Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

EFU modellen - Salgsværktøj der giver succesfulde salg

Mangler du et salgsværktøj som kan guide dig igennem de mest basale steeps indenfor salg, så er EFU modellen, ét af de bedste værktøjer du kan tage i brug.
Af 
kursus i salg
I denne artikel vil vi komme omkring hele modellen, fra alle de steps man skal gå igennem til eksempler, samt hvilke fordele og ulemper modellen der er ved den. 

EFU modellen - Step by step

Alle erfarne sælgere kender til EFU modellen, som er en af de mest anvendelige salgs modeller inden for salg og teknikker.

Værktøjet er omdrejningspunkt for at fange dine kunders interesse, og er envidere meget basal og simpel. Så hvis du står overfor et salgsprojekt, eller skal skrive tekster som skal fange dit publikums interresse, så er EFU modellen den helt rette at anvende.

Lad og dele modellen op i de 3 steps, modellen består af: 

  1. Egenskaber - Beskrivelse af produktets/ydelsens egenskaber
  2. Fordele - Hvilke fordele giver det?
  3. Udbytte - Hvilke udbytte får kunden ved at købe det?

Egenskaber er det, der skal beskrive selve det produkt eller den ydelse du skal sælge. Det er en vigtig faktor som sælger, at man kender til sit produkt helt ind til dets kerneværdier.

Et vigtigt element i EFU modellen, når du skal finde frem til de egenskaber du vil fremhæve for dit publikum, er hvad målgruppen er. Hvis du ikke kender til din målgruppe, kan du med fordel udarbejde en segmentering. Her vil du kunne analysere, hvilke punkter du skal lægge vægt på, når du står overfor din målgruppe.

Her er det vigtigt, at du endvidere får identificeret, hvilke udfordringer de har, og hvordan dit produkt eller ydelse potentielt kan løse det.

Alt efter hvilken målgruppe du står overfor, skal du kunne fremhæve de dele af dit produkt eller ydelse, som vil skabe værdi for vedkommende.

Det fremhæver EFU modellens næste step, nemlig fordelene. Ved at kende til alle elementer ved produkt/ydelse, vil du nemt kunne fremhæve de fordele, der er tilknyttet. Her er det vigtigt at fremhæve værdien som sælger, altså, hvad får kunden ud af det? Dette hænger sammen med det sidste step i EFU modellen.

Man kan tænke det lidt som om, at det ikke er selve ydelsen eller produktet der sælges, men værdien. Det er ikke nok som sælger at beskrive produktet fra A til B. Man skal kunne overlevere dette videre til kunden, hvor der fremhæves, hvordan eller hvorfor denne service eller ydelse vil være værd at investere i.

YouTube video

Hvornår kan jeg anvende modellen?

EFU modellen kan anvendes i alle situationer hvor der skal formidles noget ud. Om end det er mundtligt eller skriftligt, når det handler om at tiltrække ens publikum er dette salgsværktøj helt essentielt at kunne mestre. Eksempelvis kan modellen også anvendes til produktbeskrivelser eller annoncetekster til sociale medier.

Når du skal vælge, hvilken af de mange salgs modeller du skal bruge, og du lander på EFU modellen, er der nogle bestemte ting, du skal huske at overveje. Som nævnt tidligere, så står EFU for: Egenskab, fordel og udbytte. Men under hver af disse punkter i modellen, er der nogle ting, der er gode at huske eller overveje, for at gøre arbejdet med dette salgsværktøj meget nemmere. Tænk på disse punkter, som om, at du er kunden. 

Egenskab

  1. Hvilke behov dækker produktet?
  2. Hvad er/gør produktet?

Fordele

  1. Hvilke fordele har produktet frem for konkurrenternes produkt?
  2. Hvor kan produktet hjælpe mig?

Udbytte

  1. Hvad får jeg rent faktisk ud af at bruget netop det her produkt?
  2. Hvad betyder produktet for mig?

Nogle gange kan det være nemmere at arbejde med modellen, hvis man sætter sig i kundens sted. Når man sidder med et produkt eller en ydelse hver dag, dagen lang, så kan man nemt glemme, hvor stor eller hvilken slags værdi ens produkt faktisk har, så ved at sætte sig i kundens plads, kan man virkelig udvide EFU modellen til sin egen fordel. 

Hvad kan jeg bruge modellen til?

EFU modellen er oplagt et bruge i sin kommunikationsstrategi. Når man skal kommunikere sit budskab, produkt eller ydelse til sine kunder, og hvis man gerne vil fange sine kunders interesse. Her kan man vælge at vende modellen om, så man tænker på udbytte først, så fordele og til sidst egenskaber. Altså man starter med at kommunikere, hvilken værdi produktet kan have for kunden.

Som mennesker er vi hele tiden interesserede i, hvordan ting og processer kan gøres bedre for os, og vi vil gerne se udbytte så hurtigt som muligt. Derfor fanger man hurtigt kundens interesse, og så der de hurtigt en mening med ens produkt eller ydelse. 

 

Har du nogle spørgsmål, eller ønsker du hjælp til din digitale markedsføring fra specialister? Kontakt os i dag

FAQ

Hvad er EFU Modellen?
EFU modellen er et salgsværktøj, der har til formål at klæde en sælger på til at få succes med salget. Det er en meget simpel model, som kan anvendes både til mudtlige og skriftlife formål.
Hvad står EFU for?
EFU står for
E- Egenskaber
F- Fordele
U - Udbytte

Hvad skal jeg være opmærksom på ved modellen?
Når du udarbejder modellen er det vigtigt, du først og fremmest kender til din målgruppe og hvilke behov de har. Hvis du ikke kender til din målgruppe, skal du have identificeret dem.
Hvilke ulemper kan der forekomme i EFU modellen?
Man kan hurtigt komme til at overse vigtige elementer i modellen. Der er mange der kommer til at beskrive produktet eller ydelsen og ikke målrette selve værdien det vil give til kunden. Det er værdien for kunden, der vil give dig salget, og dermed et vigtigt fokusområde.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle