Markedsføring af restaurant eller cafe online er vigtigt for at tiltrække nye kunder, såvel som at fastholde de gamle. Du kender det måske selv, man kan hurtigt blive fanget i de samme vaner, når det kommer til at implementere nye markedsføringstiltag.
Samtidig kan det være forvirrende, og ikke mindst tidskrævende, at få styr på nutidens mange forskellige marketingplatforme, der i dag indebærer alt fra annoncering på TripAdvisor, Facebook, Google, Pinterest og meget mere.
Hos PK Medier har vi specialiseret os i at hjælpe din cafe, spisested eller lignende online. Vi er godt klar over, at det drive en restaurant kræver lønninger til medarbejdere, husleje, samt udgifter ift. råvarer – derfor ved vi også, hvor vigtigt det er, at den online markedsføring er rentabel og betaler sig tilbage og skaber værdi for både dig og din forretning.
For at vi kan sikre at der skabes merværdi, opsættes der defor altid tracking på hjemmesiden, så vi kan måle på den løbende udvikling.
Første step i online markedsføring af restauranter er, at din forretning skal være til at finde over det hele. Det betyder, at du skal have oprettet din virksomhed på sociale medier, såsom Facebook, Instagram og Pinterest og hertil få opdateret med jeres egen grafik og løbende poste content, der skaber værdi for dine følgere.
En anden ting, som er en af grundstenene, når man skal til at lave online marketing, er at få styr på sin Google My Business-profil. Måske tænker du, hvad i al verden er en Google My Business eller måske har du allerede hørt om det.
Uanset hvad, så er det din forretnings Google-profil, der vises hvis folk søger målrettet efter din forretning på Google, eller blot efter en af dine forretnings kerneydelser eller produkter.
På din Google My Business-profil har du mulighed for at informere gæsterne om dine åbningstider, kontaktinformationer, samt dele indhold, der afspejler din virksomhed.
Det er vigtigt, at man løbende opdaterer og holder øje med denne Google My Business-profil, da Google-brugere nemlig også selv kan anmode om ændringer, som kan påvirke din virksomhed negativt.
Forestil dig, at en bruger anmoder om at ændre dine åbningstider til om natten, men din cafe kun har åbent om dagen.
Eller at der bliver lagt et dårligt billede op, som ikke retfærdiggør dit spisested, så er de vigtigt at få din egen fotograf til at tage nogle lækre billeder, som kan vise brugerne hvordan stemningen, maden og servicen er på din restaurant.
Hvis din restaurant har en hjemmeside, så kan du med fordel arbejde med
Markedsføring af din restaurant online på Facebook er et af de stærkeste marketingredskaber, man som spisested kan bruge. Ligegyldigt om du har én eller otte restauranter, så er der altid rigtig god mulighed for at tiltrække nye kunder i dit lokalområde eller få tidligere kunder til at vende tilbage ved brug af Facebook Business og den indsamlede data fra tracking på hjemmesiden og takeaway modul.
Fordelen ved at annoncere på Facebook er, at du kan tiltrække kunder, og samtidig kombinere annonceringen med fed branding, der styrker dit brand og antallet af følgere.
Du har også frit råde over, hvem det er, du vil ramme og hvornår. En af de vigtigste dele ved annoncering på Facebook er, at du har styr på din Facebook-pixel. Facebook-pixel gør det muligt at gemme data på Facebook-brugeren, der gennem en annonce besøger dit website.
Den data kan senere anvendes til remarketing, altså annoncering, der rammer tidligere besøgende.
Du kan også bruge dataen fra den opsatte tracking til at lave lookalike audiences, altså målgrupper på Facebook, der minder om de kunder, der eksempelvis har booket bord gennem din hjemmeside.
Det er også essentielt, at din forretning har annoncer på Google, der byder på de mest relevante søgeord for din restaurant. Disse søgeord skal løbende overvåges, og man skal især overveje, hvilken budstrategi, man vil lægge for sin markedsføring.
Vil man gerne ligge øverst blandt Google annoncerne uanset, hvad prisen bliver pr. konvertering, eller vil man blot byde fast med 100 kr. i dagsbudget? Mulighederne er mange, og vi tilpasser altid Google annoncerne løbende, så vi konstant opnår de bedste resultater og skaber flest mulige nye henvendelser til din cafe.
Google Ads er også genialt at bruge op til bestemte højtider. Omkring nytår kan du blot justere i din annoncering, så din cafe nu også reklamerer for jeres nytårsmenu eller måske udbringer nytårscatering, og vil gerne have flere kunder hertil.
Kort sagt så er mulighederne mange med Google Ads, hvor man nemt kan fange potentielle kunder, der allerede søger målrettet efter noget, hvilket er et tegn på interesse i produktet. Skal vi hjælpe dig med markedsføring af restaurant?
Du kan læse mere om Google annoncering i vores guide her på siden.
Det er svært for mange både at skulle bestyrere restauranten, måske åbne forretning nr. to, mens at man også jonglerer med online markedsføring og dets mange forskellige aspekter.
Derfor findes der i dag heldigvis en række bureauer, som os, der delvist eller fuldstændigt kan overtage den online markedsføring af din restaurant. Fordelen ved dette er, at vi laver det, som vi er allerbedst til, og du får mere tid på hænderne til at kunne gøre nøjagtigt det samme.
Det er vigtigt, at du vælger det rette bureau for dig og din virksomhed, da mange bureauer i dag har specialiseret sig inden for bestemte forretningsområder.
Er du interesseret i erhvervslokaler til leje, erhvervslokaler til salg København så se mere her.
Vi ser en stigende tendens til at virksomheder investerer flere og flere ressourcer i markedsføring på de sociale medier.
Her har du nemlig fordelen af at være tæt på dine potentielle og nuværende kunder. Derudover er de et samlingspunkt for både unge og lidt ældre, som alle bruger mange timer dagligt på sociale medier for at finde inspiration, socialiserer m.v.
Faktisk bruger flere mennesker de sociale medier, såsom Instagram, til at tjekke en cafe ud før de beslutter om de vil besøge den. Derfor kan det betale sig at opdatere de forskellige platforme med billeder i høj kvalitet af din mad, restaurant og den stemning, som man kan opleve, når man besøger dit spisested.
Vores arbejde med over SEO-200 cases giver os erfaring med at ligge på første side af Google. Vi kan derfor garantere dig, at du ligger på første side med de udvalgte keywords indenfor den aftalte periode.
SEO-projekter er alle forskellige, og vi vurderer derfor din målsætning ud fra din unikke case.
Det er umuligt præcist at forudsige Googles placeringer, men befinder du dig ikke på første side inden deadline - arbejder vi uden beregning, indtil du er.
At bruge de sociale medier til markedsføring af din restaurant er som sagt i vores optik en nødvendighed. Herunder giver vi dig 5 gode råd til, hvordan du kan skabe værdi for dine nuværende og potentielle kunder, som resultat skaber værdi for din cafe.
1. Inspirér dine følgere
De sociale medier bliver i højere grad end nogensinde før brugt som inspirationskilde. Derfor er det en god idé at skabe værdi for dine følgere ved at inspirere dem. Dette kan være med gode madbilleder og velformulerede captions (beskrivelser), der inspirerer dem til at besøge din cafe eller bestille take away.
2. Community Management
Som det eksplicit forekommer i navnet ’sociale medier’, så er det et forum, hvor mennesker socialiserer. Derfor er det også vigtigt, at din restaurant udviser engagement ved at svare dine følgere, når de kommenterer dine opslag, skriver anmeldelser eller skriver en besked til jer. Dette kaldes ’Community Management’ og er en vigtig del af markedsføringen, da det udviser troværdighed og opbygger en relation til dine potentielle og nuværende kunder.
3. Brug kampagner til markedsføring af din restaurant
At skabe værdi for dine følgere på de sociale medier kan gøres på mange forskellige måder. Dog anbefaler vi, at man som virksomhed – og her især som spisested – konsekvent laver kampagner mindst én gang om måneden, som en del af jeres markedsføring. Eksempelvis kan en kampagne være en konkurrence – en såkaldt ’Give Away’ på Instagram eller Facebook, hvor dine følgere kan vinde et besøg, et gavekort eller andet imod at de engagerer sig med dit opslag, din profil eller virksomhed generelt. Du kan eksempelvis spørge dem om de vil tagge deres venner i opslaget, så du dermed skaber mere awareness for din cafe.
En kampagne kan også være et tilbud, du kører i en tidsbegrænset periode. På den måde føler dine følgere, at de eksklusivt bliver informeret om dette tilbud, fordi de følger dit sted på de sociale medier.
4. Hashtags
En organisk (gratis) måde at ramme flere potentielle kunder kan være ved at benytte sig af målrettede hashtags, som en del af din restaurants markedsføring. Lad os eksempelvis sige at du sælger sushi, så kan det være en fordel at benytte sig af hashtags, der er relateret til sushi fx: #sushi #makirolls #sushicopenhagen m.v. Dermed vil dit indhold komme frem, når folk søger på disse hashtags – og det er der en stor sandsynlighed for at de gør, eftersom folk også bruger de sociale medier som en form for søgemaskine og inspirationskilde.
5. Brug influencer marketing til markedsføring af din restaurant
En anden måde at bruge markedsføring kan være ved brug af influencer marketing. Det betyder altså, at du indgår et betalt samarbejde med en influent – altså en person, der bruger sit netværk og status til at sprede dit budskab, produkt eller brand. Du kan altså få hjælp til at ramme en større målgruppe både pga. Influentens følgerskare, men også med influentens troværdighed overfor sine følgere. Det er dog vigtigt at have en strategi og et klart formål inden du indgår et samarbejde. Hvad er dit budget? Hvilken målgruppe vil du gerne ramme? Og hvordan skal samarbejdet forløbe?
Markedsføring af din restaurant på de sociale medier kan både gøres organisk og betalt. Dette betyder, at du kan enten poste gratis indhold, som når ud til de følgere der allerede følger dig. Eller du kan vælge at annoncere dit indhold, så det når ud til flere potentielle kunder.
Vi anbefaler altid, at en cafe eller et spisested benytter både organisk og betalt indhold, som en del af deres markedsføring. Er du interesseret i at lære mere om, hvordan du kan markedsføre din restaurant via de sociale medier, så kan du læse dette uddybende blogindlæg.
Find os her.
Adresse: Strandlodsvej 6B, 2. th., 2300 København S.
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783