PR – en forkortelse af Public Relations – er en strategisk kommunikationsdisciplin, der, gennem arbejdet med en virksomheds interne og eksterne relationer, har til formål at styrke en virksomheds omdømme blandt omverdenen.
Det handler altså om at skabe nogle langvarige og tætte relationer til sine kunder, som gør, at der fastholdes en god relation og sikrer, at virksomheden opnår god omtale og generel velvilje i mediebilledet.
PR kan lidt forenklet forklares som omdømmepleje for virksomheden dens brand-værdi. Det er derfor et løbende arbejde med formålet om at skabe og bevare god omtale, et godt omdømme og velvilje. En god PR strategi har stor betydning for en virksomhed.
Ønsker du eksempelvis at opnå en højere grad af loyale kunder i dit kundekartotek (eller retention), så er din virksomheds generelle omdømme en utrolig vigtig faktor i arbejdet med at gøre dig fortjent til kundernes loyalitet.
Andre målsætninger kan også kræve, at du har en aktiv PR-indsats. Dette eksempelvis hvis du skal finde investorer til et projekt eller til din virksomhed direkte, ved opkøb af andre mindre virksomheder, ved indtræden på nye markeder eller ved at manøvrere i en branche med stor offentlig bevågenhed.
Generel PR kan også handle om at udbrede kendskabet til en virksomhed – også selvom det måske ikke er en virksomhed, man har mange (eller nogle) kontaktflader med i hverdagen.
Et sådant eksempel kunne være flyselskaber. Disse er for den almindelige borger ikke en hverdagspartner, men derimod en branche, vi forbinder med specifikke sæsoner og aktiviteter.
Alligevel er det en fordelagtig investering med en god PR-strategi for flyselskaber, da konkurrencen er høj, og da bevidstheden om arbejdsforhold, miljøbelastning og sikkerhed er faktorer, som forbrugere løbende er blevet bevidste om.
Kan et flyselskab brande sig inden for nogle af disse områder udenfor højsæsonen, kan de eksempelvis spare forbrugerne for at skulle lave research, OG de kan også skabe en bevidsthed hos forbrugerne om de forskellige områder, man brander sig indenfor – for eksempel hvis man ønsker at sætte fokus på bedre arbejdsforhold i branchen.
PR er dig ikke kun begrænset til at gøre gavn i rejsebranchen, men alle brancher kan få gode resultater af en styrket PR-indsats med forskellige grader af de klassiske PR-dyder. Det kan ofte have stor betydning for, hvilken strategi du benytter, og om den falder i god jord hos dine modtagere og kundesegment.
En indsats, som er et rigtig godt sted at starte for langt de fleste, er din generelle online tilstedeværelse, som du kan læse mere om nedenfor.
Et godt redskab du i mellemtiden kan benytte dig af, for at analysere din nuværende situation, er den omtalte SWOT-analyse. Den sætter dig ind i din position, og hvordan dine konkurrencemæssige fordele og ulemper ser ud. Det kan give et indtryk af dine handlemuligheder, og hvor du burde bevæge dig hen. Det er nemlig en forkortelse for: Strengths, weaknesses, opportunities og threats.
Denne analyse kan give dig indsigt i din virksomheds situation, og dermed give dig indikation på, hvor du skal lægge din PR indsats og eventuelt også hvor du ikke skal. Den strategi er ligeså vigtig, så du ikke træder steder hvor din svagheder kan indhente dig. Du må derfor enten tænkte dig om på disse områder af din PR indsats eller håndtere dem varsomt.
Det er helt essentielt for en virksomhed at rangere højt på søgemaskinerne, når man er på jagt efter positiv omtale. Dette er blandt andet fordi, journalister ofte anvender Google i deres research og arbejde med at udarbejde artikler.
Hvis du ligger øverst i søgeresultaterne, betyder det, at du vil forøge dine chancer for, at disse hyppigt vil støde ind i dig og din virksomhed og dermed bruge dig som kilde i deres artikler.
Dét skaber opmærksomhed omkring din virksomhed, og det er et skridt i den rigtige retning i at få god omtale.
Derudover er, som denne forkortelse også indikere, at det er en relation til befolkningen, og denne skal man holde vedlige og være opmærksom på. Det handler både om presse, kundesegment og mange andre interessenter.
I arbejdet med at skabe effektiv PR til en virksomhed kan man arbejde med at få kunder til at rangere højere på Google gennem deres eget domæne og via udvalgte keywords, som giver mening for den pågældende virksomhed at rangere på.
Gennem SEO-arbejde opnår virksomheden hele fundamentet for overhovedet at kunne nå ud til folk og derefter være i stand til at få positiv omtale.
Helt konkret kan man få kunder til at rangere højere ved at udarbejde artikler om virksomheden med interne links til virksomhedens eget domæne samt eksterne links til andre domæner, der passer i konteksten og på virksomheden.
PR bærer stadig et rygte af at være pressemeddelelser og vedligeholdelse af kontakt til journalister og mediehuse. Der er selvfølgelig også stadig en del journalistisk kontakt i nogle dele af det nutidige arbejde med PR, men digitale medier er i høj grad også blevet en integreret del af arbejdet med public relations.
Det skyldes både den udvikling og digitalisering vi dels oplever og dels er med-skabere af, men også at relationsplejen i konceptet er blevet bredt mere ud, så det ikke udelukkende omfavner aviser og trykindustrien som vogtere af ”offentligheden”.
Ved du hvad https står for i en URL? Læs mere om det her.
Det er en nødvendighed at være til stede hvor læserne, brugerne og/eller kunderne er, hvilket i stigende grad er på digitale platforme og i meget mindre grad i trykte medier.
Derfor er nogle af de lidt mere ”klassiske dyder” indenfor PR i høj grad blevet digitaliseret og blevet reformeret i en grad, hvor den/de ansvarlige i højere grad forventes at interagere mere direkte med deres målgruppe.
Derfor er det også vigtigt at PR-ansvarlige i dag har et bredere fokus og ligeledes en værktøjskasse, der går lidt længere ud over de mere klassiske dyder.
Mere end nogensinde før er det vigtigt, at en PR-konsulent kan udpege de rette kanaler for udbredelsen af et budskab eller en kampagne, og at disse kanaler indbefatter forskellige digitale kanaler så som de sociale medier, målgruppen bevæger sig på.
Dette er alt fra Youtube til IGTV, som Generation Z benytter sig meget af - altså essentielt at forstå sin målgruppe.
Dertil kommer, at en pressemeddelelse, der bliver lavet en opfølgende artikel på, ikke nødvendigvis har samme momentum som et opslag på et socialt medie, som bliver delt og kommenteret bredt.
Med ovenstående in mente er Public Relations i dag altså et bredt omfavnende felt, som jævnligt udfordres af nye måder at komme i kontakt med sin målgruppe.
Det handler i høj grad om tilstedeværelse og tilgængelighed, når målgruppens behov opstår – og dermed er SEO løbende blevet en integreret del af fremtidens PR-strategi.
Har du styr på din CSR? Læs mere om det her.
Ved du hvilke gratis billeder du må gøre brug af? Læs mere om det her.
Du har sikkert hørt om Amazon og dets indtog i udlandet, men hvad med Amazon i Danmark? Det kan du læse mere om her.
Læs om hvad det vil sige at være en troll her.
Find også og her en guide til den bedste kaffemaskine og espressomaskine, som du med fordel kan anvende på kontoret eller hjemme i privaten. Med den rette kaffemaskine eller espressomaskine, kan du dagligt få en god kop kaffe fra en god kaffemaskine eller espressomaskine, som gør oplevelsen og dagen lidt bedre.
Første skridt mod at opnå viden om sine PR-resultater er at opsætte nogle målbare mål. Det lyder banalt, men det er ofte elementet ”målbare”, der gør, at målene falder igennem i vurderingen af succeskriterierne.
Det er desværre svært at sige noget meget konkret om, hvordan man laver målbare mål, da det afhænger af hvilken type strategi man har udformet og især hvor det er, man gerne vil være synlig.
Når det kommer til generel synlighed og tilstedeværelse, samt muligheden for at målgruppen nemt skal kunne finde dig, så er der mange værktøjer, du kan bruge til at måle din SEO-performance og også de indsatser, fx linkbuilding og annoncer på sociale medier, der lægger sig tæt op af din on-page SEO.
Ellers kontakt et SEO-bureau for yderligere hjælp til tracking på dine mål. Hos PK medier kan vi også hjælpe dig med et godt kursus. Vi tilbyder nemlig gerne dig og din virksomhed et kursus i SEO, i linkbuilding eller noget helt tredje. Kontakt os i dag for at høre mere om muligheden for et kursus.
Derudover findes der utallige måder, man kan spore sine Public Relations-relaterede aktiviteter på. Et godt eksempel på et konkret værktøj er Google Analytics, som giver virksomheder rig mulighed for til at få et indblik i deres hjemmeside, publikum og digitale marketing.
Nærmere bestemt får man herigennem mulighed for at finde ud af, hvilke budskaber og kanaler der giver de bedste resultater, og hvilke der kræver en ekstra hånd.
Google Analytics er et effektivt værktøj, der er gratis, og som desuden er rigtigt nemt at anvende. Et andet værktøj, vi finder aldeles brugbart er Prezly, som gør det nemt for os at være opdaterede.
Andet: Portaler findes i mange forskellige afskygninger. Der findes bolig portaler, sunheds portaler og så findes der office portal. Læs mere om det i dette indlæg: Office portal.
Bliv klogere på begrebet "stakeholder" i dette blogindlæg.