B2C - Din guide til 'Business to Consumer'

B2C er et begreb, der er essentielt at kende for alle, der arbejder med online markedsføring. Det står for 'Business to Consumer', der på dansk kan oversættes til 'Virksomhed til forbrugere'. Som det fremgår af navnet betegner dette begreb salg af produkter eller services direkte til forbrugerne, hvorimod B2B, som du måske har hørt om, betegner salg fra virksomhed til virksomhed. 

Af 
B2C

Forskellen mellem B2B og B2C

En B2C-virksomhed er en virksomhed, der sælger sine produkter eller sine ydelser direkte til forbrugerne. Der kan for eksempel være tale om restauratører og take away steder. 

På denne måde adskiller den sig fra B2B-virksomheder, der sælger direkte til andre virksomheder. B2B står nemlig for 'Business to Business'. Når man arbejder med online markedsføring, er det vigtigt at skelne mellem de to, da der naturligvis er stor forskel i målgruppe, og derfor også i den tilgang, man bør have i sin markedføring. 

Udover målgruppen adskiller de to sig også på en række andre områder. Det er eksempelvis ofte tilfældet, at priser på produkter og ydelser kan forhandles hos en B2B-virksomhed, mens de hos B2C-virksomheder typisk ikke er til forhandling. Herudover købeprocessen ved B2B typisk længere, da der er tae om større salg og flere beslutningstagere, der skal ind over. 

For B2C gælder det derimod, at kunde ofte er meget personligt og følelsesmæssigt investeret i købet af dit produkt eller din ydelse, eftersom der er tale om en privat handel og ikke noget der købes på vegne af en større organisation. Det skaber mange gode muligheder for kreativ markedsføring, men det stiller også krav til din målgruppe segmentering. 

Definér din B2C målgruppe

Når man arbejder med B2C salg er man meget tæt på sine forbrugere, og det er derfor vigtigt at kende sin målgruppe rigtig godt, så du kan målrette din markedsføring bedst muligt. Man segmenterer typisk sin målgruppe ud fra følgende faktorer: 

  • Geografi: Hvor bor din målgruppe?
  • Demografi: Her menes faktorer som alder, køn, uddannelse, indkomst, civilstatus og boligform
  • Livsstatus: Hvor i livet befinder målgruppen sig? Kan i grove træk inddeles i studerede, arbejdende og pensionister
  • Interesser: Hvad interesserer din målgruppe sig for?

Ved at definere målgruppen ud fra disse kategorier kan du få et solidt indblik i, hvordan du bør brande dig og markedsføre dit produkt eller din ydelse mest effektivt. 

Øge virksomhedens synlighed
Har du hørt om SEO? SEO står for Search Engine Optimization; dette begreb dækker over en form for markedsføring, hvor din virksomhed på organisk vis kan opnå online synlighed.
Webbureau København – sådan vælger du dit webbureau

Fordele ved B2C

Der er flere fordele ved B2C salg. Vi vil her kigge på et par at de største fordele for dig som sælger.

Som allerede nævnt er købsprocessen som regel en del hurtigere end ved B2B salg. Det skyldes, at der kun er én beslutningstager frem for en hel virksomhed med mange aktører. 

Det er desuden tit billigere at sælge til enkeltpersoner. Når man handler mellem virksomheder, kan salgene være meget omkostningsfulde, fordi man handler med større værdier. 

Professionel hjælp til din online markedsføring

Hos PK Medier er vi eksperter i online markedsføring, og vi hjælper blandt andet virksomheder med at forøge synligheden omkring og salget i deres forretning ved brug af SEO, Google Ads og meget andet.

Har du lyst til at blive klogere på markedsføring og SEO? Så læs vores artikler som Hvad er SEO?, Content Marketing, Google annoncering og Marketing funnel eller kontakt os og høre hvad vi som SEO bureau kan gøre for dig og din virksomhed. 

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.4 / 5. Optælling af stemmer: 14

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

menu-circlecross-circle