit med egne ord. Tjek dit eget indhold på Google ved at indsætte en tilfældig sætning i Google med “X” på hver side.
Er der værktøjer til at finde duplikeret indhold?
Du kan også benytte værktøjer, som hjælper dig til at spotte duplikeret og gentagende indhold. Brug enten Siteliner (find gentaget indhold på din egen side) eller Copyscape (har andre kopieret din side og tekst).
Hvorfor skal jeg tage højde for duplikeret content?
Duplikeret content skader din SEO værdi. Se det ligesom plagiat, ingen ønsker gentagelser og afskrivninger fra andre. Google ser derfor også denne type indhold som snyd og vægter ikke din side som relevant for brugerne.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle