SEM VS. SEO hvad skal du vide? Find svarene her

SEM – hvad er det?

SEM står for Search Engine Marketing og kan oversættes direkte til betalt markedsføring via søgemaskiner, som eksempelvis Google, og gør en stor forskel for dit website, når det kommer til at springe forrest i køen i den digitale markedsføring. Det overordnede budskab, når det kommer til arbejdet med SEM, handler derfor om at differentiere dit budskab og skille dig ud, når det kommer til Google, som er verdens førende søgemaskine med over 200 millioner søgninger om dagen.

Undersøgelser tydeliggør konstant vigtigheden af, at have en stærk tilstedeværelse på Google, som er med til at sikre dig, at din målgruppe kan finde dig på de helt rigtige søgeord. Dette er særligt vigtigt, da de ellers, med stor sandsynlighed, klikker sig ind på dine konkurrenters hjemmesider. 

SEM er en altså overordnet fællesbetegnelse for de to digitale markedsføringsmetoder, henholdsvis SEO, som i daglig tale kan beskrives ved, at man arbejder med søgemaskineoptimering og SEA som arbejder med annoncering direkte på eksempelvis Google Ads og andre lignende søgemaskiner. Faktisk er det sådan, at når du benytter SEA, viser søgermaskinerne annoncer for din virksomhed i søgeresultaterne – lige over de organiske (SEO) resultater.

SEM beskæftiger sig altså både med organisk optimering samt annoncering i søgemaskinerne og er opdelt i to:

  • SEA: Betalt markedsføring i søgemaskinerne
  • SEO: Organisk markedsføring i søgemaskinerne


SEA vs. SEO

SEA står, som tidligere beskrevet, for Search Engine Advertising og handler kort fortalt om betalt annoncering, modsat SEO, hvor du typisk betaler via PPC, som er en forkortelse for Pay Per Click, hvilket betyder, at du betaler når de besøgende klikker sig ind på din hjemmeside, altså pr. de klik den enkelte annonce får. Den helt klare fordel ved at oprette SEM-kampagner i Google Ads er, at du kan målrette og synliggøre dine Ads-annoncer til præcis din målgruppe, og dermed spare en masse energi ved at promovere dine produkter eller ydelser direkte over for dem.


SEM marketing der gør underværker

Men hvilken markedsføringsmetode skal du vælge, og hvilken betydning har dette for netop din virksomhed?

SEM, kombinationen af SEO og SEA, er lig med online marketing og kan skabe fundamentet for en solid marketingsstrategi for langt de fleste. Begge metoder kan tilføre stor værdi til din virksomhed, når det handler om at skille sig ud i en benhård digital verden. Der hersker dog en stor misforståelse om, at den ene kanal kan erstatte den anden. Dette er dog langt fra den skindbare sandhed, da der faktisk kan være massive fordele, ved at lade de to strategier for SEO og SEA supplere hinanden.

Glem alt om “enten eller” og ret dit blik mod SEM, der arbejder hele vejen rundt, så du kan planlægge din SEM-kampagne uden at isolere hverken SEO eller SEA. Du kan nemlig sagtens vælge det bedste fra begge verdener, afhængig af hvor der er mest brug for det. Begge metoder kan altså sagtens supplere hinanden lige netop dér hvor det giver mening for dig. Du skal blot være opmærksom på, at fordelen ved SEA er, at dine annoncer ligger sig direkte øverst over de organiske resultater – men er til gengæld ikke gratis på samme måde som din SEO-indsats, hvor dit websites landingssider kan rangere højt på søgeresultaterne – ganske gratis. 

Men bare rolig, så længe du vælger din strategi med omhu, garanterer vi at det nok skal give gode resultater. Har du brug for hjælp til din strategi? Kontakt os her på siden.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.