Opdateret 29. juni 2022 af Peter Klitkou

Algoritmer: hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Algoritmer. Det er et ord, de fleste efterhånden er stødt på. Men algoritmer har en større betydning for folks færden på internettet, end mange er klar over. Derfor er det relevant at danne sig et overblik over emnet, hvis du beskæftiger dig med online markedsføring og særligt SEO.

Læs med her, og bliv opdateret på algoritmer og deres betydning for SEO, Google Ads og Facebook Ads - din digitale marketing.

Algoritme - hvad er det og hvorfor er de vigtige?

Hvad er Googles algoritmer?

Ordet ”algoritme” bliver associeret med det græske ord ”arithmos”, der oversat til dansk betyder ”tal”. Det kan defineres som en proces, der udføres af en computer, til at løse et problem i et begrænset antal step.

Den gør det muligt for en computer at løse en specifik opgave. Computeren kan for eksempel programmeres til at sortere et kortspil, uanset hvordan kortene er lagt. Den sorterer trinvist kortene, og opgaven har et fast start- og slutpunkt. På den måde, kan man via algoritmen “styre”, hvordan computeren forstår specifikke forhold.

Når det kommer til søgemaskiner, skal de sikre, at du får vist de mest relevante resultater ved en søgning. Googles algoritmer bestemmer, hvilke søgeresultater du får vist, og i hvilken rækkefølge.

Googles rangeringssystemer består af en lang række algoritmer. Systemet gennemgår hundredmilliarder hjemmesider i søgeindekset for at finde resultater, der matcher din søgning. Resultaterne bliver gennemgået på en brøkdel af et sekund, så du hurtigt får dem præsenteret på din skærm.

Algoritmerne er udviklet til at tilbyde personalisering og forstå søgeintentionen med de valgte ord i en søgning. Søgeforslagene individualiseres blandt andet baggrund af din browserhistorik. Selv små ændringer i stavemåder og ordrækkefølgen justerer den sig ind efter.

Det afhænger også af typen af forespørgsel, hvilken vægt der bliver tillagt de forskellige parametre. Udgivelsesdatoen bliver for eksempel vægtet højere, hvis du søger på nyheder end et ord i fremmedordbogen.

Google optimerer løbende algoritmerne, så du får så nøjagtige resultater af din søgning som muligt. Som virksomhedsejer kan det være svært at følge med og vide, hvordan man skal håndtere ændringerne. Hos PK Medier holder vi os opdateret på Googles algoritmer, og du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker hjælp fra en specialist.

Når man arbejder med affiliate marketing vi, skal man følge hvad Google laver af ændringer til deres algoritme.

Noget helt andet som større og mindre virksomheder skal til at have styr på er CSR. Læs mere om det her.

Af cases, hvor vi hjælper kunden med Google algoritmer kan Bruun & Stegade nævnes, hvor vi hjælper dem med at få høje placeringer på søgeord som "hvid skjorte".

Googles algoritme

Hvilken betydning har Googles algoritmer for SEO?

Ved at have kendskab til, hvad Googles algoritmer fokuserer på, kan du forbedre din søgemaskineoptimering.

Googles nøjagtige algoritmer er ikke offentligt tilgængelige, men nogle af de parametre, som disse udforsker, er ifølge Google:

  • Ordene i brugerens forespørgsel
  • Sidens relevans
  • Sidens anvendelighed
  • Kildernes troværdighed
  • Brugerens geografiske placering
  • Brugerens indstillinger

Når Googles algoritmer vurderer, hvordan sider skal rangeres i søgeresultatet, udforsker de en lang række egenskaber som ovenfor. Hver egenskab, som algoritmen opsporer på din hjemmeside, får tildelt en forudbestemt numerisk værdi.

Den numeriske værdi for algoritmen er et udtryk for, hvor værdifuld Google anser egenskaberne for at være. Den numeriske værdi spiller så ind på det endelige resultat.

En hjemmeside med mange høje numeriske værdier får en bedre rangering i søgemaskinen. Hjemmesiden får ganske enkelt tildelt mere betydning af algoritmerne, så brugerne får vist de mest relevante søgeresultater først på skærmen.

Det er derfor vigtigt at kunne greje, hvad den anerkender, at du foretager dig på din hjemmeside, når målet er en bedre placering i Google.

Du gør klogt i at sætte ind fra flere vinkler ved at bruge varierede metoder. Det kan for eksempel være at:

  • opdatere søgeordene i sidetitler og metabeskrivelser
  • kvalitetssikre hjemmesidens indhold
  • justere mængden af organiske links til siden.

Normalt har hjemmesider, der har fokus på SEO, en højere og bedre rangering. Det betyder større kendskab til virksomhedens ydelser og mere trafik til hjemmesiden. Man kan dermed implementere forskellige tiltag på ens hjemmeside, som er frugtbart i forhold til algoritmen, så ens hjemmeside bliver mere synlig.

Vi anbefaler at læse vores guide til søgemaskineoptimering, som du finder i artiklen om søgemaskineoptimering. I guiden får du konkrete råd til, hvordan du netop kan gribe processen an, når du ønsker at rangere højere i søgemaskinerne og skabe mere trafik til din hjemmeside. Det kan både være on page, lokal og international SEO at du vil have hjælp til - vi hjælper med begge dele og mere til.

Hvis du har brug for data til dine søgeord, så er Google Keyword Planner et godt sted at starte. Med værktøjet får du mulighed for hvor mange der søger efter de forskellige ord på Google.

En af tingene som Google favoriserer er hvis man er "ekspert" på en område. Dvs. hvis man har meget indhold om de emner man vil ranke på. Dette kaldes topic cluster, som du kan læse mere om her.

Der er bestemte ting som man kan lave af fejl, når man arbejder med SEO. Det kan du læse mere om her: SEO fejl. Disse fejl skal du helst undgå - og så kan det være Google belønner dig. 404 fejl kan også ske, og dem skal man hurtigt have fikset.

Noget af det man skal være opmærksom på, når man har en landingsside, er dens URL. Det kan du læse mere om her: "Hvad betyder URL?"

Som SEO specialist skal du hele tiden holde øje med Googles algoritmer som ændrer sig. For den ene dag kan du ligge godt placeret på "elektriker Amager" og den næste kan du være smidt ud af top 10.

Algoritmers rolle i Facebook Ads

Mange overser værdien i at tilegne sig viden om Facebooks algoritmer. Ikke sjældent bliver det nedprioriteret af virksomheder, og det mener vi er en skam. Ofte er et større fokus på algoritmerne nemlig med til at speede tempoet op for, hvornår brugere ser dine Facebook-annoncer.

Hvis din annonce ikke appellerer til Facebooks annoncealgoritme, vil den normalt få en lavere placering i brugernes feed. Det fører i reglen selvsagt til mindre opmærksomhed og færre konverteringer. Du kan også opleve, at konkurrenter, som løbende optimerer deres annoncer i forhold til algoritmen, opnår en højere rangering i feedet end dine annoncer.

Ved at overvåge dem i forhold til annoncer på Facebook er der større chance for, at du når ud til de rigtige brugere på det rette tidspunkt. Men hvordan får du så det bedste ud af Facebooks algoritme? Det findes der ikke noget entydigt svar på, men vi vil fremhæve nogle forhold, som du med fordel kan være opmærksom på.

Blandt andet er det relevant at være bevidst om, at tre hovedparametre udgør algoritmer i forbindelse med annoncer på Facebook. De tre faktorer er:

  • Din budstrategi
  • Den estimerede handlingsrate
  • Relevansresultatet

Det er relevant at fokusere på alle tre parametre ved annoncering på Facebook. Jo højere score du får på de tre parametre, jo bedre placering får din Facebook-annonce.

Din budstrategi

Dit kontante bud (bidding) på en annonce er med til at afgøre annoncens placering i Facebook feeded. Din budstrategi kan foregå på en af tre måder:

  • Lowest cost: Facebook bruger dit valgte budget inden for din valgt tidsramme til de laveste omkostninger per handling (lead, engagement mm.).
  • Cost Cap: Facebooks algoritme leverer så mange af de ønskede konverteringer som muligt uden af overskride din maksimale konverteringspris, som du selv bestemmer.
  • Bid Cap: Facebook leverer så mange konverteringer som muligt uden at byde mere end dit bid cap i auktioner. Du sætter et loft for, hvor meget du vil byde i en auktion for at dine annoncer vises og ikke for, hvor meget du vil give for en konvertering.

Den estimerede handlingsrate

’Estimated action rate’ er en betegnelse for den estimerede handlingsrate, som viser Facebooks estimerede formodning om, hvordan din annonce vil nå din målsætning. Dine annoncer bliver overvåget med Facebooks værtøjer, hvorefter den estimerede handlingsrate bliver reguleret.

Værktøjerne gennemgår også blandt andet din kontohistorik og kampagnens kvalitet. Du bør derfor have fokus på flere forskellige forhold i sammenhængen for at højne estimat. Her har relevansresultatet betydning.

Bliv klogere på hvad begrebet "SWOT" betyder her.

Relevansresultatet

Relevansresultatet giver dig indsigt i, hvordan du kan optimere Facebook kampagner. Relevansresultatet er af Facebook opdelt i tre overskrifter:

  • Quality Ranking: Rangering på baggrund af annoncens kvalitet, som måles ud fra brugeroplevelsen og feedback
  • Engagement Rate Ranking: Rangering på baggrund af annoncens engagement i henhold til niveauer, som måles ud fra kliks, kommentarer, likes og deling
  • Conversion Rate Ranking: Rangering af din annonce på baggrund af konverteringer

Du bør løbende overvåge relevansresultaterne, særligt ’målet for kampagnen’, der fortæller dig, hvordan Facebook har rangeret din annonce – below average, average eller above average.

Dine annoncer bliver rangeret på en skala fra 1 til 10 i henhold til algoritmerne for annoncer. 10 er den maksimale score inden for relevans.

En lav score er et signal om, om du kan fortsætte, som du gør, eller måske helt bør gentænke annoncen. Ofte bør dit fokus også være på, om du er tunet rigtigt ind på målgruppen.

Det har generelt betydning for dine annoncers rangering på Facebook, om du har fokus på brugeroplevelsen. Sørg for løbende at tilpasse indholdet til din målgruppe, og interager gerne med brugerne, blandt andet i kommentarspor.

Det kan fortælle algoritmen, at din virksomheds indhold appellerer til målgruppen, og det belønner sig i rangeringen af annoncer.

Hvis du vil vide mere om Facebook, hjælper vi gerne med kursus Facebook annoncering.

Vil du være klogere på medarbejderudvikling? Læs mere her.

Du kan, hvis du vil, læse om hvad en portal er her.

Mangler du en model til at undersøge om du skal videreinvestere, beholde eller sælge produkter i din portfølje? Så læs Boston modellen lige her.

Læs om Maslows Behovspyramide, hvor vi forklarer hvordan den bruges og hvad den betyder. 

På vores blog går vi meget op i at vidensdele, så her kan du fx læse om begreber som "afkastningsgrad", "klumme" og "podcast".

Du kan altid komme forbi os og få en snak og høre om vi skal være dit nye Google Ads bureau.

PK Medier Test har lavet en guide omkring catering i København. Læs mere her om catering i København.

hvad er en algoritme

Algoritmers rolle i Google Ads

Google Ads er Googles annonceplatform for firmaer. Platformen fungerer kort fortalt ved, at når du foretager en søgning, vil den bagvedliggende algoritme udvælge de annoncer, der har størst relevans for dig. De annoncer vil så blive rangeret højere, så de fremstår mere synlige på skærmen.

Googles algoritme har til opgave at få de mest relevante annoncører op. Den er ikke offentligt tilgængelig, men der hersker ingen tvivl om, at den udforsker mange forskellige parametre, når målet er at rette annoncer mod netop dig. Blandt andet udforsker den parametre som:

  • Din søgehistorik
  • Din geografiske placering
  • Annoncørers budgivning
  • Kvalitetsresultatet

Googles algoritme placerer virksomheders annoncer på en Ad Rank, herunder dine og dine konkurrenters. Med andre ord bliver annoncerne ranglistet. Rangeringen sker i real time, og den bliver udregnet med afsæt i blandt andet søgeordets kvalitet i annoncen og budpriser på søgeordet fra annoncører.

Det gælder om at opnå en højere placering med dine annoncer end konkurrenterne, når ønsket er at skabe mere synlighed for brugeren. I sidste ende vil det normalt medføre større opmærksomhed, bedre kendskab til din virksomheds ydelser og flere konverteringer.

Du kan forbedre dine chancer ved at påvirke dine annoncers Ad Rank. Der er flere forhold du kan være opmærksom på i den sammenhæng, blandt andet din makimale betaling per klik, og din Quality Score fra 1 til 10, som er Googles vurdering af annoncens kvalitet.

Google algoritme rammer alle former for hjemmesider - også shopify webshop og Wordpress hjemmesider.

Ved du hvad en digital designer er? Læs mere her.

Skal du have hjælp til din PR? PK Medier hjælper dig med dette. Kontakt os i dag.

Andet: Vi har lavet et eksempel på hvordan man gør brug af Google til at finde det bedste smørrebrød København. Læs mere her.

Læs mere om hvilke gratis skrifttyper du kan benytte her.

Ved du hvad taksonomiske niveauer bruges til? Læs mere om begrebet her.

Søger du en stilling som head of digital marketing? Så se vores jobopslag her.

Hvad er SEO outsourcing? Det kan du for svaret på her.

Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier i dag.

Algoritmers rolle i Google Ads

Google Ads er Googles annonceplatform for firmaer. Platformen fungerer kort fortalt ved, at når du foretager en søgning, vil den bagvedliggende algoritme udvælge de annoncer, der har størst relevans for dig. De annoncer vil så blive rangeret højere, så de fremstår mere synlige på skærmen.

Googles algoritme har til opgave at få de mest relevante annoncører op. Den er ikke offentligt tilgængelig, men der hersker ingen tvivl om, at den udforsker mange forskellige parametre, når målet er at rette annoncer mod netop dig. Blandt andet udforsker den parametre som:

  • Din søgehistorik
  • Din geografiske placering
  • Annoncørers budgivning
  • Kvalitetsresultatet

Googles algoritme placerer virksomheders annoncer på en Ad Rank, herunder dine og dine konkurrenters. Med andre ord bliver annoncerne ranglistet. Rangeringen sker i real time, og den bliver udregnet med afsæt i blandt andet søgeordets kvalitet i annoncen og budpriser på søgeordet fra annoncører.

Det gælder om at opnå en højere placering med dine annoncer end konkurrenterne, når ønsket er at skabe mere synlighed for brugeren. I sidste ende vil det normalt medføre større opmærksomhed, bedre kendskab til din virksomheds ydelser og flere konverteringer.

Du kan forbedre dine chancer ved at påvirke dine annoncers Ad Rank. Der er flere forhold du kan være opmærksom på i den sammenhæng, blandt andet din makimale betaling per klik, og din Quality Score fra 1 til 10, som er Googles vurdering af annoncens kvalitet.

Google algoritme rammer alle former for hjemmesider - også shopify webshop og Wordpress hjemmesider.

Ved du hvad en digital designer er? Læs mere her.

Skal du have hjælp til din PR? PK Medier hjælper dig med dette. Kontakt os i dag.

Andet: Vi har lavet et eksempel på hvordan man gør brug af Google til at finde det bedste smørrebrød København. Læs mere her.

Læs mere om hvilke gratis skrifttyper du kan benytte her.

Ved du hvad taksonomiske niveauer bruges til? Læs mere om begrebet her.

Søger du en stilling som head of digital marketing? Så se vores jobopslag her.

Hvad er SEO outsourcing? Det kan du for svaret på her.

Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier i dag.

Forstå algoritmer i 2022

Det er ikke en nødvendighed for virksomheder at kunne forstå kompleksiteten af algoritmen som sådan, det kan dog være yderst brugbart at vide hvilke kompetencer det abstrakte begreb indebærer.

Så hvad er vigtigt at vide for dig eller din virksomhed? Hvis man betragter algoritmer i sammenhæng med SEO eller online markedsføring, er det essentielt at indstille sig på, at algoritmen altid vil have en afgørende rolle for, hvor synlig man er for den målgruppe man forsøger at nå ud til.

Helt lavpraktisk foregår det på den måde, at algoritmen skabes ud fra et problem, det kan være en problemstilling, en forbruger eller potentielle kunder, der søger svar på noget. Her vil de forsøge at bruge forskellige søgemaskiner til at finde svar på deres spørgsmål.

Det, computeren gør med den information, der bliver skrevet i søgemaskinen, er, at algoritmen ud fra det vilkårlige data, der søges frem til, sker en efterfølgende process af behandling til den data, hvorved der skabes et resultat. Det vil sige at algoritmen er en slags opskrift for, hvordan man løser en opgave fra start til slut.

Hvis du gerne vil optimere din hjemmeside og markedsføre dine produkter eller service i højere og større grad, kan det være berigende at indgå i samarbejde med en virksomhed, der holder øje med den konstant ændrede algoritme som er vigtig at vedligeholde, når det gælder søgemaskineoptimering.

Hos PK medier kender vi til vigtigheden af algoritmen og dens komplekse aspekter, der får brugerne til at engagere sig mest muligt eller for at vækste synligheden for ens virksomhed. Er du stadig i tvivl om, hvordan du kan bruge os som konsulent, så kan du tage et kig på vores tidligere cases og få et indblik i, hvordan vi kan hjælpe dig.

Hos PK medier, som professionelt markedsføringsbureau, baserer vi selv vores arbejde ud fra analytiske tiltag. Vi tager udgangspunkt i algoritmen og implementerer forskellige virkemidler til egen hjemmeside, for at følge den udvikling der foregår konstant. Vi brænder for den rivende udvikling, der sker indenfor marketing, og hvilke krav der er fra forskellige kanaler, som også løbende ændres.

Vi har en hel del erfaring inden for, hvordan især Google-algoritmen fungerer, og hvilke målsætninger din hjemmeside skal have, for at den bliver rangeret højere i forskellige søgemaskinefunktioner. På den måde kan vi, sammen med jeres virksomhed, lave online markedsføring ved at udvikle strategier og kampagner så den tilpasses til algoritmen.

Vi hjælper lige nu med at få en af vores kunder op på søgeordet "bedste herre skjorte" i Googles søgeresultater, ved at navigere rundt i Googles algoritmer.

Læs vores artikel om bedste el løbehjul tilbud her.

Hvad er linkbuilding? Læs om de forskellige muligheder her: Gratis linkbuilding og outreach linkbuilding.

Læs om hvordan du laver en Facebook konkurrence her.

AIDA modellen er en af de modeller som er vigtigst indenfor markedsføring. Læs mere om den her.

Andet: Søger du catering København til dit næste event? Så læs mere her.

Siger SEA dig noget? Måske gør SEM. Du kan læse mere om hvad det betyder her.

Kender du til PLC kurven? Læs mere om den her og hvad du kan bruge den til.

Bliv klogere på hvilket catering firma du skal vælge her.

Få styr på din foretningsmodel, med Business Model Canvas. Læs mere her.

Vi giver, som SEO ekspert, garanti for placering på første side - helt uden binding.

PK Medier hjælper dig med annoncering på Facebook. Kontakt os i dag for mere information.

Hvad er marketing? Bliv klogere på det, når vi forklarer dig hvad det er her - og hvordan det kan hjælpe lige netop dig og din virksomhed.

Lad os hjælpe dig med din SoMe strategi. Kontakt PK Medier i dag.

Lad os hjælpe dig gennem algoritmejunglen

Har du behov for sparring og rådgivning til, hvordan du kan optimere og vækste din hjemmeside med hensyn til algoritmen og dens kringlede forankring i markedsføring? Det kan også være at du har spørgsmål eller brug for hjælp til at opgradere din online markedsføring med respekt for de manipulerende algoritmer.

Det er ikke kun de steder vi har nævnt her, hvor der bruges algoritmer. Det er fx også ved Tiktok annoncering og andre sociale medier.

Bliv klogere på hvad Ansoffs vækstmatrice bruges til her.

Læs bedste tips om online markedsføring ejendomsmægler her, og opnå bedre resultater på din markedsføring end du gør nu.

Se her hvordan du laver en Wordpress hjemmeside. Vi kan også godt lave den for dig, hvis du synes det er for besværligt - og har mange andre ting at se til. Køb hjemmeside hos PK Medier og modtag en god service.

Læs også om vores test med "el ladcykel" her.

hjælp til markedsføring af PK Medier.

Ledningsfri støvsuger test - se vores test af emnet.

Måske leder du efter en juicekur, så læs med her.

Læs også om vores SEO service.

Vil du vide hvad SEO koster eller hvor man finder gratis billeder? Så læs mere her: "Hvad koster SEO" eller læs mere om hvad ROAS står for.

Kender du de forskellige modeller som SWOT, Porters Five Forces eller PESTEL analyse? Så læs mere om dem på vores blog.

Se hvordan vi kan hjælpe med SMV Digital her.

Se vores test af catering i København.

Få hjælp med din SEO tekst - kontakt PK Medier i dag.

Angivende kilder

Algoritmer FAQ

Hvad betyder algoritme?
Algoritme kommer fra det græske ord ”arithmos” og betyder tal. Det bruges om en proces og opgave, som løses af en computer. Denne proces er for kompleks til mennesket.
Hvad gør en algoritme?
En algoritme følger brugerens digitale rejse. Den ved, hvad du foretager dig online i alt fra dine likes til de specifikke sider du besøger, med henblik på at målrette og specificere dit indhold til dig. En algoritme personliggør dit indhold, og skræddersyer hvad der vises til dig digitalt.
Hvordan bruger Google algoritmer?
Googles algoritmer analyserer din adfærd på søgemaskinen, hvad du søger på, og viser dig derefter de mest passende resultater for dig i rækkefølge.
 Algoritmen søger igennem flere hundrede milliarder hjemmesider på under ét sekund og finder de mest relevante sider til dig. 
Algoritmen opfanger diverse egenskaber om dig og rangerer dem, således at den herefter kan prioritere indholdet til dig.
Hvordan bruger sociale medier algoritmer?
Algoritmen følger med i hvad du fortager dig, og hvilket indhold du opholder dig på, hvad du liker, kommenterer og klikker på.
Hvis ikke indholdet appellerer til algoritmen og dermed ikke finder virksomhedens indhold relevant for brugeren, vil dette placeres længere nede i brugerens feed.
Det kan resultere i lavere chance for konverteringer. 
Hvordan udnytter jeg bedst algoritmer?
Det er svært at vide hvad algoritmen ønsker, da den er ”organisk” og konstant ændres. Men du er godt sat, hvis du skaber relevant og spiseligt indhold, som brugeren klikker på og har kvaliteten på dine søgeord i fokus.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 2

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-rightmenu-circlecross-circle