Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Helt kort så er det præcis det som ordene beskriver. Det er nemlig indhold, der forekommer flere gange, og hvorfor er det så relevant, når man arbejder med SEO. Google arbejder ligesom de gamle plagiat maskiner.
Det er det fordi, man helst skal undgå det, og det kommer vi nærmere ind på. Men først en nærmere beskrivelse af de to betegnelser man typisk benytter sig af, når man taler om duplikeret content.
Det er det man kalder intern duplicate content – det handler om alt det indhold man har på tværs af sin egen hjemmeside. Og her kan man netop hurtigt komme til, bevidst eller ubevidst, at genbruge lidt indhold hist og her. Det kan give mening i nogle tilfælde, eksempelvis ved tilbagevendende events og nyheder. Men prøv at undgå det.
Det er den man kalder ekstern duplicate content – det er alt det indhold, der er gentaget på tværs af “alle” hjemmesider.
Altså både ens egen hjemmeside, men også alle sider, der er derude. Man kan tænke – hvorfor sker det? Det gør det fordi, at mange desværre stjæler lidt fra hinanden, små sektioner hist og her og nogle gange hele hjemmesider!
Præcis som du husker det fra ungdomsuddannelsernes plagiat system, synes Google heller ikke godt om afskrivninger og tager dette som snyd, og dette vil derfor forværre din SEO værdi.
Dette blogindlæg er et oplagt eksempel på at kunne blive kopieret, og det er fordi, det er en generel viden, men vi som SEO specialister, har også set eksempler på at hele hjemmesider, der er blevet kopieret.
“Copy and paste” er fristende, det forstår vi godt, men lad for SEO’s skyld vær med det.
Når man benytter sig af duplikeret content på egen hjemmeside, bliver man “straffet” af Google. Det gør man fordi at som søgemaskine, vil Google gerne give sine brugere den bedste oplevelse, og de vurderer at har man ens indhold på sin side, så bliver det en dårlig oplevelse for brugeren.
Og når du bliver “straffet” på Google betyder det, at du vil rangere dårligere på SEO og dermed længere nede i søgeresultaterne. Det er med til at gøre din værdi dårligere, hvilket blot er en del af det store SEO puslespil, hvor der er et hav af elementer, der spiller ind for at din hjemmeside og domæne er stærkt og troværdigt for Google.
Du kan lærer en masse om netop søgemaskineoptimering strategi arbejde, og ekskvering af dette på din egen side gennem et SEO kursus, som vi hos PK Medier blandt andet udfører. Her lærer du alt om hvad søgemaskineoptimering er, hvordan du tilgår det, og hvilke elementer du kan gå i gang med for at gøre din situation bedre.
Med et kursus fra professionelle kan du netop lære endnu mere om duplikeret indhold, men også alle de andre 100 parametre, som du skal tage højde indenfor dette område. Med et kursus får du dybdegående guides til dit arbejde, og hvordan du tænker strategisk.
Vi opridser kort to af de mest hyppige fælder man ofte kan komme til at gå i, når det drejer sig om duplikeret indhold.
MEN - skal vi så opfinde den dybe tallerken hele tiden, og hver gang vi formulerer en ny tekst? Nej heldigvis ikke. Det er selvfølgelig smart og til højrebenet at skrive om de samme områder, men på forskellige måder, med forskellige ordvalg og vinkler.
Du kan derfor fortsat skrive de samme 4 afsnit, med henblik på emnet i hvert afsnit, men uden at skrive og kopierer én til én samme tekst. Det gælder både intern og ekstern indhold og tekst. Du kan i produktbeskrivelser godt skrive om de samme funktioner, men hvor du skriver det unikt.
For at gøre det nemmere at undgå duplikeret content i dit arbejde med SEO på din hjemmeside, så kan du med fordel benytte disse værktøjer.
Siteliner: Her finder du gentaget indhold på din egen hjemmeside.
Copyscape: Her kan du finde ud af, hvis nogle har kopieret din hjemmeside.