Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

SOR modellen - Forstå din målgruppe og deres behov

SOR er en forkortelse af stiimuli (S), organisame (O) og respons (R). Modellen benyttes i en marketingsanalyse, hvis man skal se nærmere på forbrugeren, og hvordan denne påvirkes af den kommunikation, som en virksomhed foretager.
Af 
maler Frederiksberg

Den første stimuli (S) indebærer virksomhedens stimuli, altså hvad er de 7 P’er, og hvordan forsøger de og påvirke gennem kommunikation og produkt. Udover de interne faktorer er det under dette punkt også vigtigt at se på, makro påvirkninger såsom politik, sociale, økonomiske m.m. Her kan man tage inspiration fra PESTEL analysen.

Ved det andet punkt i SOR modellen, organismen (O), menes der indsigt i selve forbrugeren / kunden. Hvilke forhold gør sig gældende for målgruppen, hvad angår alt fra kultur, sociale, personlige, psykologiske forhold for denne type forbruger. Dette punkt dykker også ned i, hvordan forbrugeren benytter sine medier, hvordan de foretager informationssøgning, beslutninger og meget andet.

Det tredje og sidste punkt i denne model er respons (R). Under dette punkt skaber man indsigt i adfærden fra forbrugeren. Købsbeslutninger, både når de søger at købe et produkt men også inden. Hvilken adfærd har målgruppen i disse situationer.

SOR modellen giver altså indsigt i forbrugeren, i alt fra basale faktorer i forbrugerens beslutningsprocesser, baggrund men også hvordan de reagerer og foretager handlinger.

Supplér modellen med andre marketingsteorier

SOR modellen er en meget overordnet model, som i store træk giver dig indsigter, men på baggrund af mange små og mindre anlayser. Du er derfor nødsaget til at supplere din analyse med flere marketingsteorier og modeller.

Du kunne næsten fornemme det, da vi nævner modeller som de 7 P’er og PESTEL analysen under første punkt. Men hvilke modeller er derudover gode at have kendskab til i forbindelse med denn SOR model og analyse.

Det er enormt vigtigt at du også orienterer dig i en helt normal målgruppe analyse, og hertil også segmentering af den relevante målgruppe i forhold til den varer og service som er gældende for virksomheden.

Det kan derudover give dig rigtig godt indblik i din målgruppe, hvis du gennem Persona kan definere og tydeliggøre træk ved din målgruppe, for at blive klog på kendetegn og adfærd.

For at få et indblik i de omkringliggende faktorer er der ligeledes en del markedsanalyser, som kan være gode at kigge ind i.

Til at blive klogere på forbrugeren er vi også ofte glade for at bruge Maslows Behovspyramide, da den siger noget generelt om psykologien hos mennesker i alt fra fysiske behov og til selvrealiseringsbehov og alt herimellem, som er væsentligt at have for øje i sin markedsføring.

Der findes et hav af relevante og gode modeller og teorier, som er gode at have med, men en anden vi også mener er essentiel at nævne, er SMUK modellen, vurderingskriterier, som man skal tænke over inden man går helt i dybden med målgruppen.

Email marketing er en effektiv måde at dele din virksomheds indhold på. Det giver god mening at bruge tid på dette, da det også både når privat- og erhvervskunder. Kom godt i gang her!

email marketing nyhedsbreve
YouTube video

FAQ – SOR modellen

Hvad står SOR for?
SOR i modellen er en forkortelse for stimuli, organisme og respons. Modellen hjælper en til at få et indblik i forbrugeren, hvilket både gælder interne og eksterne forhold for om omkring brugeren samt deres adfærd i købssituationer og udenfor.
Hvad bruger man SOR modellen til?
Du bruger SOR modellent til et analysearbejde af din forbruger. Det giver dig et indblik i, hvordan du bedst segmenterer din marketing, så du ikke spilder tiden. Den er med til at gøre din marketingstrategi endnu mere skarp og effektfuld.
Hvilke modeller og teorier er gode til supplering?
Hvordan bruges SOR modellen i praksis?
Modellen kræver supplerende analyser for at komme i mål. Den er med til at danne overblik, men hvor du dykker ned i de tre områder, med hver deres egen analyse. Du analyserer derfor både virksomhedens kommunikation, interne, eksterne forhold for forbrugeren og deres adfærd.

Angivelse af kilder og test

  1. modernbusiness.dk - alt hvad du skal vide om SOR modellen. 
  2. redcoon.dk - SOR modellen

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle