Det er altså helt afgørende at tænke PR ind i sin virksomheds aktiviteter, hvis man gerne vil opnå et godt omdømme. Men hvordan kan man som virksomhed egentlig skabe PR, der sikrer dette? Her kommer SEO-arbejde ind i billedet som en vigtig spiller. SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization og handler om at placere en virksomhed højt i søgeresultaterne på Google, således at virksomheden generer mest mulig trafik til dennes hjemmeside og styrker synligheden på Google.
PR og SEO ligner på mange måder hinanden. I arbejdet med PR er formålet at påvirke mennesker og medier til at få eller opretholde en positiv opfattelse og interesse i den pågældende virksomhed. PR handler altså om at håndtere kommunikationen mellem mennesker og medier. Oftest vil en PR-rådgiver hjælpe med at fortælle en virksomheds historier og kommunikere dens værdier, således at de fanger større mediers opmærksomhed og dermed skaber øget synlighed og trafik til virksomheden. SEO er i modsætning til PR fokuseret på søgemaskiner og dermed ikke mennesker og journalistiske medier. Ikke desto mindre bygger søgemaskinerne i store træk på det samme, som medier gør, ved at have nyhedsværdi, troværdighed og autoritet placeret som omdrejningspunktet og dermed de faktorer, der arbejdes ud fra. Ligeledes er det endelige mål det samme i både PR såvel som SEO-disciplinerne, idet fokus er rettet mod øget, positiv dækning i de pågældende medier. SEO-arbejde er altså et utrolig godt redskab, hvis man gerne vil skabe effektiv PR til sin virksomhed.