Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Gratis og betalte SEO værktøjer | De bedste 6 SEO redskaber

Ønsker du at lære, hvordan du kan forbedre din performance inden for søgemaskineoptimering?

SEO værktøjer der fungerer

Vi anbefaler de uundværlige gratis og betalte SEO værktøjer, der kan hjælpe dig med at effektivisere resultaterne af dit søgemaskinearbejde.

I det nedenstående giver vi dig overblikket over de to vigtigste redskaber i både gratisversioner og betalte versioner, samt guider dig til brugen af de forskellige.

SEO værktøjer | Her er de bedste redskaber til effektiv SEO

AccuRanker

AccuRanker er et betalt enkelt SEO værktøj, der viser hvordan de Google-søgeord, du har udvalgt performer historisk set.

At lave en masse SEO optimeringsarbejde og købe links, uden at kunne følge dets påvirkning af din side, er ikke helt lige så givent et stykke arbejde.

Det er det derimod med dette uundværlige betalte værktøj. AccuRanker er en god investering, da du her, også får et indblik ind i, hvis dine SEO tiltag ikke har hjulpet, og du i stedet skal lægge fokus et andet sted. Det betalte værktøj hjælper altså i den grad med at effektivisere og afmåle din SEO optimering.

Derudover egner AccuRanker sig godt til udarbejdelsen af konkurrentanalyser, hvor du ligeledes kan se dine konkurrenters historiske udvikling indenfor specifikke søgeord.

AccuRanker arbejder godt sammen med Googles to gratisredskaber; Search Console og Analytics, hvor du kan koble din søgeordshistorik op med omfattende sporingsfunktioner samt performancerelaterede SEO-forslag.

Det betalte værktøj indeholder blandt andet funktioner som keyword- og rank tracking, gennemsnitlig søgevolume og øjeblikkelige on-demand opdateringer.

Ahrefs

Ahrefs er det mest udbredte allround betalte SEO værktøj, der kan analysere din egen samt dine konkurrenters Google-positioner. Herudover giver Ahrefs dig mulighed for at lave søgeords- og linkanalyser samt keyword-tracking, som er altafgørende for en effektiv SEO optimering.

Det betalte værktøj indeholder blandt andet funktionerne rank tracker, hvor du kan følge udviklingen af dit SEO arbejde live, content explorer til brug af markedsanalyser, samt site explorer, der indeholder dybdegående linkbuilding- og konkurrentanalyser samt information om PPC-indsatsen.

Du får altså her et betalt SEO værktøj, som indeholder langt de fleste vigtige redskaber. Ahrefs er helt klart et program, som både er investeringen af penge og tid til at kende programmet værd.

Med Ahrefs kan du derfor analysere dig frem til, hvordan du kan blive mere konkurrencedygtig via din søgemaskineoptimering.

Google Analytics

Google Analytics er et gratis rapporteringsværktøj, der fokuserer på dine besøgendes adfærd, når de befinder sig på dit website.

Her kan du holde øje med websitets besøgsantal samt, hvordan dine besøgende har fundet frem til din hjemmeside. Dertil kan du trække rapporter over, hvilke undersider der er mest besøgte samt antallet af sidevisninger.

Disse brugeroplysninger har stor værdi, da de kan forbedre din søgemaskineoptimering samt guide dig til fremtidige SEO-tiltag. Derudover kan du med dette gratis værktøj også se, hvor lang tid besøgende bruger på hver side samt din ‘bouncerate’ – noget der har betydning for, hvordan Google vurderer kvaliteten af dit website.

Med dette gratis SEO værktøj, kan du altså gå i dybden med din hjemmeside og på bedste vis se, hvordan brugerne oplever din side samt få nyttig og vigtig viden, om den målgruppe du rammer, deres demografi, geografi, og hvilken enhed der oftest bruges til at tilgå din hjemmeside.

 Analytics indeholder omfattende sporingsfunktioner, der kan spore alle besøgendes tilstedeværelse tilbage til søgemaskiner, e-mails, online reklamer, PPC-netværk, PDF-links, YouTube mv. 

Har du ikke allerede tjekket din Google Analytics ud, kan du med stor fordel gøre det allerede nu. Det er et Google værktøj, og det er gratis - det bliver ikke bedre.

Google Search Console

Google Search Console er et gratis værktøj, der giver dig inspiration til forbedring af dit website.

Redskabet hjælper dig til at forstå, hvordan søgemaskinen vurderer dit website, så du kan få indsigt i hvordan du kan blive mere synlig på Google. Det gratis værktøj, Google Search Console, kan derudover informere dig om, hvordan dine besøgende på dit website finder din hjemmeside.

Dette er en vigtig information, da det hjælper dig til at finde dine styrker og svagheder i din SEO optimering.

Herudover kan du gennem det gratis SEO værktøj indsende dine egne websiteinformationer til forbedring af Googles indeksering af din hjemmeside.

Search Console indeholder blandt andet funktioner, der kan foretage fejlfinding på websitet og i Googles søgeresultater, bekræfte crawling af dit website, belyse hvor ofte din hjemmeside vises i Google-søgninger, samt redegøre for hvilke eksterne websites, der linker til din hjemmeside.

Google Keyword Planner

SEO værktøjer er vigtige, da de kan hjælpe dig med at forstå hvordan din hjemmeside fungerer for Google og de besøgende du får. De hjælper dig til at optimere din hjemmeside, så brugerne får den bedst mulige oplevelse. Derudover kan værktøjerne også give dig en indikation af, hvordan dine konkurrenter klarer sig, og de tiltag som de har taget for at kunne rangere på søgemaskinen.

Som en del af Google Ads finder du endnu et af Googles gratis SEO værktøjer - nemlig Google Keyword Planner.

Dette gratis redskab giver dig, som det fremgår af navnet, mulighed for at planlægge dine søgeord nøje. Her finder du hjælp til at finde de bedste søgeord for din virksomhed, samt hvor ofte der bliver søgt på disse, hvilket alt sammen hjælper dig med at optimere din SEO.

Om du ønsker at gå efter organiske eller betalte søgeord, så kan Google Keyword Planner hjælpe dig. Er det de betalte, du kigger på, kan du igennem dette værktøj også finde hjælp til et budget af disse.

Som ved det meste, er det altid vigtigt at have en klar plan - og også dette får du hjælp til, da Google Keyword Planner hjælper dig med at opsætte en plan over dine søgeord.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog er et analyseprogram, som er tilgængeligt i både en betalt- og gratisversion. SEO værktøjet er i stand til at analysere tekniske parametre som brugervenligheden af dit website.

Gratisversionen tilbyder analyser af op til 500 URLs under samme domæne, hvilket giver dig rig mulighed for at få et overblik over eventuelle fejlfindinger med indeksering, meta- og titelbeskrivelser, samt døde links på dit website.

Derudover giver det gratis værktøj dig også mulighed for at undersøge dine søgeord, så du kan se søgevolumen på dem, samt hvor meget du skal regne med at betale for clicks på dem, når du vælger at gøre brug af Pay Per Click.

SEO værktøjet er nyttigt til visualisering af tekniske problemstillinger, der kan forstyrre dit website. Screaming Frog indeholder funktioner som verifisering af dit schema markup, Google crawling, informationer om duplikeret indhold samt længde- og indholdsproblemer.

Andre SEO værktøjer

Ønsker du at læse mere om, hvordan og hvor du kan bruge disse både gratis og betalte værktøjer, så har vi blandt andet skrevet om teknisk SEO, og om SEO analyse

Derudover kan nogle af disse redskaber også være yderst brugbare, hvis du står overfor et SEO skifte

Har du brug for hjælp, sparring eller vejledning til din digitale marketing? Så kontakt os gerne gennem kontaktformularen her på siden eller ring til os.

Vi, hos PK Medier, gør selv brug af alle SEO værktøjerne - både de gratis og betalte, og har derfor kunnet se deres store indvirkning på at opnå en effektiv SEO optimerings plan.

Hvorfor er SEO værktøjer nødvendige?

Ovenfor har vi gennemgået de betalte og gratis SEO værktøjer, som er de vigtigste, og hvordan de bruges. Men hvorfor er det lige, at det overhovedet er nødvendigt med gode SEO værktøjer? 

Når det kommer til at optimere din søgemaskineoptimering, er der mange faktorer, som spiller ind på, hvordan Google vælger at placere din hjemmeside i forhold til konkurrenternes. Google kigger nemlig på forskellige aspekter af din side, for at afgøre hvorvidt du fremtræder som eksperten inden for dit felt, og hvorvidt brugerne får den bedst mulige oplevelse på din side. 

Overordnet kigger Google på 3 faktorer på din side: 

  • Indholdet: hvor relevant er det ift. søgeordet
  • Den tekniske del: Kan din side bruges på andre enheder? Loader den hurtigt?
  • Tillid: Er der andre sider, som linker til din hjemmeside?

Det handler altså om at slå dine konkurrenter inden for disse tre felter, for at kunne få den bedst mulige placering på Google - og det er her både gratis og betalte SEO værktøjer er nødvendige. 

Værktøjerne hjælper dig med at få indblik i, hvordan dine konkurrenter klarer sig ud fra de forskellige aspekter. Uden SEO værktøjer er det eksempelvis umuligt at finde ud af, hvor mange sider der linker til dine konkurrenter, eller hvor mange månedlige søgninger, som der er på et givent søgeord. 

Derudover giver nogle af redskaberne dig mulighed for at forstå din hjemmeside fra brugernes og Googles perspektiv. Med de oplysninger kan du optimere din hjemmeside, så den er nem at læse for søgemaskinen. SEO værktøjer, gratis som betalte, er altså essentielle, når det kommer til at optimere din søgemaskineoptimering. 

Har du overvejet at få et professionelt SEO firma til at hjælpe dig? Det kan nemlig være en stor fordel at få hjælp og sparring, med nogen som har stor erfaring indenfor Google og optimering af online kanaler. Hos PK Medier giver vi gerne en uforpligtende søgemaskineoptimeringsplan, udfra en vurdering af din virksomheds nuværende online performance.

FAQ

Hvad er SEO værktøjer?
SEO værktøjer er redskaber, som kan hjælpe med at optimere din søgemaskine optimering. Der findes mange forskellige værktøjer, som alle har hver sin fordel, og hjælper med hvert sit aspekt af din SEO.
Hvor meget koster SEO værktøjer?
Hvor meget de forskellige værktøjer koster er forskelligt. Nogle SEO værktøjer er helt gratis, eller har en gratis prøveperiode. For det meste fungerer de værktøjer, som koster noget, som et abonnement. I nogle tilfælde bliver der trukket et beløb hver måned, i andre tilfælde er det hvert år. Det er en god ide at undersøge, hvad der er af muligheder, og hvilke funktioner som medfølger ved de forskellige værktøjer.
Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er en del af Google, og fungerer som et gratis SEO værktøj. Analytics giver rapporteringer, som fokuserer på dine besøgendes adfærd, inde på din hjemmeside. Oplysninger du får, giver en god indikation af de besøgendes oplevelse på din side, da du blandt andet kan tracke hvor længe de er på siden, samt hvilke undersider de trykker mest ind på.
Hvilke SEO værktøjer findes der?
Der findes mange forskellige slags SEO værktøjer. Nogle er gratis, mens andre ikke er det. De har alle forskellige funktioner, så det kan være en god ide, at have sig en ‘værktøjskasse’. De værktøjer vi anbefaler er: AccuRanker, Ahrefs, Google Analytics, Google Search Console og Screaming Frog Seo Spider. Tryk ind på denne blog for at læse mere om de forskellige værktøjer, deres fordele og hvordan de bruges.
Hvad er Google Search Console?
Google Search Console er et gratis værktøj udbudt af Google, og som giver dig indikationer til at forbedre din hjemmeside. Værktøjet scanner din hjemmeside, og giver dig oplysninger på eventuelle fejl, samt hvordan søgemaskinen vurderer din side. De oplysninger du får, fortæller også hvordan brugerne finder din hjemmeside.
Hvorfor er SEO værktøjer vigtige?
SEO værktøjer er vigtige, da de kan hjælpe dig med at forstå hvordan din hjemmeside fungerer for Google og de besøgende du får. De hjælper dig til at optimere din hjemmeside, så brugerne får den bedst mulige oplevelse. Derudover kan værktøjerne også give dig en indikation af, hvordan dine konkurrenter klarer sig, og de tiltag som de har taget for at kunne rangere på søgemaskinen.
Hvilke gratis SEO værktøjer findes der?
Af gratis SEO værktøjer finder du blandt andet Googles egne i Google Analytics og Google Search Console. Begge redskaber er rigtig gode til at give dig et ægte og vigtigt indblik ind i din hjemmeside. 
Google Analytics hjælper dig til at få et indblik i dine besøgendes adfærd, hvor Google Search Console hjælper dig til at forbedre din hjemmeside. Derudover finder du også en gratis version af Screaming Frog SEO Spider, som er et uundværligt redskab.
Hvilke betalte SEO værktøjer er gode?
Her vil vi gerne fremhæve AccuRanker og Ahrefs - samt Screaming Frog SEO Spider, som både fås i en gratis og betalt version. AccuRanker er et enkelt, nemt og overskueligt værktøj, som giver dig mulighed for at se udviklingen af både din hjemmeside, samt dine konkurrenters. Ahrefs har I sig selv en masse nyttige redskaber som blandt andet en søgeordsanalyse. Screaming Frog kan du læse meget mere om i vores guide.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down