Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Markedskort - Kend dit marked og din markedsposition

Med et markedskort kan du nemt undersøge og måle forbrugernes erfaring med og kendskab og præferencer til både dit og andre virksomheder produkter og brands. Metoden er særligt anvendt som grundlag for strategi og opstilling af operationelle målsætninger for en virksomhed, i forbindelse med markedsanadele, kendskabsgrader med mere.
Af 
maler Frederiksberg

Hvordan laver man et markedskort?

Når man opstiller et markedskort, så vil man skulle stille spørgsmål som:

  • Hvilke brands kender forbrugerne?
  • Hvilke brands har forbrugerne prøvet?
  • Hvilke brands foretrækker og fravælger forbrugerne?

Herefter kan man se på og sammenligne svar fra forbrugerne. Det er især interessant at se på forbrugere, der har svaret, at de kender til et bestemt produkt, som de dog endnu ikke har prøvet. Hertil kan man se på, hvad årsagen til dette er. Dette kunne eksempelis være prisen, tilgængelighed, kompatibilitet og meget mere.

Når man har fået svar på ovenstående og andre lignende og relevante sprøgsmål, kan man opstille et markedskort, der vil vise kendskabsgraden af virksomhedens eller andre virksomheder brand, service og eller produkt. Dette kan opstilles på forskellige måde, eksempelvis som i skabelonen nedenfor.

Ønsker du at analysere din virksomheds markedsposition? Læs med i vores guide, for at finde ud af hvordan du skal analysere dettte med et markedskort. 

markedskort1

Sådan laver du et markedskort

Når man laver et markedskort, så vil de enkelte grundtal beregnes ud fra et grundlag af markedet. Dette kan både være totalmarkedet, altså det reelle markedet eller population, men det kan også være ud fra en stikprøve, som udgør en repræsentation af markedet.

Når man har fundet sine grundtal for markedskortet, kan der beregnes fire forskellige nøgletal. Disse er med til at indikere virkningen af eventuelle indsatser rettet mod de respondenter, der har angivet sig som indifferente.

De fire nøgletal er:

(P = har prøvet, K = kender, Fo = foretrækker, In = indifferente, Fr = fravælger)

  • Prøveandel = ((% P * 100) / % K)
  • Præferencegrad = ((% Fo * 100) / % P)
  • Indifferent grad = ((% In * 100) / % P)
  • Fravalgsgrad = ((% Fr * 100) / % P)

De forskellige nøgletal giver indsigt i, hvor mange respondenter, der har prøvet brandet, produktet eller servicen, hvor mange, der foretrækker varen blandt prøvede brands, produkter og eller services, hvor stor en andel, der er indifferente, samt hvor mange, der fravælger brandet, produktet og eller servicen.

Opnår man en kendskabsgrad på 100%, vil der være tale om den absolutte forventning.

Den absolutte forventning

Hvad er den absolutte forventning så? Jo, den absolute forventning i forbindelse med et markedskort er den forøgelse af markedsandelen, som kan opnås, hvis alle, som ikke kender brandet, produktet eller servicen, får kendskab til dette.

Ifølge Otto Otteson, skaberen af det kendte markedskort, ser de mest interessante respondenter som dem, der i forvejen kender brandet, produktet eller servicen, men som er indifferente, fordi de eventuelt kan omvendes. Derudover er respondenter, der endnu ikke har prøvet produktet eller servicen, samt dem, der ikke kender til det, interessante, fordi man kan se på tiltag for at fange disse.

Læs også om seo keywords, seo kursus eller seo tekster lige her. 

SEO FAQ

Hvad er et markedskort?
Et markedskort er en klarlægning af den position og det kendskab, som dit brand, dit produkt eller den service, du yder, har på markedet. Her måles der på både kendskab til, præferencer for, samt erfaring med det produkt, den service eller det brand, som du tilbyder.
Hvordan bruges et markedskort?
Et markedskort bruges til ved at se på en populations eller en stikprøvepopulations kendskab, præference og eller erfaring med et brand, produkt eller en service. Det kan således bruges til at undersøge, hvor der skal laves tiltag for at opnå større brand awareness, hvordan flere kunder tiltrækkes og meget mere.
Hvad kan et markedskort fortælle?
Et markedskort kan helt kort sagt fortælle om, hvor mange eller hvor stor en procentdel af en population, hvad end dette er hele markedet eller blot en stikprøve, som kender til, har erfaringer med eller har en præference for et brand, et produkt eller en service. Dermed fås en forsåelse for markedspositionen.
Hvad er den absolutte forventning?

Den absolutte forventning er forøgelsen af markedsandelen, hvis alle på markedet kender til eller vil få kendskab til det brand, det produkt eller den service, der er tale om. Det vil sige, når kendskabsgraden til brandet, produktet eller servicen er på 100% i populationen eller den stikprøve, man kigger på.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle