Opdateret 26. marts 2024 af Peter Klitkou

Algoritmer: hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Hvad er algoritmer? Det er et ord, de fleste efterhånden er stødt på. Men algoritmer har en større betydning for folks færden på internettet, end mange er klar over. Derfor er det relevant at danne sig et overblik over emnet, hvis du beskæftiger dig med online markedsføring og særligt SEO.

Algoritme - hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Hvad er Googles algoritmer?

Ordet ”algoritme” bliver associeret med det græske ord ”arithmos”, der oversat til dansk betyder ”tal”. Det kan defineres som en proces, der udføres af en computer, til at løse et problem i et begrænset antal step.

Den gør det muligt for en computer at løse en specifik opgave. Computeren kan for eksempel programmeres til at sortere et kortspil, uanset hvordan kortene er lagt. Den sorterer trinvist kortene, og opgaven har et fast start- og slutpunkt. På den måde, kan man via algoritmen “styre”, hvordan computeren forstår specifikke forhold.

Når det kommer til søgemaskiner, skal de sikre, at du får vist de mest relevante resultater ved en søgning. Googles algoritmer bestemmer, hvilke søgeresultater du får vist, og i hvilken rækkefølge.

Googles rangeringssystemer består af en lang række algoritmer. Systemet gennemgår hundredmilliarder hjemmesider i søgeindekset for at finde resultater, der matcher din søgning. Resultaterne bliver gennemgået på en brøkdel af et sekund, så du hurtigt får dem præsenteret på din skærm.

Algoritmerne er udviklet til at tilbyde personalisering og forstå søgeintentionen med de valgte ord i en søgning. Søgeforslagene individualiseres blandt andet baggrund af din browserhistorik. Selv små ændringer i stavemåder og ordrækkefølgen justerer den sig ind efter.

Det afhænger også af typen af forespørgsel, hvilken vægt der bliver tillagt de forskellige parametre. Udgivelsesdatoen bliver for eksempel vægtet højere, hvis du søger på nyheder end et ord i fremmedordbogen.

Google optimerer løbende algoritmerne, så du får så nøjagtige resultater af din søgning som muligt. Som virksomhedsejer kan det være svært at følge med og vide, hvordan man skal håndtere ændringerne. Hos PK Medier holder vi os opdateret på Googles algoritmer, og du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker hjælp fra en specialist.

Når man arbejder med affiliate marketing indenfor alt fra bedste ladeboks elbil til airfryere, skal man følge hvad Google laver af ændringer til deres algoritme.

Noget helt andet som større og mindre virksomheder skal til at have styr på er CSR. Læs mere om det her.

Af cases, hvor vi hjælper kunden med Google algoritmer kan Bruun & Stegade nævnes, hvor vi hjælper dem med at få høje placeringer på søgeord som "hvid skjorte".

Googles algoritme
YouTube video

Hvad er en Algoritme? - definition og eksempel for begyndere

Google Ads er Googles annonceplatform for firmaer. Platformen fungerer kort fortalt ved, at når du foretager en søgning, vil den bagvedliggende algoritme udvælge de annoncer, der har størst relevans for dig. De annoncer vil så blive rangeret højere, så de fremstår mere synlige på skærmen.

Googles algoritme har til opgave at få de mest relevante annoncører op. Den er ikke offentligt tilgængelig, men der hersker ingen tvivl om, at den udforsker mange forskellige parametre, når målet er at rette annoncer mod netop dig. Blandt andet udforsker den parametre som:

  • Din søgehistorik
  • Din geografiske placering
  • Annoncørers budgivning
  • Kvalitetsresultatet

Googles algoritme placerer virksomheders annoncer på en Ad Rank, herunder dine og dine konkurrenters. Med andre ord bliver annoncerne ranglistet. Rangeringen sker i real time, og den bliver udregnet med afsæt i blandt andet søgeordets kvalitet i annoncen og budpriser på søgeordet fra annoncører.

Det gælder om at opnå en højere placering med dine annoncer end konkurrenterne, når ønsket er at skabe mere synlighed for brugeren. I sidste ende vil det normalt medføre større opmærksomhed, bedre kendskab til din virksomheds ydelser og flere konverteringer.

Du kan forbedre dine chancer ved at påvirke dine annoncers Ad Rank. Der er flere forhold du kan være opmærksom på i den sammenhæng, blandt andet din makimale betaling per klik, og din Quality Score fra 1 til 10, som er Googles vurdering af annoncens kvalitet.

Google algoritme rammer alle former for hjemmesider - også shopify webshop og Wordpress hjemmesider.

Ved du hvad en digital designer er? Læs mere her.

Skal du have hjælp til din PR? PK Medier hjælper dig med dette. Kontakt os i dag.

Læs mere om hvilke gratis skrifttyper du kan benytte her.

Ved du hvad taksonomiske niveauer bruges til? Læs mere om begrebet her.

Hvad er SEO outsourcing? Det kan du for svaret på her.

Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier i dag eller læs om frokostordning.

Du kan også tage et kursus i forskellige områder indenfor marketing som f.eks. et SEO kursus.

YouTube video

Vi hjælper lige nu med at få en af vores kunder op på søgeordet "bedste herre skjorte" i Googles søgeresultater, ved at navigere rundt i Googles algoritmer.

Læs vores artikel om bedste el løbehjul tilbud her.

Læs mere om Hvad er linkbuilding? Linkbuilding er vigtigt for din performance på søgemaskinerne. Derfor bør du forberede dig på linbuilding og læse om, hvad linkbuilding kan og gør. Læs om de forskellige muligheder her: Gratis linkbuilding og outreach linkbuilding.

Læs om hvordan du laver en Facebook konkurrence her.

AIDA modellen er en af de modeller som er vigtigst indenfor markedsføring. Læs mere om den her.

Andet: Søger du catering København til dit næste event? Så læs mere her.

Siger SEA dig noget? Måske gør SEM. Du kan læse mere om hvad det betyder her.

Kender du til PLC kurven? Læs mere om den her og hvad du kan bruge den til.

Få styr på din foretningsmodel, med Business Model Canvas. Læs mere her.

Vi giver, som SEO ekspert, garanti for placering på første side - helt uden binding.

PK Medier hjælper dig med annoncering på Facebook. Kontakt os i dag for mere information.

Hvad er marketing? Bliv klogere på det, når vi forklarer dig hvad det er her - og hvordan det kan hjælpe lige netop dig og din virksomhed.

Lad os hjælpe dig med din SoMe strategi. Kontakt PK Medier i dag.

Lad os hjælpe dig gennem algoritmejunglen

Har du behov for  rådgivning og sparring til, hvordan du kan optimere og vækste din hjemmeside med hensyn til algoritmen og dens kringlede forankring i markedsføring? Det kan også være at du har spørgsmål eller brug for hjælp til at opgradere din online markedsføring med respekt for de manipulerende algoritmer.

Det er ikke kun de steder vi har nævnt her, hvor der bruges algoritmer. Det er fx også ved Tiktok annoncering og andre sociale medier.

Bliv klogere på hvad Ansoffs vækstmatrice bruges til her.

Læs bedste tips om online markedsføring ejendomsmægler her, og opnå bedre resultater på din markedsføring end du gør nu.

Se her hvordan du laver en Wordpress hjemmeside. Vi kan også godt lave den for dig, hvis du synes det er for besværligt - og har mange andre ting at se til. Køb hjemmeside hos PK Medier og modtag en god service.

hjælp til markedsføring af PK Medier.

Ledningsfri støvsuger test - se vores test af emnet.

Leder du efter et overblik ift. erhvervsrengøring? Så læs mere hos https://bob-service.dk/

Læs også om vores SEO service.

Vil du vide hvad SEO koster eller hvor man finder gratis billeder? Så læs mere her: "Hvad koster SEO" eller læs mere om hvad ROAS står for.

Kender du de forskellige modeller som SWOT, Porters Five Forces eller PESTEL analyse? Så læs mere om dem på vores blog.

Se vores test af catering i København.

Få hjælp med din SEO tekst - kontakt PK Medier i dag.

Angivende kilder

Algoritmer FAQ

Hvad betyder algoritme?
Algoritme kommer fra det græske ord ”arithmos” og betyder tal. Det bruges om en proces og opgave, som løses af en computer. Denne proces er for kompleks til mennesket.
Hvad gør en algoritme?
En algoritme følger brugerens digitale rejse. Den ved, hvad du foretager dig online i alt fra dine likes til de specifikke sider du besøger, med henblik på at målrette og specificere dit indhold til dig. En algoritme personliggør dit indhold, og skræddersyer hvad der vises til dig digitalt.
Hvordan bruger Google algoritmer?
Googles algoritmer analyserer din adfærd på søgemaskinen, hvad du søger på, og viser dig derefter de mest passende resultater for dig i rækkefølge.
 Algoritmen søger igennem flere hundrede milliarder hjemmesider på under ét sekund og finder de mest relevante sider til dig. 
Algoritmen opfanger diverse egenskaber om dig og rangerer dem, således at den herefter kan prioritere indholdet til dig.
Hvordan bruger sociale medier algoritmer?
Algoritmen følger med i hvad du fortager dig, og hvilket indhold du opholder dig på, hvad du liker, kommenterer og klikker på.
Hvis ikke indholdet appellerer til algoritmen og dermed ikke finder virksomhedens indhold relevant for brugeren, vil dette placeres længere nede i brugerens feed.
Det kan resultere i lavere chance for konverteringer. 
Hvordan udnytter jeg bedst algoritmer?
Det er svært at vide hvad algoritmen ønsker, da den er ”organisk” og konstant ændres. Men du er godt sat, hvis du skaber relevant og spiseligt indhold, som brugeren klikker på og har kvaliteten på dine søgeord i fokus.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 3.7 / 5. Optælling af stemmer: 7

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-rightmenu-circlecross-circle