Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Når man opstiller et markedskort, så vil man skulle stille spørgsmål som:
Herefter kan man se på og sammenligne svar fra forbrugerne. Det er især interessant at se på forbrugere, der har svaret, at de kender til et bestemt produkt, som de dog endnu ikke har prøvet. Hertil kan man se på, hvad årsagen til dette er. Dette kunne eksempelis være prisen, tilgængelighed, kompatibilitet og meget mere.
Når man har fået svar på ovenstående og andre lignende og relevante sprøgsmål, kan man opstille et markedskort, der vil vise kendskabsgraden af virksomhedens eller andre virksomheder brand, service og eller produkt. Dette kan opstilles på forskellige måde, eksempelvis som i skabelonen nedenfor.
Ønsker du at analysere din virksomheds markedsposition? Læs med i vores guide, for at finde ud af hvordan du skal analysere dettte med et markedskort.
Når man laver et markedskort, så vil de enkelte grundtal beregnes ud fra et grundlag af markedet. Dette kan både være totalmarkedet, altså det reelle markedet eller population, men det kan også være ud fra en stikprøve, som udgør en repræsentation af markedet.
Når man har fundet sine grundtal for markedskortet, kan der beregnes fire forskellige nøgletal. Disse er med til at indikere virkningen af eventuelle indsatser rettet mod de respondenter, der har angivet sig som indifferente.
De fire nøgletal er:
(P = har prøvet, K = kender, Fo = foretrækker, In = indifferente, Fr = fravælger)
De forskellige nøgletal giver indsigt i, hvor mange respondenter, der har prøvet brandet, produktet eller servicen, hvor mange, der foretrækker varen blandt prøvede brands, produkter og eller services, hvor stor en andel, der er indifferente, samt hvor mange, der fravælger brandet, produktet og eller servicen.
Opnår man en kendskabsgrad på 100%, vil der være tale om den absolutte forventning.
Hvad er den absolutte forventning så? Jo, den absolute forventning i forbindelse med et markedskort er den forøgelse af markedsandelen, som kan opnås, hvis alle, som ikke kender brandet, produktet eller servicen, får kendskab til dette.
Ifølge Otto Otteson, skaberen af det kendte markedskort, ser de mest interessante respondenter som dem, der i forvejen kender brandet, produktet eller servicen, men som er indifferente, fordi de eventuelt kan omvendes. Derudover er respondenter, der endnu ikke har prøvet produktet eller servicen, samt dem, der ikke kender til det, interessante, fordi man kan se på tiltag for at fange disse.
Læs også om seo keywords, seo kursus eller seo tekster lige her.