Hvad er E-A-T? Og hvorfor er det vigtigt i dit SEO arbejde

Når man arbejder med SEO vil man helt sikker være støt på forkortelsen E-A-T. Som du nok, er SEO-arbejdet en ongoing proces, som aldrig bliver færdig og endegyldig. Det kan lyde trættende, men det er sandheden, og vil du rangere højt i søgeresultaterne er det vigtigt at du også tager højde for E-A-T. Forkortelsen står for Expertise, Authoritativesnes og Trust. I dette indlæg vil vi gennemgå, hvad E-A-T er, hvorfor det er vigtigt i dit arbejde, Googles intentioner med E-A-T og meget mere. Rigtig god læselyst.

Hvad er e-a-t?

Googles intentioner med E-A-T

WWW eller World Wide Web er en samling af online information og indhold, og det er søgemaskinerne, der ordner det og sætter det i system, søgemaskiner som Google udbyder en måde, hvorpå at man som person kan opleve og finde alle disse sider. Teknologien udvikler sig og vi søger alle på forskellige måde, nogle skriver i sin browser, andre på sin mobil og nogle bruger talegenkendelse. For søgemaskinerne og for Google handler det om at give brugerne den bedste oplevelse. Og netop for at give den bedste oplevelse har det indført to ting i deres krav til kvalitetssider også kaldet Quality Pages og vurdering/rating af disse. Det ene element er Google Search Quality Raters og deri finder man E-A-T, som er stor del af vurdere/bedømme/rate kvalitetssider.

Google Search Quality Raters

Google Search Quality Raters er et dokument udgivet af Google helt tilbage i 2013, og er siden da blevet opdateret et hav af gange. Oprindeligt var det til ”webmasters”, så det kunne få indsigt i, hvad Google kiggede efter på en side. Nu er det for alle der arbejder med på den ene eller anden måde. Dokumentet i sig selv er udarbejdet til Google Qulity Raters – en Quality rater er en person – ja et ægte menneske, der får til opgave et bedømme forskellige hjemmesider ud fra Google Search Quality og herunder E-A-T.

Vigtigheden af E-A-T

Som skrevet står E-A-T for Expertise, Authoritativeness og Trust på dansk kan det oversættes til ekspertise, autoritet og troværdighed, og så tænker du måske at det jo er alt det SEO handler om – og du har i den grad ret, men E-A-T kigger også på andre ting end grundstene SEO-arbejdet. Selve E-A-T begrebet er del af Googles algoritme, der har været tvivl om dette, men Google selv har bekræftet dette. De tre ords betydning kan synes åbenlyse, men lad os lige tage en gennemgang af hvilken betydning det har for dit website og SEO-arbejde. For E-A-T princippet er vigtigt for dig uanset om du er SEO-konsulent, virksomhedsejer, leder eller kommunikationsmedarbejder.

Google E-A-T

E-A-T er vigtigt for dit website og SEO

Optimering af efter E-A-T er vigtigt for alle, men for nogle websites vil det være vigtigere end for andre sites. Hvorfor så det? Forestil dig at du søger efter sjove kattevideoer eller en opskrift på fødselsdagsboller, du højst sandsynligt ret ligeglad med, hvor videoen eller opskriften ligger henne eller det betyder højs sandsynligt heller ikke noget for dig, hvis det er en dårlig video eller dårlig opskrift.

Emnerne vil altid være subjektive, men der findes emner, som er vigtigere end andre, dem kalder Google YMYL – Your Money or Your Life. Under disse emner falder eksempelvis råd om medicin, nyhedsartikler, økonomi, videnskab osv. Dette er emner som ofte behøver meget ekspertise for at kunne udtale sig om, og det er emner, hvor det er vigtigt at indholdet er korrekt.

Hvordan kan du indarbejde E-A-T på dit website?

For at kunne indarbejde E-A-T på ens website skal man kigge på hvordan de tre faktorer bliver bedømt og vurderet. Nedenfor gennemgår vi de tre dele af begrebet og hvordan man kan arbejde med det på ens eget site.

Expertise eller ekspertise (E)

Kigger man i ordbogen betyder ordet at man har stor viden eller dygtighed inden for et bestemt område, særligt inden for det faglige område. Normalt bruger man det om mennesker eller virksomheder, og står du sammen med alle dine konkurrenter og du ved et my mere end dem, så skiller du dig ud, som en det har mere ekspertise. Det samme gælder for dit website. Din hjemmeside og dets mange sider bliver vurderet på blandt andet ekspertise, og om den har mere ekspertise end andre lignende sider på internettet, har den det – vil dit website skille sig ud fra konkurrenterne.

Når Google kigger på denne del betyder indhold en del, hvis det drejer sig om en YMYl-side, så vil det betyde meget hvem der har skrevet en given artikel, det handler og kvalifikationer, uddannelse og formel ekspertise.

Men man kan også blive vurderet højt uden for YMYL-emner. Har du eksempelvis en blog, som er ekstrem populær inden for et nicheområde, kan Google vurdere denne som ”everyday expertise” – hverdag ekspertise.

Authoritativeness eller autoritet (A)

Ordet autoritet oprinder fra det latinske ord auctoritas og betyder ’gyldighed’ eller ’myndighed’, og på dansk bruger vi ordet, når nogle eller noget har en anerkendt ret til at bestemme noget inden for et specifikt område. Lig ekspertise så betyder autoritet, for dit website, at du kan skille dig ud, hvis du er autoritær nok. Google kigger på og læser dit website, for at vurdere om dine siders indhold kan leve op til at være en autoritet.

Googles Search Raters kigger også efter dit websites omdømme, Google Raters kigger på hvad andre siger om dit site, de kigger på anmeldelser, referencer og anbefalinger bedømt af ”eksperter”. Når der bliver bedømt på autoritet bliver det også vurderet i hvilken sammenhæng fx er du en sushi restaurant og skriver om sushi vil du have stor autoritet, men hvis samme sushi restaurant begyndte at lave mexicansk mad, ville de have meget lille autoritet.

Trustworthiness eller troværdighed (T)

Ordet troværdig betyder at man kan tro eller stole på en person, virksomhed, artikel osv. Når man taler om troværdighed i forhold til E-A-T, så betyder det for dit website, at det bliver vurderet på hvor transparent og præcist dit site og indholdet er.

Google har altid målt på troværdighed og gør det stadig, men hvor de før kun kiggede på, hvor mange backlinks ens website havde kigger de nu også på andre elementer. Backlinks er den del man normalt kender fra linkbuilding, som også er et uundgåeligt område, når man arbejder med SEO. Formålet ved linkbulding er både at skabe autoritet, men også troværdighed.

Men Google kigger ikke længere kun på backlinks, de har udvidet algoritmen til at omfatte at måle på både ekspertise, autoritet og troværdighed som du og jer kigger og måler på det. Som nævnt tidligere benytter de sig Search Quality Raters, og når disse kigger på trustworthiness eller troværdighed kigger de på en række af elementer, blandt andet kigger de på hvem der har skrevet indholdet på en side, de kigger på om der er tilstrækkelig kontaktinformation, derudover kigger de på om det indhold man har på sit site er præcis og om der bliver trukket på troværdige kilder.

For alle disse tre faktorer gælder det, at det er særligt vigtigt for YMYL-sider, det er selvfølgelige også vigtigt for ikke YMYL-sider, men der er strengere krav til YMYL-siderne. Koncepterne er relative ligesom de både ekspertise og autoritet. Kigger man på vores site PK Medier så er vi meget troværdige vedrørende SEO og online markedsføring, men ikke når det handler om cykling.

Gode huskeregler til arbejdet med E-A-T

Har du fotografisk hukommelse og har læste dokumentet Google Search Quality Raters, så havde du ikke behøve at læse med indtil nu, men er du ligesom os andre og har brug for gode guide og tommelfingerregler, så kan du roligt fortsætte med at læse. E-A-T og SEO er komplekst, men her giver vi dig få tommelfingerregler der er gode at huske, når du arbejder med web.

 

Hvad betyder det for dig når du arbejder med SEO?

Bare rolig det her betyder ikke mere arbejde for dig. Du skal tænke på E-A-T som en del af dit SEO-arbejde, det er blot rettesnore for, hvordan du kan planlægge og eksekvere dit arbejde med SEO. Har du allerede faste arbejdsgange med SEO, kan du med fordel begynde at ind tænke E-A-T på dit site. Er du ny til SEO vil principperne og parametrene fra E-A-T være gode at have i baghovedet når du bygger dit site op med content og indhold.  E-A-T adskiller sig altså ikke fra SEO, men er en del af arbejdet og har du allerede et veltømret SEO-arbejde, har du højst sandsynligt allerede tænkt ovenstående med ind i det arbejde.

Er du interesseret i at høre mere om E-A-T, og hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere dit website herefter – er du velkommen til at tage kontakt til os, helt uforpligtende.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.