Hvis du er nysgerrig på, hvad de mest brugte søgemaskiner er, så er svaret temmelig simpelt. Google sidder — nok ikke overraskende — solidt placeret på førstepladsen over de mest populære og kendte af slagsen. Mange sætter automatisk lighedstegn mellem søgemaskine og Google, men der findes faktisk mange andre alternativer, som du måske ikke kendte til. Læs med her og bliv klogere.
Ifølge Statcounter sidder Google på ca. 93% af de søgninger, der foretages i Danmark. Det må siges, at være temmelig meget. Dog vælger et stigende antal mennesker at benytte sig af alternative søgemaskiner for at værne om deres privatliv.
Det er nemlig alment kendt, at Google sporer brugernes data, og det er både dem selv, men også tredjeparter, der benytter sig af det. Derfor kan det føles tryggere at bruge nogle af de andre søgemaskiner, der finder.
Google er den, langt de fleste kender, men der findes faktisk både kendte og mindre kendte alternativer. Lad os begynde med at se lidt på to, du med en vis sandsynlighed også kender. Disse to ligger på 2. og 3. pladsen over det mest benyttede i Danmark. Der er tale om de to søgemaskiner Yahoo! og Bing.
Bing er Microsofts søgemaskine og den næststørste af slagsen. Ifølge Statcounter står den for omkring 4% af alle søgninger, der foretages i Danmark.
Bing er let og intuitiv at bruge og har masser af interne funktioner, som vi også kender fra Google - for eksempel oversættelse og valutakonvertering. På Bing vises desuden skiftende, visuelle baggrundsbilleder samt et nyhedsoverblik.
Denne kender du måske også allerede. Den har nemlig eksisteret længe - faktisk længere end Google - og bruges som standardsøgemaskine for Firefox. Trods dens alder er Yahoo! den 3. mest brugte søgemaskine og benyttes til 1,24% af alle danske søgninger.
Yahoo! adskiller sig blandt andet fra Google ved at være mere end blot en søgemaskine. Webportalen rummer nemlig også e-mail, nyheder, spil og online shopping - alt sammen samlet ét sted.
Hvis du er utryg ved Googles omfattende brugersporing, vil du sandsynligvis blive glade for disse alternativer.
StartPage hævder selv at være verdens mest private søgemaskine. Den er grundlagt med fuld fokus på brugernes privatliv, og derfor spores data ikke, ligesom der heller ikke vises annoncer baseret på tidligere søgninger.
Baggrunden er helt enkel, og resultaterne, den viser, ligner dem, man kan finde ved en privat Google-søgning.
Også denne søgemaskine værner også om brugernes privatliv, eftersom der ingen brugersporing er. DuckDuckGos grænseflade minder en del om StartPage i sin enkelhed, og brugeren præsenteres kun for et minimum af annoncer.
Lad os også tage et kig på nogle af de søgemaskiner, som formentlig ikke er nær så kendte som Google, Bing og Yahoo!
Ecosia er en CO2-neutral søgemaskine, der er drevet af Bing. Eftersom brugen af søgemaskiner påvirker miljøet og udledningen af CO2, kan det faktisk gøre en stor forskel at benytte sig af et alternativ som Ecosia.
Som bonus går indtægterne fra de søgninger, brugerne foretager, til et træplantningsprojekt.
Her er der tale om en joker. Der er formentlig ikke mange danskere, der vil komme til at bruge denne, men hvis du interesserer dig for søgemaskiner, der er store i udlandet, bør du kende Baidu. Den er nemlig den største søgemaskine i Kina og har en andel på mere end 70% af Kinas internetmarked. Den ligner Google, men vil formentlig være svær at forstå for de fleste danskere, da standardsproget er mandarin.
Hvad man skal være opmærksom på er, at der her er tale om en stærkt censureret søgemaskine, der blokerer billeder og websider at pro-demokratisk karakter.
Udover lysten til at værne om sit privatliv kan der være flere årsager til at undersøge markedet for andet end de mest bruge søgemaskiner. Hvis du eksempelvis arbejder med SEO (Search Engine Optimization) som markedsføring, er det naturligvis vigtigt at vide, hvor brugerne er, samt hvad fordelene og ulemperne ved de forskellige søgemaskiner er.
Hos PK Medier er vi eksperter i SEO og guider dig til alt, du bør vide. Læs eksempelvis vores artikel Hvad er SEO? samt vores guides til målgruppeanalyse og 10 SEO fejl du skal undgå.
Kilder: