Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Hvad er duplikeret content - Hvordan påvirker det SEO?

Arbejder du med SEO i dagligdagen, ved du måske allerede hvad SEO duplikeret content er.

Men er du ny i SEO disciplinen, så kan det være vanskeligt at jonglere med alle de mange betegnelser, som man kan støde på, når arbejdet går ind på at lave søgemaskineoptimering på ens website, derfor har vi skrevet dette korte og konkrete blogindlæg, om hvad duplicate content er, og hvorfor du helst skal undgå det på dit website. 

Hvad er duplikeret content | Hvordan påvirker det SEO?

Hvad er SEO duplikeret content?​

Helt kort så er det præcis det som ordene beskriver. Det er nemlig indhold, der forekommer flere gange, og hvorfor er det så relevant, når man arbejder med SEO?

Det er det fordi, man helst skal undgå det, og det kommer vi nærmere ind på. Men først en nærmere beskrivelse af de to betegnelser man typisk benytter sig af, når man taler om duplikeret content. 

  • Den man ofte selv falder i når man skriver indhold

Det er det man kalder intern duplicate content – det handler om alt det indhold man har på tværs af sin egen hjemmeside. Og her kan man netop hurtigt komme til, bevidst eller ubevidst, at genbruge lidt indhold hist og her. Det kan give mening i nogle tilfælde, eksempelvis ved tilbagevendende events og nyheder. Men prøv at undgå det.

  • Den man ikke selv er herre over

Det er den man kalder ekstern duplicate content – det er alt det indhold, der er gentaget på tværs af “alle” hjemmesider.

Altså både ens egen hjemmeside, men også alle sider, der er derude. Man kan tænke – hvorfor sker det? Det gør det fordi, at mange desværre stjæler lidt fra hinanden, små sektioner hist og her og nogle gange hele hjemmesider!

Dette blogindlæg er et oplagt eksempel på at kunne blive kopieret, og det er fordi, det er en generel viden, men vi som SEO specialister, har også set eksempler på at hele hjemmesider, der er blevet kopieret.

Hvorfor du skal undgå duplicate content, når du arbejder med SEO

“Copy and paste” er fristende, det forstår vi godt, men lad for SEO’s skyld vær med det.

Når man benytter sig af duplikeret content på egen hjemmeside, bliver man “straffet” af Google. Det gør man fordi at som søgemaskine, vil Google gerne give sine brugere den bedste oplevelse, og de vurderer at har man ens indhold på sin side, så bliver det en dårlig oplevelse for brugeren.

Og når du bliver “straffet” på Google betyder det, at du vil rangere dårligere på SEO og dermed længere nede i søgeresultaterne. 

Hvad er et no-go?

Vi opridser kort to af de mest hyppige fælder man ofte kan komme til at gå i, når det drejer sig om duplikeret indhold.

  • Produktbeskrivelser: Har du en webshop og sælger du brands, der ikke er dine egne, så er det højst sandsynligt også andre, der sælger dem. Det betyder at I nok har fået samme beskrivelser af produkterne. Her kan man gøre en god forskel, ved at lave sine egne produktbeskrivelser for at skille sig ud → dette er altså en måde at undgå ekstern duplicate content.
  • Om os-sektioner: Mange har en side eller et afsnit der handler om ens virksomhed eller forretning fx ‘Om os’, Hvem er vi? Eller “Kontakt os” – på disse sider kan det ofte være fristende at genbruge ens gode ord og sætninger, men det er altså et no-go og et eksempel på intern duplicate content. Det er ikke godt for sidens SEO og dermed ikke godt for forretningen. 

Værktøjer til at finde frem til duplikeret indhold i SEO-teksterne

For at gøre det nemmere at undgå duplikeret content i dit arbejde med SEO på din hjemmeside, så kan du med fordel benytte disse værktøjer.

Siteliner: Her finder du gentaget indhold på din egen hjemmeside.

Copyscape: Her kan du finde ud af, hvis nogle har kopieret din hjemmeside.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder