De bedste SEO-værktøjer, vi anbefaler i 2024 er: Google Keyword Planner, Ahrefs Backlink Checker, Ahrefs Webmaster Tools, Yoast og Google Search Console
Ønsker du at lære, hvordan du kan forbedre din performance inden for søgemaskineoptimering? Få et overblik over de forskellige fordele og find det SEO værktøj som passer dig bedst.
Rådgivning
Vi tilbyder rådgivning til specifikke og konkrete SEO optimeringer med løbende betaling efter dine behov. Vi sætter ind, hvor du har brug for det.
Sparring
Mangler du en fleksibel sparringspartner indenfor SEO, så sidder vores specialister klar til at hjælpe.
Få komplet løsning
Vi tilbyder komplette løsninger og hjælper med at finde de rigtige værktøjer, som passer til dig.
Projekt, abonnement eller sparingspartner?
Leder du efter et bureau, der er specialister i SEO? Skriv til os og lad os hjælpe dig med de bedste værktøjer.
Vi anbefaler de uundværlige gratis og betalte SEO værktøjer, der kan hjælpe dig med at effektivisere resultaterne af dit søgemaskinearbejde.
I det nedenstående giver vi dig overblikket over de vigtigste redskaber i både gratisversioner og betalte versioner, samt guider dig til brugen af de forskellige.
Måske er du allerede bekendt med flere af værktøjerne, men kig alligevel listen igennem for at se, om du kan opdage nye og spændende tools, som kan gavne lige netop din virksomhed.
Værktøjer | Primære funktion |
---|---|
AccuRanker | Tracker dine keywords |
Ahrefs | allround SEO værktøj |
Google Analytics | Tracker besøgende på dit site |
Google Search Console | Forbedringer af dit site, og analysering |
Google Keyword Planner | Hjælper med at planlægge dine keywords |
Screaming Frog SEO Spider | Analysere tekniske parametre på dit site |
Answer The Public | Inspiration til keywords |
Morningscore | Måler værdien af din organiske trafik |
AccuRanker er et betalt enkelt SEO værktøj, der viser hvordan de Google-søgeord, du har udvalgt performer historisk set.
At lave en masse SEO optimeringsarbejde og købe links, uden at kunne følge dets påvirkning af din side, er ikke helt lige så givent et stykke arbejde.
Det er det derimod med dette uundværlige betalte værktøj. AccuRanker er en god investering, da du her, også får et indblik ind i, hvis dine SEO tiltag ikke har hjulpet, og du i stedet skal lægge fokus et andet sted. Det betalte værktøj hjælper altså i den grad med at effektivisere og afmåle din SEO optimering.
Derudover egner AccuRanker sig godt til udarbejdelsen af konkurrentanalyser, hvor du ligeledes kan se dine konkurrenters historiske udvikling indenfor specifikke søgeord.
AccuRanker arbejder godt sammen med Googles to gratisredskaber; Search Console og Analytics, hvor du kan koble din søgeordshistorik op med omfattende sporingsfunktioner samt performancerelaterede SEO-forslag.
Det betalte værktøj indeholder blandt andet funktioner som keyword- og rank tracking, gennemsnitlig søgevolume og øjeblikkelige on-demand opdateringer.
Ahrefs er det mest udbredte allround betalte SEO værktøj, der kan analysere din egen samt dine konkurrenters Google-positioner. Herudover giver Ahrefs dig mulighed for at lave søgeords- og linkanalyser samt keyword-tracking, som er altafgørende for en effektiv SEO optimering.
Det betalte værktøj indeholder blandt andet funktionerne rank tracker, hvor du kan følge udviklingen af dit SEO arbejde live, content explorer til brug af markedsanalyser, samt site explorer, der indeholder dybdegående linkbuilding- og konkurrentanalyser samt information om PPC-indsatsen.
Du får altså her et betalt SEO værktøj, som indeholder langt de fleste vigtige redskaber. Ahrefs er helt klart et program, som både er investeringen af penge og tid til at kende programmet værd.
Med Ahrefs kan du derfor analysere dig frem til, hvordan du kan blive mere konkurrencedygtig via din søgemaskineoptimering.
Google Analytics er et gratis rapporteringsværktøj, der fokuserer på dine besøgendes adfærd, når de befinder sig på dit website.
Her kan du holde øje med websitets besøgsantal samt, hvordan dine besøgende har fundet frem til din hjemmeside. Dertil kan du trække rapporter over, hvilke undersider der er mest besøgte samt antallet af sidevisninger.
Disse brugeroplysninger har stor værdi, da de kan forbedre din søgemaskineoptimering samt guide dig til fremtidige SEO-tiltag. Derudover kan du med dette gratis værktøj også se, hvor lang tid besøgende bruger på hver side samt din ‘bouncerate’ – noget der har betydning for, hvordan Google vurderer kvaliteten af dit website.
Med dette gratis SEO værktøj, kan du altså gå i dybden med din hjemmeside og på bedste vis se, hvordan brugerne oplever din side samt få nyttig og vigtig viden, om den målgruppe du rammer, deres demografi, geografi, og hvilken enhed der oftest bruges til at tilgå din hjemmeside.
Analytics indeholder omfattende sporingsfunktioner, der kan spore alle besøgendes tilstedeværelse tilbage til søgemaskiner, e-mails, online reklamer, PPC-netværk, PDF-links, YouTube mv.
Har du ikke allerede tjekket din Google Analytics ud, kan du med stor fordel gøre det allerede nu. Det er et Google værktøj, og det er gratis - det bliver ikke bedre.
Google Search Console er et gratis værktøj, der giver dig inspiration til forbedring af dit website.
Redskabet hjælper dig til at forstå, hvordan søgemaskinen vurderer dit website, så du kan få indsigt i hvordan du kan blive mere synlig på Google. Det gratis værktøj, Google Search Console, kan derudover informere dig om, hvordan dine besøgende på dit website finder din hjemmeside.
Dette er en vigtig information, da det hjælper dig til at finde dine styrker og svagheder i din SEO optimering.
Herudover kan du gennem det gratis SEO værktøj indsende dine egne websiteinformationer til forbedring af Googles indeksering af din hjemmeside.
Search Console indeholder blandt andet funktioner, der kan foretage fejlfinding på websitet og i Googles søgeresultater, bekræfte crawling af dit website, belyse hvor ofte din hjemmeside vises i Google-søgninger, samt redegøre for hvilke eksterne websites, der linker til din hjemmeside.
Som en del af Google Ads finder du endnu et af Googles gratis SEO værktøjer - nemlig Google Keyword Planner.
Dette gratis redskab giver dig, som det fremgår af navnet, mulighed for at planlægge dine søgeord nøje. Her finder du hjælp til at finde de bedste søgeord for din virksomhed, samt hvor ofte der bliver søgt på disse, hvilket alt sammen hjælper dig med at optimere din SEO.
Om du ønsker at gå efter organiske eller betalte søgeord, så kan Google Keyword Planner hjælpe dig. Er det de betalte, du kigger på, kan du igennem dette værktøj også finde hjælp til et budget af disse.
Som ved det meste, er det altid vigtigt at have en klar plan - og også dette får du hjælp til, da Google Keyword Planner hjælper dig med at opsætte en plan over dine søgeord.
Screaming Frog er et analyseprogram, som er tilgængeligt i både en betalt- og gratisversion. SEO værktøjet er i stand til at analysere tekniske parametre som brugervenligheden af dit website.
Gratisversionen tilbyder analyser af op til 500 URLs under samme domæne, hvilket giver dig rig mulighed for at få et overblik over eventuelle fejlfindinger med indeksering, meta- og titelbeskrivelser, samt døde links på dit website.
Derudover giver det gratis værktøj dig også mulighed for at undersøge dine søgeord, så du kan se søgevolumen på dem, samt hvor meget du skal regne med at betale for clicks på dem, når du vælger at gøre brug af Pay Per Click.
SEO værktøjet er nyttigt til visualisering af tekniske problemstillinger, der kan forstyrre dit website. Screaming Frog indeholder funktioner som verifisering af dit schema markup, Google crawling, informationer om duplikeret indhold samt længde- og indholdsproblemer.
Answer The Public er et SEO værktøj som, med en enkelt søgning, giver dig adgang til hundredvis af idéer til nye søgeord, som alle er baseret på det søgeord du søgte efter. Du får her et godt indblik i, hvad kunderne søger efter samt hvilke spørgsmål, de hyppigt stiller, når de søger på søgemaskinerne.
Denne information bliver præsenteret på en visuelt enkel og overskuelig måde, så du nemt kan finde rundt i værktøjet. Det er altså et godt sted at starte, hvis du søger inspiration til yderligere research
Der er dog lige en lille ulempe, hvilket er, at du med den gratis version har en begrænsning på, at du kun får to gratis søgninger om dagen.
Morningscore er et dansk SEO-værktøj, som giver dig mulighed for at måle værdien af den organiske trafik til dit website. Med værktøjet kan du holde styr på hvordan dine søgeord rangerer med et dagligt overblik, hvor du også kan se nye og mistede links til dit website.
Du kan arbejde med dine egne søgeord og links, samtidig med at du kan få et indblik i dine konkurrenters søgeord og links, som du kan tilpasse dit eget SEO-arbejde efter.
Derudover kan du med Morningscores SEO værktøjer, se hvor mange penge du hver måned sparer ved at lave din egen SEO frem for at betale mange penge for Google Ads. Du vil også løbende kunne gøre status over dit websites helbredstilstand, ved at aflæse din helbredsscore på en skala fra 0 til 100.
Som noget andet, er værktøjet designet med spilelementer, som gør det både sjovt og overskueligt at arbejde med, også selvom du ingen erfaring har inden for SEO.
Morningscore er et af de SEO værktøjer som koster penge at benytte, du kan vælge imellem forskellige pakkeløsninger, som du betaler et fast månedligt beløb for, og som dermed giver dig adgang til forskellige SEO værktøjer.
læs også om markedskort her.
Læs også:
Ønsker du at læse mere om, hvordan og hvor du kan bruge disse både gratis og betalte værktøjer, så har vi blandt andet skrevet om teknisk SEO, og om SEO analyse.
Derudover kan nogle af disse redskaber også være yderst brugbare, hvis du står overfor et SEO skifte.
Har du brug for hjælp, sparring eller vejledning til din digitale marketing? Så kontakt os gerne gennem kontaktformularen her på siden eller ring til os.
Vi, hos PK Medier, gør selv brug af alle SEO værktøjerne - både de gratis og betalte, og har derfor kunnet se deres store indvirkning på at opnå en effektiv SEO optimerings plan.