SEO-tekster skabelon | Guide til at skrive gode SEO tekster.

SEO-tekster skabelon – Hvordan skriver man en SEO tekst?

Har du en hjemmeside, kommer du ikke uden om en hvis grad af SEO på siden for at komme op i søgeresultaterne. Desto mere konkurrence du arbejder i, desto større bør dit fokus på søgemaskineoptimering være. Har du styr på den tekniske del, så vil næste skridt i din strategi sandsynligvis være strategisk brug af SEO tekster på din hjemmeside og hertil er det godt at have en skabelon. 

Vi har tidligere skrevet om SEO tekster, hvad det er og hvad de kan, så hvis du starter fra nul, kan vi anbefale at kigge nogle af vores andre artikler igennem. Her på siden vil vi nemlig gennemgå hvordan man skriver SEO tekster og du får her en skabelon til både den tekniske disposition og læsevenligheden overfor dine potentielle kunder.


Skabelon til at skrive gode SEO tekster

An på din forretning og dit forretningsområde, vil der naturligvis være varierende behov for indhold. For eksempel vil webshops med meget tekniske produkter eller evt. reservedele have et større behov for at beskrive produktspecifikationer, installationsvejledninger og lignende og derfor skulle bruge én type skabelon. En virksomhed der eksempelvis sælger konsulentydelser eller varer, der typisk har en meget kort proces fra beslutning frem til køb, vil ikke på samme måde have et behov for lange produktbeskrivelser, som skal søgemaskineoptimeres. Derfor ville man her skulle bruge en anden type skabelon.

Derfor giver vi her en lidt generaliseret skabelon til opsætning og produktion af SEO tekster, som kan bruges på tværs af forretningstyper og produkter/serviceydelser.


H-tags

H-tags er et vigtigt element i denne skabelon, da de er de forskellige overskrifter og underoverskrifter, der forekommer og inddeler den i overskuelige bidder, så alle dine læsere nemt kan navigere i informationerne og sortere i relevans. Grunden til at vi her kalder dem H-tags, skyldes at vi ønsker at understrege vigtigheden i at disse overskrifter og underoverskrifter også er søgemaskineoptimerede – for søgemaskiner kan ikke nødvendigvis (endnu) læse indhold, som mennesker kan. Derfor skal du huske at inddele SEO teksten med H-tags der svarer til H1 = overskrift, H2, H3, H4 etc. = underoverskrifter.

Derudover skal du også huske, at overskrifterne skal tilpasses det søgeord, du optimerer efter samt at de skal fange og vedligeholde opmærksomheden hos din læser. Hvis du bruger denne skabelon som tjekliste er det derfor ikke fyldestgørende, at du alene sørger for at skabe dine overskrifter og underoverskrifter som H-tags, men også husker på, at SEO teksterne også skrives til dine kunder – både nuværende og potentielle.


Introduktion til SEO teksten

Førstehåndsindtrykket er generelt vigtigt og det gælder ikke mindst SEO tekster – også i denne skabelon. Derfor er det også vigtigt at du skriver en fængende, men også meget relevant, introduktion til indholdet, så dine læsere får et incitament til at læse videre. I introduktionen er det vigtigt at være kortfattet og præcis, så dine læsere eller kunder kan se, hvad de kan forvente af at læse færdig. Dette bør selvfølgelig også redegøres for i dine overskrifter, som skabelonen her også påpeger, men din introduktion er din ekstra mulighed for at sælge læseoplevelsen til dine kunder og læsere.


SEO-teksten

Det er her, du laver din produktbeskrivelse, sælger den gode stemning i dine restaurantlokaler, fortæller hvordan din service er den bedste eller andet, der er relevant for din virksomhed eller branche. Det er også i denne del af skabelonen, hvor indholdet i høj grad afhænger af din forretning i forhold til hvad der er relevant for dig at skrive om.

Der er dog nogle generelle anbefalinger fra både Google og SEO-eksperter, som du får her i forlængelse af vores skabelon, og som kan pege dig i retning af, hvad du skal være særligt opmærksom på i forhold til søgemaskiner, når du skriver. En af de vigtigste retningslinjer i forhold til brødteksten er, at du skal passe på med ikke at spamme med dit/dine søgeord, da Google gennemskuer dette og straffer dit indhold med en dårligere placering. Eksperter indenfor området har testet antallet af gentagelser af søgeordet og det har vist sig, at to gentagelser af søgeordet eller søgefrasen umiddelbart har den bedste effekt, når man vil understrege overfor Google, hvad teksten handler om.

Google selv har også udgivet en Search Quality Rating Guideline, der redegør for, hvordan Google vurderer, hvad der er en ”god” tekst og som – ligesom skabelonen her – kan bruges på tværs af faggrupper og brancher. Det er nemlig vigtigt at huske på, at søgemaskiner i sidste ende eksisterer for at vise relevante søgeresultater for deres brugere og derfor er det vigtigt at tage højde for søgehensigt og kundernes behov for vide, når du skriver SEO tekster.

Derudover har vi lavet et overblik over forskellige digitale værktøjer, du kan bruge som supplement til denne skabelon.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.