Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Teknologien udvikler sig og vi søger alle på forskellige måde, nogle skriver i sin browser, andre på sin mobil og nogle bruger talegenkendelse. For søgemaskinerne og for Google handler det om at give brugerne den bedste oplevelse.
For at kunne indarbejde E-A-T på ens website skal man kigge på hvordan de tre faktorer bliver bedømt og vurderet. Nedenfor gennemgår vi de tre dele af begrebet og hvordan man kan arbejde med det på ens eget site.
Kigger man i ordbogen betyder ordet at man har stor viden eller dygtighed inden for et bestemt område, særligt inden for det faglige område. Normalt bruger man det om mennesker eller virksomheder, og står du sammen med alle dine konkurrenter og du ved et my mere end dem, så skiller du dig ud, som en det har mere ekspertise.
Det samme gælder for dit website. Din hjemmeside og dets mange sider bliver vurderet på blandt andet ekspertise, og om den har mere ekspertise end andre lignende sider på internettet, har den det – vil dit website skille sig ud fra konkurrenterne.
Når Google kigger på denne del betyder indhold en del, hvis det drejer sig om en YMYl-side, så vil det betyde meget hvem der har skrevet en given artikel, det handler og kvalifikationer, uddannelse og formel ekspertise.
Men man kan også blive vurderet højt uden for YMYL-emner. Har du eksempelvis en blog, som er ekstrem populær inden for et nicheområde, kan Google vurdere denne som ”everyday expertise” – hverdag ekspertise.
Ordet autoritet oprinder fra det latinske ord auctoritas og betyder ’gyldighed’ eller ’myndighed’, og på dansk bruger vi ordet, når nogle eller noget har en anerkendt ret til at bestemme noget inden for et specifikt område.
Lig ekspertise så betyder autoritet, for dit website, at du kan skille dig ud, hvis du er autoritær nok. Google kigger på og læser dit website, for at vurdere om dine siders indhold kan leve op til at være en autoritet.
Googles Search Raters kigger også efter dit websites omdømme, Google Raters kigger på hvad andre siger om dit site, de kigger på anmeldelser, referencer og anbefalinger bedømt af ”eksperter”.
Når der bliver bedømt på autoritet bliver det også vurderet i hvilken sammenhæng fx er du en sushi restaurant og skriver om sushi vil du have stor autoritet, men hvis samme sushi restaurant begyndte at lave mexicansk mad, ville de have meget lille autoritet.
Ordet troværdig betyder at man kan tro eller stole på en person, virksomhed, artikel osv. Når man taler om troværdighed i forhold til E-A-T, så betyder det for dit website, at det bliver vurderet på hvor transparent og præcist dit site og indholdet er.
Google har altid målt på troværdighed og gør det stadig, men hvor de før kun kiggede på, hvor mange backlinks ens website havde kigger de nu også på andre elementer.
Backlinks er den del man normalt kender fra linkbuilding, som også er et uundgåeligt område, når man arbejder med SEO. Formålet ved linkbulding er både at skabe autoritet, men også troværdighed.
Men Google kigger ikke længere kun på backlinks, de har udvidet algoritmen til at omfatte at måle på både ekspertise, autoritet og troværdighed som du og jer kigger og måler på det.
Som nævnt tidligere benytter de sig Search Quality Raters, og når disse kigger på trustworthiness eller troværdighed kigger de på en række af elementer, blandt andet kigger de på hvem der har skrevet indholdet på en side, de kigger på om der er tilstrækkelig kontaktinformation, derudover kigger de på om det indhold man har på sit site er præcis og om der bliver trukket på troværdige kilder.
For alle disse tre faktorer gælder det, at det er særligt vigtigt for YMYL-sider, det er selvfølgelige også vigtigt for ikke YMYL-sider, men der er strengere krav til YMYL-siderne.
Koncepterne er relative ligesom de både ekspertise og autoritet. Kigger man på vores site PK Medier så er vi meget troværdige vedrørende SEO og online markedsføring, men ikke når det handler om cykling.
Har du fotografisk hukommelse og har læste dokumentet Google Search Quality Raters, så havde du ikke behøve at læse med indtil nu, men er du ligesom os andre og har brug for gode guide og tommelfingerregler, så kan du roligt fortsætte med at læse.
Bare rolig det her betyder ikke mere arbejde for dig. Du skal tænke på E-A-T som en del af dit SEO-arbejde, det er blot rettesnore for, hvordan du kan planlægge og eksekvere dit arbejde med SEO.
Har du allerede faste arbejdsgange med SEO, kan du med fordel begynde at ind tænke E-A-T på dit site. Er du ny til SEO vil principperne og parametrene fra E-A-T være gode at have i baghovedet når du bygger dit site op med content og indhold.
E-A-T adskiller sig altså ikke fra SEO, men er en del af arbejdet og har du allerede et veltømret SEO-arbejde, har du højst sandsynligt allerede tænkt ovenstående med ind i det arbejde.
Er du interesseret i at høre mere om E-A-T, og hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere dit website herefter – er du velkommen til at tage kontakt til os, helt uforpligtende.