Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Gør du brug af en markedsanalyse, sikrer du en forståelse af dit brand, produkt eller service, inden du begiver dig ud i salg og vækst. Se derfor efter om, der findes et marked for dit produkt eller din virksomhed? Og hvordan lærer du kunderne og konkurrenterne på dette marked at kende? Med denne analyse stiller du skarpt på, hvad markedet indebærer og har af fordele og ulemper.
Når du starter en virksomhed op, kan det være en god ide, og helt afgørende, at undersøge, hvordan markedet for virksomheden og eller det produkt, du tilbyder, er - eller om det overhovedet eksisterer.
Desuden er det værd at vide, om der er en bestemt målgruppe, og om disse vil købe dit produkt, og det er naturligvis her, at en markedsanalyse kommer ind i billedet.
En markedsanalyse kan sige en masse om, hvem dine kunder er, og hvad disses behov er, hvordan markedet for dit produkt ser ud, og ikke mindst, hvem, og hvor mange konkurrenter, der er.
Markedsanalysen giver således vigtige informationer omkring lige netop det, det hele handler om - nemlig om det kan betale sig. Informationerne har du brug for at have, inden du bruger tid og ressourcer på lancere et eventuelt produkt, da disse kan være med til at vurdere og afgøre, om der er behov for et produkt eller en virksomhed som din. Det kan også give dig indblik i den konkurrence intensitet, som er på dit marked, og derfor klargøre dig til det.
Adskiller din virksomhed, dit produkt eller brand sig ikke fra andre, så er der typisk kun prisen tilbage at trække på, og her er der stor konkurrence, så det er værd at overveje, om der kan trækkes på andre parametre.
At lave en markedsanalyse er hverken noget, der koster mange penge eller ressourcer, og det er ikke svært og udfordrende. Derfor er en markedsanalyse værd at have i baghovedet, når du planlægger at skabe et nyt produkt.
Der findes forskellige metoder til, hvordan man kan lave en markedsanalyse. Vi kommer her med nogle eksempler på, hvordan du kan lave en markedsanalyse.
Field research:
Skal der indsamles informationer om konkurrenter eller forbrugeradfærd og kundepræferencer, så kan det være en god ide, og i nogle tilfælde endda nødvendigt, at træde ud i felten og undersøge det pågældende marked.
Her kan det være en fordel at besøge markedet, tale med kunder, leverandører og forhandlere, samt eventuelle konkurrenter, hvis disse findes. Det er muligt at gøre dette telefonisk, men et personligt møde er altid en god ide, når man skal undersøge markedet.
Desuden kan konferencer, årsmøder, messer, osv., være gavnlige at deltage i, når du laver en markedsanalyse i felten.
Desk research:
Ved indsamling af data om det pågældende marked kan computeren ligeledes være din bedste ven.
Her kan du undersøge databaser for virksomheder, artikler, statistikker, m.m., og du kan desuden finde og besøge forhandleres og konkurrerende virksomheders hjemmesider for at søge information. Data er der ofte rigeligt af, men det handler om at finde den rette.
Der findes således flere muligheder for, hvad du kan gøre for at undersøge det potentielle marked, som du ønsker at indtræde i. Vi anbefaler, at du laver en markedsanalyse, for at spare tid og energi på unødvendige produkter, som ikke sælger.
Når du tager steppet videre fra markedsanalysen og beslutter at gå videre med dit produkt, så kan du finde vejledning til både branding, afkastningsgrad og segmentering, samt andre vigtige værktøjer på vores hjemmeside.
Ved udarbejdelsen af en markedsanalyse, skal man gøre brug af en proces der kan hjælpe en godt på vej mod det endelige resultat. En markedsanalyse model, også forstående som markedsanalyse processerne. Der findes flere datanalytiske måder at gribe en markedsanalyse an på, herunder:
Kvalitativ data
Ved brug af den kvalitative datametode, arbejder man med det "bløde data", som indeholder informative artikler, og eventuelle interviews. Denne metode kan være en fordel, da man kan gå i dybden med forbrugerens tankegang, følelser og holdninger til produkter da det er mere dybdegående. Du kan læse mere om metoden her.
Kvantitativ data
Modsætning til den kvalitative metode, så er der også den kvantitative metode. Her arbejder man med "hård data", altså statistikke og tal-resultater. Dette kan også være en fordel at benytte sig af, da man kan skabe et godt overblik og kan vurdere bedre ud fra procentvisninger og talmængder. Ved denne metode kan man lave en spørgeskema. Du kan finde ydeligere informationer her.
Til analysering af markedet, kan man også benytte SWOT modellen, eller Porters Five Forces.
FAQ
Hvad er fordelene ved brug af markedanalysemodel?
Ved brug af en markedsanalyse model, kan du få et stort indblik i de ønskede kundernes adfærd på markedet, hvordan de ser forskellige produkter og derved tilpasse din markedsføring til dette.
Hvad kan man bruge en markedsanalyse model til?
Du kan bruge modellen til flere forskellige ting, alt efter hvordan du ønsker at undersøge din målgruppe og markedet. Der finde flere analysemetoder, som kan være til gavn gennem processen.
Er det svært at lave en markedsanalyse?
Ved en markedsanalyse er det op til den enkelte hvorvidt de finder det svært at lave. Men med de rette værktøjer er det muligt at skabe en markedsanalyse af målgruppen.
Hvordan laver man bedst en markedsanalyse?
Man kan lave en god markedsanalyse, ved at finde ud af hvem man gerne vil undersøge noget om. Hvis man ønsker at lave et spørgeskema, kan det være en fordel for en at lave varierende spørgsmål, der samtidig er dybdegående, så virksomheden kan få en dybt indsigt i målgruppen.