En marketing funnel betegner en slags visuel illustration af den købsrejse, kunder er på, når du køber et produkt eller en ydelse. Denne købsrejse er og bliver kompleks, men er ikke desto mindre vigtig at have et godt indblik i. Derfor kan den såkaldte "funnel", også kaldet købstragt, være gavnlig for virksomheder, der ønsker større indblik i brugernes købsproces.
En marketing funnel kan bruges til at beskrive dine kunders rejse med dit brand. Denne rejse starter helt fra når de hører om din virksomhed til de når til købsstadiet. Den kan bruges til at analysere og finde frem til, hvad din virksomhed kan gøre på hvilke stadier af købsrejsen for at influere kunden.
Modellen er relateret til AIDA-modellen, der beskriver de fire stadier i en kundes oplevelse med en virksomhed: Awareness (opmærksomhed), Interest (Interesse), Desire (ønske), Action (begær).
Marketing funnels stadier er tilsvarede dem i AIDA-modellen. Købstragten kan inddeles i disse tre stadier:
Dette stadig kan sammelignes med attention i AIDA-modellen. Her gælder det om at skabe opmærksomhed omkring sit brand. Det kan gøres med forskellige former for markedsføring så som Google Annoncering, SoMe Annoncering og SEO. Læs mere om, hvad et SEO-bureau kan gøre for opmærksomheden omkring din virksomhed.
På dette stadie er kunden begyndt at interessere sig for det produkt eller den ydelse, du sælger. Her skal du i gang med at opbygge autoritet og good will hos kunde. Det kan for eksempel gøres via e-mail marketing.
Dette stadie kan sammenlignes med AIDA-modellens action. Her er kunden klar til at købe, og her er det vigtigt for dig og din virksomhed at overbevise kunden om, at det er hos netop dig, de skal lægge varer i kurven.
Udover disse tre stadier taler mange om nogle efterkøbsstadier, hvor det handler om at fastholde dine kunder og få dem til at vende tilbage til dig. Det kan man for eksempel gøre ved at at implementere et loyalitetsprogram, der giver gode tilbud og rabatter, samt via nyhedsbreve og e-mail marketing.
Ved at fokusere på denne marketing funnel kan du blive klogere på, hvor i købsrejsen du gør det godt, og hvor der er noget at arbejde med.
Hvis din hjemmeside har mange besøgende, men få køb, kan du konkludere at du er god til at fange opmærksomhed, men at du ikke formår at forvandle opmærksomheden til interesse. Har du derimod en høj konverteringsrate, er du sandsynligvis god til at få dine kunder rykket fra interesse og begær til handling og køb.
Søger du hjælp til SEO? Er det et SEO abonnement eller SEO uden binding, du søger? Lad os hjælpe dig. Hos PK Medier hjælper vi vores kunder med at opnå større online synlighed gennem en bred vifte af markedsføringsformer. Vi indtager både en rådgivende og en eksekverende funktion alt efter dit behov. Kontakt os for at høre nærmere om, hvad vi kan gøre for dig.
Har du mod på selv at give dig i kast med marketing, vil du måske finde nogle af vores mange guides nyttige. Læs eksempelvis om målgruppesegmentering, B2C, B2B-marketing, SWOT-analyse og digital marketing.