Opdateret 12. august 2021 af Natasja Grønfeldt

Algoritmer: hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Algoritmer. Det er et ord, de fleste efterhånden er stødt på. Men algoritmer har en større betydning for folks færden på internettet, end mange er klar over. Derfor er det relevant at danne sig et overblik over emnet, hvis du beskæftiger dig med online markedsføring og særligt SEO.

Læs med her, og bliv opdateret på algoritmer og deres betydning for SEO, Google Ads og Facebook Ads - din digitale marketing.

Algoritmer- hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Hvad er Googles algoritmer?

Ordet ”algoritme” bliver associeret med det græske ord ”arithmos”, der oversat til dansk betyder ”tal”. Det kan defineres som en proces, der udføres af en computer, til at løse et problem i et begrænset antal step.

Den gør det muligt for en computer at løse en specifik opgave. Computeren kan for eksempel programmeres til at sortere et kortspil, uanset hvordan kortene er lagt. Den sorterer trinvist kortene, og opgaven har et fast start- og slutpunkt.

Når det kommer til søgemaskiner, skal de sikre, at du får vist de mest relevante resultater ved en søgning. Googles algoritmer bestemmer, hvilke søgeresultater du får vist, og i hvilken rækkefølge.

Googles rangeringssystemer består af en lang række algoritmer. Systemet gennemgår hundredmilliarder hjemmesider i søgeindekset for at finde resultater, der matcher din søgning. Resultaterne bliver gennemgået på en brøkdel af et sekund, så du hurtigt får dem præsenteret på din skærm.

Algoritmerne er udviklet til at tilbyde personalisering og forstå søgeintentionen med de valgte ord i en søgning. Søgeforslagene individualiseres blandt andet baggrund af din browserhistorik. Selv små ændringer i stavemåder og ordrækkefølgen justerer den sig ind efter.

Det afhænger også af typen af forespørgsel, hvilken vægt der bliver tillagt de forskellige parametre. Udgivelsesdatoen bliver for eksempel vægtet højere, hvis du søger på nyheder end et ord i fremmedordbogen.

Google optimerer løbende algoritmerne, så du får så nøjagtige resultater af din søgning som muligt. Som virksomhedsejer kan det være svært at følge med og vide, hvordan man skal håndtere ændringerne. Hos PK Medier holder vi os opdateret på Googles algoritmer, og du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker hjælp fra en specialist.

pkmedier hvad er en algoritme

Hvilken betydning har Googles algoritmer for SEO?

Ved at have kendskab til, hvad Googles algoritmer fokuserer på, kan du forbedre din søgemaskineoptimering.

Googles nøjagtige algoritmer er ikke offentligt tilgængelige, men nogle af de parametre, som disse udforsker, er ifølge Google:

  • Ordene i brugerens forespørgsel
  • Sidens relevans
  • Sidens anvendelighed
  • Kildernes troværdighed
  • Brugerens geografiske placering
  • Brugerens indstillinger

Når Googles algoritmer vurderer, hvordan sider skal rangeres i søgeresultatet, udforsker de en lang række egenskaber som ovenfor. Hver egenskab, som algoritmen opsporer på din hjemmeside, får tildelt en forudbestemt numerisk værdi.

Den numeriske værdi er et udtryk for, hvor værdifuld Google anser egenskaberne for at være. Den numeriske værdi spiller så ind på det endelige resultat.

En hjemmeside med mange høje numeriske værdier får en bedre rangering i søgemaskinen. Hjemmesiden får ganske enkelt tildelt mere betydning af algoritmerne, så brugerne får vist de mest relevante søgeresultater først på skærmen.

Det er derfor vigtigt at kunne greje, hvad den anerkender, at du foretager dig på din hjemmeside, når målet er en bedre placering i Google.

Du gør klogt i at sætte ind fra flere vinkler ved at bruge varierede metoder. Det kan for eksempel være at:

  • opdatere søgeordene i sidetitler og metabeskrivelser
  • kvalitetssikre hjemmesidens indhold
  • justere mængden af organiske links til siden.

Normalt har hjemmesider, der har fokus på SEO, en højere og bedre rangering. Det betyder større kendskab til virksomhedens ydelser og mere trafik til hjemmesiden.

Vi anbefaler at læse vores guide til søgemaskineoptimering, som du finder i artiklen om søgemaskineoptimering. I guiden får du konkrete råd til, hvordan du netop kan gribe processen an, når du ønsker at rangere højere i søgemaskinerne og skabe mere trafik til din hjemmeside.

Algoritmers rolle i Facebook Ads

Mange overser værdien i at tilegne sig viden om Facebooks algoritmer. Ikke sjældent bliver det nedprioriteret af virksomheder, og det mener vi er en skam. Ofte er et større fokus på algoritmerne nemlig med til at speede tempoet op for, hvornår brugere ser dine Facebook-annoncer.

Hvis din annonce ikke appellerer til Facebooks annoncealgoritme, vil den normalt få en lavere placering i brugernes feed. Det fører i reglen selvsagt til mindre opmærksomhed og færre konverteringer. Du kan også opleve, at konkurrenter, som løbende optimerer deres annoncer i forhold til algoritmen, opnår en højere rangering i feedet end dine annoncer.

Ved at overvåge dem i forhold til annoncer på Facebook er der større chance for, at du når ud til de rigtige brugere på det rette tidspunkt. Men hvordan får du så det bedste ud af Facebooks algoritme? Det findes der ikke noget entydigt svar på, men vi vil fremhæve nogle forhold, som du med fordel kan være opmærksom på.

Blandt andet er det relevant at være bevidst om, at tre hovedparametre udgør algoritmer i forbindelse med annoncer på Facebook. De tre faktorer er:

  • Din budstrategi
  • Den estimerede handlingsrate
  • Relevansresultatet

Det er relevant at fokusere på alle tre parametre ved annoncering på Facebook. Jo højere score du får på de tre parametre, jo bedre placering får din Facebook-annonce.

Din budstrategi

Dit kontante bud (bidding) på en annonce er med til at afgøre annoncens placering i Facebook feeded. Din budstrategi kan foregå på en af tre måder:

  • Lowest cost: Facebook bruger dit valgte budget inden for din valgt tidsramme til de laveste omkostninger per handling (lead, engagement mm.).
  • Cost Cap: Facebooks algoritme leverer så mange af de ønskede konverteringer som muligt uden af overskride din maksimale konverteringspris, som du selv bestemmer.
  • Bid Cap: Facebook leverer så mange konverteringer som muligt uden at byde mere end dit bid cap i auktioner. Du sætter et loft for, hvor meget du vil byde i en auktion for at dine annoncer vises og ikke for, hvor meget du vil give for en konvertering.

Den estimerede handlingsrate

’Estimated action rate’ er en betegnelse for den estimerede handlingsrate, som viser Facebooks estimerede formodning om, hvordan din annonce vil nå din målsætning. Dine annoncer bliver overvåget med Facebooks værtøjer, hvorefter den estimerede handlingsrate bliver reguleret.

Værktøjerne gennemgår også blandt andet din kontohistorik og kampagnens kvalitet. Du bør derfor have fokus på flere forskellige forhold i sammenhængen for at højne estimat. Her har relevansresultatet betydning.  

Relevansresultatet

Relevansresultatet giver dig indsigt i, hvordan du kan optimere Facebook kampagner. Relevansresultatet er af Facebook opdelt i tre overskrifter:

  • Quality Ranking: Rangering på baggrund af annoncens kvalitet, som måles ud fra brugeroplevelsen og feedback
  • Engagement Rate Ranking: Rangering på baggrund af annoncens engagement i henhold til niveauer, som måles ud fra kliks, kommentarer, likes og deling
  • Conversion Rate Ranking: Rangering af din annonce på baggrund af konverteringer

Du bør løbende overvåge relevansresultaterne, særligt ’målet for kampagnen’, der fortæller dig, hvordan Facebook har rangeret din annonce – below average, average eller above average.

Dine annoncer bliver rangeret på en skala fra 1 til 10 i henhold til algoritmerne for annoncer. 10 er den maksimale score inden for relevans.

En lav score er et signal om, om du kan fortsætte, som du gør, eller måske helt bør gentænke annoncen. Ofte bør dit fokus også være på, om du er tunet rigtigt ind på målgruppen.

Det har generelt betydning for dine annoncers rangering på Facebook, om du har fokus på brugeroplevelsen. Sørg for løbende at tilpasse indholdet til din målgruppe, og interager gerne med brugerne, blandt andet i kommentarspor.

Det kan fortælle algoritmen, at din virksomheds indhold appellerer til målgruppen, og det belønner sig i rangeringen af annoncer.

pkmedier hvad er en algoritme

Algoritmers rolle i Google Ads

Google Ads er Googles annonceplatform for firmaer. Platformen fungerer kort fortalt ved, at når du foretager en søgning, vil den bagvedliggende algoritme udvælge de annoncer, der har størst relevans for dig. De annoncer vil så blive rangeret højere, så de fremstår mere synlige på skærmen.

Googles algoritme har til opgave at få de mest relevante annoncører op. Den er ikke offentligt tilgængelig, men der hersker ingen tvivl om, at den udforsker mange forskellige parametre, når målet er at rette annoncer mod netop dig. Blandt andet udforsker den parametre som:

  • Din søgehistorik
  • Din geografiske placering
  • Annoncørers budgivning
  • Kvalitetsresultatet

Googles algoritme placerer virksomheders annoncer på en Ad Rank, herunder dine og dine konkurrenters. Med andre ord bliver annoncerne ranglistet. Rangeringen sker i real time, og den bliver udregnet med afsæt i blandt andet søgeordets kvalitet i annoncen og budpriser på søgeordet fra annoncører.

Det gælder om at opnå en højere placering med dine annoncer end konkurrenterne, når ønsket er at skabe mere synlighed for brugeren. I sidste ende vil det normalt medføre større opmærksomhed, bedre kendskab til din virksomheds ydelser og flere konverteringer.

Du kan forbedre dine chancer ved at påvirke dine annoncers Ad Rank. Der er flere forhold du kan være opmærksom på i den sammenhæng, blandt andet din makimale betaling per klik, og din Quality Score fra 1 til 10, som er Googles vurdering af annoncens kvalitet.

Lad os hjælpe dig gennem algoritmejunglen

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at opgradere din online markedsføring med respekt for de manipulerende algoritmer? Så er du meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak.

Algoritmer FAQ

Hvad betyder algoritme?
Algoritme kommer fra det græske ord ”arithmos” og betyder tal. Det bruges om en proces og opgave, som løses af en computer. Denne proces er for kompleks til mennesket.
Hvad gør en algoritme?
En algoritme følger brugerens digitale rejse. Den ved, hvad du foretager dig online i alt fra dine likes til de specifikke sider du besøger, med henblik på at målrette og specificere dit indhold til dig. En algoritme personliggør dit indhold, og skræddersyer hvad der vises til dig digitalt.
Hvordan bruger Google algoritmer?
Googles algoritmer analyserer din adfærd på søgemaskinen, hvad du søger på, og viser dig derefter de mest passende resultater for dig i rækkefølge.
 Algoritmen søger igennem flere hundrede milliarder hjemmesider på under ét sekund og finder de mest relevante sider til dig. 
Algoritmen opfanger diverse egenskaber om dig og rangerer dem, således at den herefter kan prioritere indholdet til dig.
Hvordan bruger sociale medier algoritmer?
Algoritmen følger med i hvad du fortager dig, og hvilket indhold du opholder dig på, hvad du liker, kommenterer og klikker på.
Hvis ikke indholdet appellerer til algoritmen og dermed ikke finder virksomhedens indhold relevant for brugeren, vil dette placeres længere nede i brugerens feed.
Det kan resultere i lavere chance for konverteringer. 
Hvordan udnytter jeg bedst algoritmer?
Det er svært at vide hvad algoritmen ønsker, da den er ”organisk” og konstant ændres. Men du er godt sat, hvis du skaber relevant og spiseligt indhold, som brugeren klikker på og har kvaliteten på dine søgeord i fokus.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right