Optimering med SEO af webshop handler om at skabe mere trafik på din hjemmeside, og dermed mere salg. Her i artiklen kommer vi med 4 tips til, hvordan du kommer i gang med søgemaskineoptimering.
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering – og det er lige præcis det SEO handler om.
Når man arbejder med at SEO optimere webshop, er det med formålet om at den skal rangere på søgemaskiner såsom Google og Bing.
For at give dig en fordelagtig plads og rangere højt på søgemaskinernes søgeresultater, kræver det at du er opmærksom på de forskellige punkter, som disse søgemaskiner kigger på, når de rangerer din webshop i søgeresultaterne.
Vi har skrevet en uddybende artikel om, hvad SEO er, og hvad du bør være opmærksom på, når du skal SEO optimere webshop. Læs også om SEO analyse her
I dag starter de fleste kunder deres købsrejse på de forskellige søgemaskiner – her især Google. Det er altså her de udforsker udvalget af produkter, priser, anmeldelser af produktet og den information, de forskellige webshops giver om deres produkter.
Google (og de andre søgemaskiner) bliver altså brugt til at danne et overblik, så kunden kan tage det rette valg efter en velovervejet og informativ beslutningsrejse.
Lad os sige det sådan her: mennesker har i dag flere muligheder end nogensinde før, hvilket betyder, at du har flere at konkurrere med. Det betyder, at det er rigtig vigtigt med en SEO webshop, så du kan rangere højt på Googles søgeresultater – helst på side 1 – så du kan være ’on top of mind’ hos dine potentielle kunder.
At SEO optimere din webshop i 2024 kan altså være en rigtig god investering, da det kan bidrage til øget omsætning for din virksomhed. Men hvordan kommer du i gang med din SEO webshop og generelle optimering gennem søgemaskineoptimering? Det kan du blive klogere på herunder, når kommer omkring produkt tekst, tekniske "indgreb" og meget mere.
Læs også:
At SEO optimere din webshop gennem organiske søgeresultater kan i den grad øge din omsætning. Dette kræver dog hårdt arbejde, som i mange tilfælde kan være bedst at outsource til professionelle, som PK Medier, der hver dag arbejder med netop SEO optimering af webshops, hjemmesider og meget mere.
Man ser nemlig ingen forbedring i sine besøgstal og leads, hvis ikke man ligger på første side. Det de tre øverste på søgeresultatet, som får flest kliks - hele 90% af alle besøg, faktisk. Derfor er følgende 4 tips en god begyndelse til din kommende SEO webshop.
Find også SEO bureau Valby, SEO bureau Roskilde og SEO bureau Aarhus her.
Første step, når du skal SEO optimere din webshop i 2024 via organiske søgeresultater er, at du skal finde dine søgeord, så dine potentielle kunder finder dit produkt eller ydelse, når de laver en relevant søgning på Google.
Hvert produkt vil have en række søgeord, som du kan bruge til din SEO optimering af din webshop.
Her kan du spørge dig selv, hvad dit produkt hedder, hvad dine kunder kalder det og ikke mindst, hvad dine konkurrenter kalder det. Dernæst kan du lave en søgning på, hvilke synonymer der kan bruges om dit produkt.
Det er altså altafgørende, at dine søgeord er SEO-optimeret efter dine potentielle kunders ’søgerejse’, så din webshop bliver fundet i Googles søgeresultater og derfor har en søgemaskineoptimering.
Det kan derfor være en god investering, at afsætte tid til at udarbejde en grundig søgeanalyse.
Er du i tvivl om, hvor du skal starte? Så er det en god idé at begynde med dine mest populære og bedst solgte produkter.
At SEO optimere din webshop gennem organiske søgeresultater kræver også, at du skriver unikke produkttekster, artikler eller blogindlæg, hvori de søgeoptimerede ord indgår. Her er det dog vigtigt, at du ikke blot kopierer dine konkurrenters tekster, da dette kan medføre, at din webshop/website bliver straffet af Google for at kopiere og duplikere en anden tekst.
Du kan selvfølgelig altid hente inspiration fra konkurrenter eller andre virksomheder, som skriver gode SEO-tekster, så længe dine egne tekster er skrevet med dine ord og er baseret på din egen viden omkring dit produkt eller service.
Når du skal inkorporere dine søgeord i din tekst, under produkt tekst, når du skal forme en SEO webshop, er det vigtigt at have for øje, at det skal gentages flere gange i den skrevne tekst, men uden at spamme læseren. Dertil kan du med fordel vælge at anvende et par søgeord i din tekst, hvis dette giver mening. Sørg desuden også for at lade søgeordet indgå i den første overskrift og gerne i underoverskrifter.
Længden på din SEO-optimerede produkt tekst skal gerne være på minimum 200-300 ord, og meget gerne på mere, når man taler om søgemaskineoptimering og tekstforfatningen hertil. Du kan evt. tjekke, hvem der ligger nummer 1 på det respektive søgeord på Google, og danne dig et overblik over, hvor lange deres SEO-optimerede tekster er.
Din produkttekst, blogindlæg eller artikel skal helst være informativ og deskriptiv, så dine læsere og potentielle købere kan finde den nødvendige information, de har brug for. Således kan de lettere tage en velovervejet beslutning om, hvorvidt de ønsker at købe dit produkt eller ej. Alt dette er en del af processen med at SEO optimere webshop.
Hvad er en sidetitel og metabeskrivelse? Det er faktisk det første dine potentielle kunder ser i Googles søgeresultater og dermed utroligt vigtigt, når du SEO optimerer din webshop.
En sidetitel og metabeskrivelse, i forlængelse af søgemaskineoptimering, kan se ud, som vist i eksemplet nedenfor:
Først og fremmest, skal du skrive en sidetitel, hvori søgeordet/søgeordene indgår som det første. I dette tilfælde, har vi skrevet en artikel om digital marketing, hvoraf søgeordet er ’digital marketing’.
Nedenunder sidetitlen, kan du se metabeskrivelsen. Denne skal blot uddybe lidt om, hvad din artikel handler om, eller give informationer om det produkt, du sælger.
Selvom ovennævnte eksempel handler om en informativ artikel og ikke et fysisk produkt, så er det samme tilgang du skal bruge, hvis du eksempelvis sælger en bil, hudplejeprodukter eller noget helt tredje.
Vil du gerne SEO optimere din webshop, kan du ikke komme udenom, at din webshop bør have produktbilleder – i god kvalitet.
Du kan skrive en fyldestgørende SEO-tekst, produkt tekst eller ej, men det betyder i sidste ende ikke noget, hvis du ikke har billeder af de produkter du sælger.
Dine potentielle kunder vil gerne se, hvilket produkt de køber – og jo bedre billeder, jo større sandsynlighed for at dine kunder køber produktet.
Dog skal du være opmærksom på, at billeder i høj opløsning kan fylde rigtig meget, hvis de ikke bliver optimeret til din SEO webshop.
Det betyder, at store billeder kan påvirke din indlæsningshastighed, som ultimativt vil have en negativ effekt på din søgemaskineoptimering.
Sørg for at komprimere dine billeder, så de fylder mindst muligt. Hvis ikke du er den store photoshop-haj, så kan du finde flere hjemmesider, der kan komprimere dit billede helt gratis.
Se også SEO bureau Odense, SEO bureau Vejle, SEO bureau Kolding og SEO bureau Randers her.
Hos PK Medier finder du eksperthjælp til søgemaskineoptimering, der tilgodeser det eksisterende indhold og dine ønsker, men som også virker effektivt. Men hvad koster SEO til webshop? Og hvad kan du forvente dig, som ejer af online butik?
Priserne for SEO til webshop varierer, alt efter omfanget af den ekspertise, du behøver. Har du blot brug for nogle tekniske optimering, eller er det alt det indholdsmæssige, som skal revurderes og omformuleres, så det passer til både din webshops formål, produkterne og eller services i den, mm.? Alt dette er afgørende for prisen.
Vi arbejder som udgangspunkt ud fra time prise på mellem 250 og 1.500 kr., afhængigt af, hvad det er for noget arbejde, der skal laves. Vil du høre nærmere om konkrete priser for din SEO webshop indsats, så tøv endelig ikke med at tage fat i os i 2024.
Find os her.
Adresse: Strandlodsvej 6B, 2. th., 2300 København S.
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783