Det er der flere grunde til, men de to overordnede svar får du lige her. Når du skal sammenligne dine resultater med dine konkurrenters, vil der være tale om konkurrent-overvågning, som i bund og grund giver dig mulighed for at sammenligne dine SEO-søgeord med dine konkurrenters.
Og det er netop denne information, der er med til at fortælle dig, hvor godt dine konkurrenters hjemmesider ranker i søgemaskinerne sammenlignet med din egen hjemmeside.
Det allerførste du skal gøre dig klart er, hvad du forestiller dig, dine kunder søger på, når de vil finde netop din hjemmeside eller blot produkter eller services, der minder om dine.
I første omgang ligger vigtigheden altså ikke i, om det er dine produkter eller dine konkurrenters, der er tale om.
Det handler udelukkende om at finde frem til, hvilke søgeord kunder, som din målgruppe, søger på, så du kan lokke dem hen til netop dit website og dermed blive søgemaskinernes bedste ven!
Det handler om at finde netop din niche og udforske den via de keywords, som har stor betydning for dig og din forretning.
Hvis du f.eks. har et website, der sælger pelshuer, nytter det altså ikke noget, at du forsøger at blive fundet på søgeordet huer, men derimod, pelshuer, da det første er alt for generisk et søgeord.
Det handler om at skille sig ud i kampen om at komme til tops – når det kommer til enten Google eller andre søgemaskiner. Det gælder altså om at gøre sine SEO-keywords så konkrete og målrettede som overhovedet muligt.
Et andet eksempel kan være en smykkebutik i Valby. I dette tilfælde vil ordet smykkebutik ikke være udslagsgivende nok.
Hvorimod et langt mere specifikt søgefrase kunne være smykkebutik i Valby, som er beskrivende for netop dit website – og ikke drukner i mængden. Eller endnu bedre: et søgeord som illustrerer de produkter eller services, som en smykkebutik hhv. sælger og yder, som folk er mere tilbøjelige til at søge på.
Jo mere præcise keywords du rangerer på, desto større er sandsynligheden også for, at dine besøgende konverterer.
I Google Keyword Planner kan du indtaste de søgeord, du er kommet frem til – et ad gangen for at finde ud af, hvor mange, der søger på dem, men også hvilke varianter af netop dine udvalgte keywords, de besøgende benytter i Google.
Programmet kan altså vise hvor mange besøgende, der søger på dette søgeord samt vise andre og lignende søgeord, der ligger indenfor samme emne. Det giver dig en indikation på, hvilke områder der trender, og hvilke der ikke gør.
Når du har færdiggjort din brainstorm over potentielle søgeord, er det på tide at teste dem. Du kan teste dem i enten Google Ads, Keyword Planner eller ved at Google dem manuelt.
Det gør du ved, at indsætte de valgte søgeord og se, om der er et marked, for de ord, du har valgt.
Det er vigtigt at huske på, at SEO arbejdet er en cirkulær proces, hvor du hele tiden bør optimere på dine søgeord, særligt såfremt der kommer konkurrenter til.
PK Medier står klar med SEO rådgivning, hvis du har brug for hjælp til at udvælge- og prioritere de helt rigtige søgeord.
Vi er nemlig specialister inden for søgemaskineoptimering og har mange års erfaring på dette felt.
Når du har gennemskuet, hvad det er for nogle søgetermer og -fraser, der beskriver din virksomhed, din hjemmeside, dine produkter eller de services eller ydelser, som din virksomhed kan tilbyde, kan du begynde at arbejde mere konkret med dem, og implementere dem på din side.
Det er nemlig også uhyre vigtigt, at du får implementeret de rette SEO keywords på den rigtige måde på din side. Bliver det nemlig ikke gjort ordentligt eller forkert, vil du ikke kunne nyde godt af de fordele, det hiver med sig.
Det er derfor også vigtigt, at du har styr på, hvordan du skrive gode SEO tekster til din side, og generelt bruger søgemaskineoptimering på den rigtige måde. Får du ikke gjort det rigtigt, vil det være spildt arbejde, da Google ellers ikke vil anerkende din side.
Vi henleder derfor til, at du bliver skarp til at bruge søgemaskineoptimering mere generelt. Du kan læse mere mere om det i vores artikel om SEO, men vi vil her også gennem de tre grene af SEO hurtigt, så du ved, hvad du skal gøre med dine keywords, når du lave søgemaskineoptimering.
Skal du i gang med søgemaskineoptimering helt fra bunden af, så vil du skulle sætte dig godt ind i, hvad det kan og gør først, hvis du ønsker gode resultater med det. Du kan også med fordel tage et SEO kursus, der kan vise dig alle de grundlæggende ting, herunder hvordan du finder SEO keywords, og ikke mindst, hvordan du bruger dine keywords.
De tre grene for søgemaskineoptimering består af det indholdsmæssige, det tekniske og det tillidsopbyggende. Dette er tre parametre, som især Google ser på.