Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Markedsanalyse | Lær dit marked at kende med en analyse

Findes der et marked for dit produkt eller din virksomhed? Og hvordan lærer du kunderne og konkurrenterne på dette marked at kende? Med en markedsanalyse stiller du skarpt på, hvad markedet indebærer og har af fordele og ulemper.

Af 
Opdateret d. 17. oktober 2022
Positionering

Hvad kan en markedsanalyse?

Når du starter en virksomhed op, kan det være en god ide, og helt afgørende, at undersøge, hvordan markedet for virksomheden og eller det produkt, du tilbyder, er - eller om det overhovedet eksisterer.

Desuden er det værd at vide, om der er en bestemt målgruppe, og om disse vil købe dit produkt, og det er naturligvis her, at en markedsanalyse kommer ind i billedet.

En markedsanalyse kan sige en masse om, hvem dine kunder er, og hvad disses behov er, hvordan markedet for dit produkt ser ud, og ikke mindst, hvem, og hvor mange konkurrenter, der er.

Markedsanalysen giver således vigtige informationer omkring lige netop det, det hele handler om - nemlig om det kan betale sig. Informationerne har du brug for at have, inden du bruger tid og ressourcer på lancere et eventuelt produkt, da disse kan være med til at vurdere og afgøre, om der er behov for et produkt eller en virksomhed som din. Det kan også give dig indblik i den konkurrence intensitet, som er på dit marked, og derfor klargøre dig til det.

Adskiller din virksomhed, dit produkt eller brand sig ikke fra andre, så er der typisk kun prisen tilbage at trække på, og her er der stor konkurrence, så det er værd at overveje, om der kan trækkes på andre parametre.

Se vores cases
kursus i kom

Metoder til markedsanalyse

At lave en markedsanalyse er hverken noget, der koster mange penge eller ressourcer, og det er ikke svært og udfordrende. Derfor er en markedsanalyse værd at have i baghovedet, når du planlægger at skabe et nyt produkt.

Der findes forskellige metoder til, hvordan man kan lave en markedsanalyse. Vi kommer her med nogle eksempler på, hvordan du kan lave en markedsanalyse.

Fotograf i Aalborg

Field research:

Skal der indsamles informationer om konkurrenter eller forbrugeradfærd og kundepræferencer, så kan det være en god ide, og i nogle tilfælde endda nødvendigt, at træde ud i felten og undersøge det pågældende marked.

Her kan det være en fordel at besøge markedet, tale med kunder, leverandører og forhandlere, samt eventuelle konkurrenter, hvis disse findes. Det er muligt at gøre dette telefonisk, men et personligt møde er altid en god ide, når man skal undersøge markedet.

Desuden kan konferencer, årsmøder, messer, osv., være gavnlige at deltage i, når du laver en markedsanalyse i felten.

Desk research:

Ved indsamling af data om det pågældende marked kan computeren ligeledes være din bedste ven.

Her kan du undersøge databaser for virksomheder, artikler, statistikker, m.m., og du kan desuden finde og besøge forhandleres og konkurrerende virksomheders hjemmesider for at søge information. Data er der ofte rigeligt af, men det handler om at finde den rette.

Der findes således flere muligheder for, hvad du kan gøre for at undersøge det potentielle marked, som du ønsker at indtræde i. Vi anbefaler, at du laver en markedsanalyse, for at spare tid og energi på unødvendige produkter, som ikke sælger.

Når du tager steppet videre fra markedsanalysen og beslutter at gå videre med dit produkt, så kan du finde vejledning til både branding, afkastningsgrad og segmentering, samt andre vigtige værktøjer på vores hjemmeside.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle