Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

De 7 P’er - Forstå de syv parametre og hvordan de bruges

De 7 P’er, er de 4 parametre, plus 3 yderligere. De nytilkomne parametre er til gavn for servicevirksomheder, da det oprindelige parametermix, kun tager højde for produktionsvirksomheder.

Du finder konkrete eksempler omkring de syv per i artiklen herunder, god fornøjelse. Samtidigt har vi også skrevet en fuld guide til, hvordan du benytter de de fire p'er. 
Af 
De syv p'er

De 7 P’er, også kaldet et udvidet parametermix, er en måde at beskrive en virksomhed, med de nye tilføjede parametre. Der blev vedlagt ekstra P’er, da der i den originale ikke blev taget højde for servicevirksomheder.

De 7 P’er - Bliv den bedste indenfor marketingsstrategi

De 7 P’er er en udvidelse af de 4 P’er, da den originale analyse kun tog udgangspunkt i produktionsvirksomheder. I takt med den store del af servicevirksomheder der er kommet til, er der dermed blevet tilføjet 3 yderligere parametre, som er til gavn for servicevirksomhederne. 

De bliver anvendt til at kunne analysere og håndtere alle aspekter for en servicevirksomhed. Det er en del af den interne analyse af en virksomhed, som har til formål at kortlægge alle de 7 P’er, for at kunne analysere sig frem til hvilke parametre, man som virksomhed kan justere på, for at forbedre sin virksomhed og dermed få et større salg. 

Det fulde marketingmix ser således ud: 

Product, Pris, Place, Promotion, Process, Physical evidence og People.

De 7 P'er er et godt værktøj, som kan bruges af enhver virksomhed, der gerne vil analysere på deres performance, og se på, hvilke fejl og mangler, der måtte være.

de-7-per-stemningbillede-boks

Hvad står de 7 P’er for?

Produkt - Er en del af analysen der skal beskrive virksomhedens produkt eller ydelse i de 7 P’er. Her skal mann beskrive selve designet, kvaliteten og det brand der bliver skabt ud fra dette parameter. 

Pris - Er den pris ydelsen er sat til, hvad er den nuværende prisstrategi? Er der udefrakommende faktorer der gør at prisen skal ændres? Måske er efterspørgslen steget, som virksomhed skal tage højde for. 

Place - Omhandler de distributionskanaler du anvender, hvor dine fysiske butikker er placeret samt hvor tilgængelig virksomheden er. 

Promotion - De 7 P’er belyser hvordan reklamere virksomheden sig, hvad er markedsføringsbudgetet og hvad er det ønskede budskab der skal ud til nuværende, samt potentielle kunder. 

Physical evidence - Denne afspejler sig i høj grad produktionsvirksomhederne. Servicevirksomheder er uhåndgribelige og har dermed brug for at kunne vise, at de er håndgribelige på et vis punkt. Da forbrugerne ofte bedst kan relatere til det de kan se og mærke fysisk. 

Process - De 7 P’er belyser hvilken process er tilknyttet produktet. Hos produktionsvirksomheder er der oftest en lang process, man skal igennem før man står tilbage med et færdigt produkt. Men med servicevirksomheder sher selve processen ift. produktion og forbruget på samme tid. 

People - Når det kommer til servicevirksomheder, er de mennekser der står i fronten, nogle af de vigtigste. Det er dem der er med til at yde servicen og er dermed en del af selve produktionen. Her er den interne synergi essentiel for virksomheden, hvis dine medarbejdere har det godt, vil de endvidere være mere tilbøjelige til at yde en god service. 

Søger du noget helt andet inspiration? så læs denne nye guide omkring robotstøvsuger bedst i test fra 2023, så du kan gøre dig et godt køb til hjemmet. Alternativt, så har vi senest delt dette hack til vores du bedst udnytter translate tysk, der er mange nye tricks at benytte. 

Du kan også læse mere om SWOT analyse og få en skabelon her eller se et eksempel her.

FAQ

Hvad er de 7 P’er
De 7 P’er, er de 4 parametre, plus 3 yderligere. De nytilkomne parametre er til gavn for servicevirksomheder, da det oprindelige parametermix, kun tager højde for produktionsvirksomheder.
Hvad står 7 P’er for?
Parametermixet af de 7 P'er består af følgende syv parametre: Product, Price, Place, Promotion, Physical evidence, People og Process
Hvad bruger man de 7 P’er til?
De 7 P’er er en del af den interne analyse, for at beskrive virksomheden, men er også med til at analysere hvilke fremtidige tiltag der skal til for at forbedre sin virksomhed. Her kigger man på om der er nogle af parametrene man kan justere på.
Hvorfor er de 7 P’er vigtige?
De 7 P’er er et af de mest anvendte værktøjer indenfor marketing. Det er en nem måde at få et overblik over ens virksomhed og de vigtigste elementer. De syv parametre, beskrives nøje, som også kan analysere fremtidens markedsføringsstrategi for din virksomhed.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.
YouTube video

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.4 / 5. Optælling af stemmer: 8

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle