Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
De 7 P'er er et godt værktøj, som kan bruges af enhver virksomhed, der gerne vil analysere på deres performance, og se på, hvilke fejl og mangler, der måtte være.
Produkt - Er en del af analysen der skal beskrive virksomhedens produkt eller ydelse i de 7 P’er. Her skal mann beskrive selve designet, kvaliteten og det brand der bliver skabt ud fra dette parameter.
Pris - Er den pris ydelsen er sat til, hvad er den nuværende prisstrategi? Er der udefrakommende faktorer der gør at prisen skal ændres? Måske er efterspørgslen steget, som virksomhed skal tage højde for.
Place - Omhandler de distributionskanaler du anvender, hvor dine fysiske butikker er placeret samt hvor tilgængelig virksomheden er.
Promotion - De 7 P’er belyser hvordan reklamere virksomheden sig, hvad er markedsføringsbudgetet og hvad er det ønskede budskab der skal ud til nuværende, samt potentielle kunder.
Physical evidence - Denne afspejler sig i høj grad produktionsvirksomhederne. Servicevirksomheder er uhåndgribelige og har dermed brug for at kunne vise, at de er håndgribelige på et vis punkt. Da forbrugerne ofte bedst kan relatere til det de kan se og mærke fysisk.
Process - De 7 P’er belyser hvilken process er tilknyttet produktet. Hos produktionsvirksomheder er der oftest en lang process, man skal igennem før man står tilbage med et færdigt produkt. Men med servicevirksomheder sher selve processen ift. produktion og forbruget på samme tid.
People - Når det kommer til servicevirksomheder, er de mennekser der står i fronten, nogle af de vigtigste. Det er dem der er med til at yde servicen og er dermed en del af selve produktionen. Her er den interne synergi essentiel for virksomheden, hvis dine medarbejdere har det godt, vil de endvidere være mere tilbøjelige til at yde en god service.
De 7 P’er skaber en helhedsorienteret tilgang til din markedsføring. Som servicevirksomhed er det svært at komme uden om modellen, når man lægger sin forretningsstrategi. Ud fra de 7 parametre kan en virksomhed nemlig finde ud af, hvordan de skal differentiere sig fra konkurrenterne og gøre sig attraktiv for den rette målgruppe.
Hver af de 7 P’er sikrer, at man husker at sørge for, at:
Er du interesseret i at lære mere om marketing? Du kan for eksempel få mere information og læse mere om SWOT analyse og få en skabelon her eller se et eksempel her. Læs også om Boston modellen eller EFU modellen.
Søger du derimod noget helt andet inspiration? så læs denne nye guide omkring robotstøvsuger bedst i test fra 2023, så du kan gøre dig et godt køb til hjemmet. Alternativt, så har vi senest delt dette hack til vores du bedst udnytter translate tysk, der er mange nye tricks at benytte.