SEM står for Search Engine Marketing og kan oversættes direkte til betalt markedsføring via søgemaskiner, som eksempelvis Google, og gør en stor forskel for dit website, når det kommer til at springe forrest i køen i den digitale markedsføring.
Kender du dine muligheder for offentlig tilskud til dine SEO eller SEM-projekter? Læs mere her.
Det overordnede budskab, når det kommer til arbejdet med SEM, handler derfor om at differentiere dit budskab og skille dig ud, når det kommer til Google, som er verdens førende søgemaskine med over 200 millioner søgninger om dagen.
+932% stigning i organiske salg
+132% øget omsætning fra SEO
+324% vækst i trafik
Undersøgelser tydeliggør konstant vigtigheden af at have en stærk tilstedeværelse på Google, som er med til at sikre dig, at din målgruppe kan finde dig på de helt rigtige søgeord.
Dette er særligt vigtigt, da de ellers, med stor sandsynlighed, klikker sig ind på dine konkurrenters hjemmesider.
SEM er en altså overordnet fællesbetegnelse for de to digitale markedsføringsmetoder, henholdsvis SEO, som i daglig tale kan beskrives ved, at man arbejder med søgemaskineoptimering og SEA, som arbejder med annoncering direkte på eksempelvis Google annoncering og andre lignende søgemaskiner.
Du kan læse mere i vores blogindlæg: "Google annoncering: Den ultimative guide"
Faktisk er det sådan, at når du benytter SEA, viser søgermaskinerne annoncer for din virksomhed i søgeresultaterne – lige over de organiske (SEO) resultater.
SEM beskæftiger sig altså både med organisk optimering samt annoncering i søgemaskinerne og er opdelt i to:
SEA står, som tidligere beskrevet, for Search Engine Advertising og handler kort fortalt om betalt annoncering, modsat SEO, hvor du typisk betaler via PPC, som er en forkortelse for Pay Per Click, hvilket betyder, at du betaler når de besøgende klikker sig ind på din hjemmeside, altså pr. de klik den enkelte annonce får.
Den helt klare fordel ved at oprette SEM-kampagner i Google Ads er, at du kan målrette og synliggøre dine Ads-annoncer til præcis din målgruppe, og dermed spare en masse energi ved at promovere dine produkter eller ydelser direkte over for dem.
Men hvilken markedsføringsmetode skal du vælge, og hvilken betydning har dette for netop din virksomhed?
SEM, kombinationen af SEO og SEA, er lig med online marketing og kan skabe fundamentet for en solid marketingsstrategi for langt de fleste.
Begge metoder kan tilføre stor værdi til din virksomhed, når det handler om at skille sig ud i en benhård digital verden.
Der hersker dog en stor misforståelse om, at den ene kanal kan erstatte den anden. Dette er dog langt fra den skindbare sandhed, da der faktisk kan være massive fordele, ved at lade de to strategier for SEO og SEA supplere hinanden.
Glem alt om “enten eller” og ret dit blik mod SEM, der arbejder hele vejen rundt, så du kan planlægge din SEM-kampagne uden at isolere hverken SEO eller SEA. Du kan nemlig sagtens vælge det bedste fra begge verdener, afhængig af hvor der er mest brug for det.
Begge metoder kan altså sagtens supplere hinanden lige netop dér hvor det giver mening for dig. Du skal blot være opmærksom på, at fordelen ved SEA er, at dine annoncer ligger sig direkte øverst over de organiske resultater – men er til gengæld ikke gratis på samme måde som din SEO-indsats, hvor dit websites landingssider kan rangere højt på søgeresultaterne – ganske gratis.
Men bare rolig, så længe du vælger din strategi med omhu, garanterer vi at det nok skal give gode resultater. Har du brug for hjælp til din strategi? Kontakt os her på siden.
Om det er SEM og SEO, eller noget andet i samme genre, er der altid rig mulighed for at lære mere.
Selv eksperter på SEM marketing området skal konstant holde sig opdateret, da der hele tiden sker nye udviklinger, og SEO rådgivere konstant skal være klar på forandringer og nye måder at implementere SEM optimering på.
Det er også dette, som er med til at gøre processen så spændende. Modsat andre områder, er SEO og SEM i konstant udvikling, hvorfor du ikke bare kan læne dig tilbage, hvis du er kommet til tops. Det kræver arbejde og dedikation at holde sin placering, hvilket er en udfordring, men også er med til at gøre det sjovt og lærerigt.
Da SEM markedsføring kan være en kompliceret proces, vil vi altid anbefale dig at tage fat i et bureau eller eksperter på området, da de kan hjælpe dig med at opnå de bedste resultater.
Det er op til dig, hvilken SEM markedsføring vej du vil tage, og om det skal være SEO og SEM.
Det kan være en god idé at rådføre dig på området, så du får lagt en klar plan fra start, og ved hvad du skal kaste dig over. Det er ofte en proces, der kræver prioriteringer, og man kan sjældent fokusere på alting samtidig. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst for dig.
Et bureau vil være behjælpelig med at lægge en strategi for dit SEM og SEO arbejde, så du opnår de bedste resultater. Det er ikke noget, der sker lige over natten, men med de rette eksperter kan du hurtigt komme langt.
Når det kommer til SEM marketing og SEM optimering, er det bare om at komme i gang i dag.
Hold dig opdateret på de nyeste algoritmer og implementeringer, så du kan komme til tops med din virksomhed. Vi hjælper dig gerne, og du er velkommen til at kontakte os. Vi står klar med et gratis analyse, og så kan vi tage den derfra sammen.
Vi lover dig resultater indenfor 90 dage, og der er ingen binding under samarbejdet.