Din guide til Google ads. Alt du bør vide om Google Ads

Hvad er Google ads – og hvorfor er det et vigtigt værktøj for dig og din virksomhed? I følgende guide introducerer vi dig for begrebet og giver dig et dybdegående indblik i, hvorfor og hvordan det kan være et altafgørende digitalt værktøj, hvis du ønsker at forbedre din virksomheds online tilstedeværelse.

Hvad er Google ads?

Du kender det måske. Det er mandag aften og sulten melder sin ankomst. Dit køleskab er gabende tomt, så du tyer hurtigt til din telefon og går –  uden at tøve på Google. Stedet hvor mange millioner personer hver dag lægger deres vej forbi – og flere milliarder interaktioner dagligt bliver foretaget. Du googler ordet ‘take away’ og i løbet af et øjeblik dukker et hav af muligheder op på skærmen foran dig.

Take away google

Og det er netop her fortællingen om Google ads begynder. Men lad os starte med at spole tiden længere tilbage. Nærmere bestemt tilbage til starten af 00’erne, hvor Google lancerede det, vi i dag kender som Google Ads. Den gang blev annonceplatformen lanceret som Google Adwords, men efter en omfattende omlægning i 2018 skiftede platformen navn til Google Ads. Måske har du hørt om annonceplatformen før, måske er en helt ny verden ved at åbne sig for øjnene. Uanset hvad tilfældet er, er en ting ret sikker. Du har med meget stor sandsynlighed både set – og også klikket på – en annonce lavet via Google Ads – og det samme er tilfældet for de kunder, du på sigt kan målrette dine annoncer til via platformen.

Men hvad er Google Ads så i praksis? Et simpelt spørgsmål, der kræver et nuanceret svar, som vi vil gå dykke ned i, i denne guide. Men ganske kort kan Google Ads beskrives som et effektivt værktøj til at generere trafik til dit website, der både kan skabe vækst, øge antallet af leads og generelt skabe mere kendskab til din virksomhed eller produkt.

Google ikoner

Reference: https://ads.google.com/

Netop dette sker ved, at kunder eller potentielle kunder præsenteres for din virksomhed, når de foretager en søgning, der er orienteret omkring netop det produkt eller den ydelse, som din virksomhed udbyder. Google Ads betegnes som en betalt form for reklame og annoncering, og tilhører marketingkanalen PPC (pay per click). Det betyder i praksis at afsenderen af annoncen betaler pr. klik eller pr. visning (CPM) for den pågældende annonce.

Som virksomhed giver Google Ads dig mulighed for at lave annoncer målrettet specifikke målgrupper og perioder, som vil vises øverst på resultatsiden, når kunder eller potentielle kunder, der passer til de opsatte målgruppe data søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder.

Vender vi tilbage til eksemplet med søgningen på take away, så rammer de virksomheder, der kommer op på denne søgning altså sin målgruppe yderst effektivt, fordi målgruppen er på udkig efte take away og det derfor giver yderst god mening for dem, at møde annoncen for take away netop dér.  

Google Ads bliver ikke alene brugt på Google. Værktøjet kan også anvendes til at annoncere på andre kanaler som Apps, Youtube og Google Displaynetværk. Alt dette kan du læse meget mere om senere i denne tekst.

I takt med at du anvender Google Ads som en vigtig del af din online markedsføringsstrategi kan de informationer som du får herfra hjælpe dig til at analysere og hele tiden forbedre dine annoncer, så du på denne måde kan nå ud til endnu flere mennesker – og på sigt hermed kan nå de kampagnemål, du har opsat for din virksomhed.

Et andet væsentligt element at have for øje i brugen af Google Ads er budgettet, der skal bruges. Du kan nemlig skræddersy og tilpasse dine annoncer, så de passer nøjagtigt til det allokerede budget – og samtidig sikre dig, at der ikke bliver anvendt mere end det månedlige beløb allokeret.

Hvorfor Google Ads?

Overvejer du at bruge annoncekroner på at ramme din målgruppe med dine budskaber, kan Google være det rette sted for din virksomhed at befinde sig. Svaret på hvorfor, finder du hos Google selv. Statistik viser nemlig at Google Ads har en klikfrekvens på omtrent 8 procent. Samtidig får annoncer på Google 65% af alle kliks fra bruger, der besøger mediet for at købe. Imens viser data at 43% af kunderne køber noget, de er blevet eksponeret for på en annonce på Youtube.

Afslutningsvist bliver Displayannoncer hver dag vist for mange millioner mennesker. Samlet set kan man konstatere, at annoncer lavet via Google fungerer såfremt dine kampagner er optimeret efter dine mål og ønsker med annoncerne.

Når en søgning foretages på Google skelner man typisk mellem to søgeresultatsider. Som det fremgår af billedet nedenfor skelner man mellem betalte annonce (Google Ads) og organiske resultater (SEO). Alt efter hvad der søges på kan resultatsiden se forskellig ud, men den kan eksempelvis bestå af 3 topannoncer, 11 organiske resultater og 2 annoncer i bunden.

De tre topannoncer er dem, der betales for via kampagner på Google Ads. De 11 organiske resultater er derimod organiske – det vil sige et naturligt forekommende resultat – der vises fordi det er relevant i forhold til den søgning, der er blevet foretaget. Dette betegnes i faglige termer også som Search engine optimization eller i daglig tale SEO. SEO er et helt fagområde for sig, og du kan blive meget klogere på området ved at læse vores SEO-guide. Er du interesseret i at lære mere om forskellen mellem SEO og Google Ads (SEM) finder du en lang række blogs, der skriver om netop dette. Læs blandt andet mere om forskellen hos Ahrefs, der er et betydningsfuldt værktøj indenfor SEO og SEM.  

Tag kontakt og hør mere

Er du interesseret i at høre mere om din virksomheds muligheder med Google Ads, er du altid velkommen til at kontakte os. Vores specialister sidder klar til at hjælpe dig.

Kom godt i gang med Google Ads

Når du har forstået effekten af Google Ads er der en række væsentlige elementer der skal tages stilling til, inden du for alvor kan komme i gang med annoncering på platformen.

1. Udvælg kampagnetype og opret dine annoncegrupper

Ved opsætning af ads kan du vælge en række forskellige typer af kampagner samt annoncegrupper. Når kampagner skal oprettes er det vigtigt at du har struktur og et klart mål med kampagnen, således at du sikrer, at de rammer de rigtige søgninger.

Ved oprettelse af kampagner er det muligt at udvælge et stort udvalg af forskellige annoncegrupper, som enkeltvist er målrettet specifikke produkter – og efterfølgende optimeret ud fra bestemte nøgleord. 

2. Vælg den rette annoncetype for din kampagne

Inden du opsætter dine betalte kampagner via Google Ads, skal du definere hvilken annoncetype, du ønsker at benytte. Som nævnt tidligere kan denne type online markedsføring nemlig ikke alene anvendes på Google, men også på en lang række andre platforme. Man skelner typisk mellem tre annoncetyper: Search, Display og Video.

Søgeannoncer kan defineres som den oprindelige Google ads-form og er de annoncer, der vises på resultatsiden, når der foretages en søgning. Denne type er ofte målrettet og yders kosteffektiv – fordi Google er det største online medie for salg.   

Displayannoncer

Displayannoncer anvendes typisk som bannere og vises på hjemmesider i Google Displaynetværk. Dette er et netværk bestående af mere end 2.000.000 hjemmeside og mange tusinde apps. Denne form for Google Ads er typisk meget visuel og vises på bl.a. hjemmesider, blogs og nyhedsmedier. Der findes et utal af muligheder, når det kommer til udformning og målretning af disse annoncer.

Blandt de mest anvendte er remarketinglister, der kan karakteriseres som annoncer der er målrettet efter personer, der har interageret med specifikke elementer eller websites.

En anden måde at målrette disse Google Ads er via Custom intent, der fungerer ved, at personer eksponeres for dine annoncer, hvis de har udvist interesse for dine konkurrenters produkt eller service.

Den tredje og sidste typiske form for displayannoncering er, at man målretter mod specifikke placeringer. Det betyder i praksis, at du selv udvælger hvilke hjemmesider, du ønsker at få vist dine bannere på – naturligvis indenfor Googles displaynetværk.

Kilde: www.bt.dk

Videoannoncer

En tredje måde at anvende Google Ads er via videoannoncer på Youtube. Du kender dem med garanti godt – de små videoer, som du kan ’skippe’, der kommer op inden det egentlige indhold, du har planlagt at se. Det fordelagtige ved netop denne type Google Ads er, at du kun betaler, hvis en personer ser hele din video, såfremt den er under 30 sekunder. De første

 5 sekunder er således ’gratis’ reklame – og det er måske af samme grund, at netop denne form er yderst populær.

Video annonce

Google Shopping

Foruden ovenstående findes der en lang række andre kampagnetyper. Disse være sig blandt andre app-annoncer og Google shopping-annoncer. Særligt sidstnævnte er en yderst populær form for kampagne – særligt for virksomheder, der udbyder produkter via deres webshop. Google Shopping vises nemlig på selve resultatsiden – enten som en karrusel øverst på resultatsiden eller som et gitter til højre på siden.

Mens søgeresultaterne er baseret på søgeord, er denne kampagnetype er baseret på de produktattributter du tilføjer de produkter du udbyder. Dette gøres u din Merchant Center-konto. Denne form for kampagner er fortsat ikke anvendt blandt mange, hvorfor man her har mulighed for god eksponering og lav konkurrence. Der betales pr. klik – og priserne ligger i samme leje som tilfældet er for almindelige søgekampagner.   

Google ads Shopping

3. Målret din annonce til et specifikt device

 Når du har valgt din annoncetype bør du overveje hvilket device eller devices, din Google Ads skal optimeres efter. I disse tider foretages mange af vores søgninger fra vores mobil eller tablets – hvorfor det kan være relevant at have disse med i dine overvejelser.

4. Opsæt dit budget og maksimumbud

Måden hvorpå du betaler for dine annoncer via Google Ads er baseret på et budsystem. Når du opsætter dine annoncer giver du et maksimalt budbeløb – et beløb som er dit maksimum for, hvad du vil betale for et klik på den opsatte annonce. Der er mange forskellige faktorer der spiller ind, men man kan groft sagt sige, at jo højere dit bud er på dine Google Ads – desto bedre er din placering også.

Det kan være svært fra start nøjagtigt at vide, hvor meget man dagligt skal afsætte, men en simpel tommelfingerregel lyder, at du kan estimere dit daglige budget ud fra det ønskede antal solgte produkter eller ydelser divideret med konverteringsprocenten.

5. Skriv tekster, der sælger og skaber værdi

Sidst, men absolut ikke mindst er det afgørende, at dine annoncetekster på dine Google Ads er værdiskabende – og kan sælge. Samtidig er det yderst vigtigt at de indeholder de søgeord, du ønsker at komme frem på – da disse er en måde, hvorpå du kan skabe blikfang for dine læsere på. Som hovedregel skal en annoncetekst på Google Ads have to overskrifter på 30 tegn samt en mere dybdegående beskrivelse på 80 tegn. Derudover er det vigtigt at også navnet på det pågældende domæne og linket til landingssiden fremgår. 

Når du har opsat dine Google Ads kan du hele tiden holde øje med deres performance og de vigtigste nøgletal. Det betyder, at du løbende hele tiden kan optimere dine kampagner, så de performer på bedste vis. Nedenfor ses et eksempel på, hvorledes overblikket kan se ud.

Kilde: https://ads.google.com/

Udforsk Google Ads på egen hånd eller få hjælp af en specialist

Det kan være lidt af en jungle af finde rundt i Google Ads. Ikke kun fordi der er mange tekniske elementer at tage stilling til, men også fordi det er afgørende at man som virksomhed finder de løsninger, der giver bedst mening for en. Det kan derfor altid være en god idé at tale med en specialist inden for området. Ønsker du en snak om dine muligheder for Google Ads er du naturligvis altid velkommen til at tage fat i en af vores specialister. Kontakt os her for at høre mere om dine muligheder. Du finder flere gode guide og anvisninger til, hvordan du kommer i gang.  

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.