Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

SEO pyramiden - Et værktøj til søgemaskineoptimering

Seo-pyramiden er en model, der forklarer de tre dele, som søgemaskineoptimering består af. Den illustrerer, hvordan du bør prioritere dit arbejde. Pyramiden skal læses nedefra og op, hvor teknisk SEO er det første, Onsite SEO er det andet og Offsite SEO er det sidste trin i modellen.
Af 
SEO pyramiden

For at få succes med SEO er man nødt til at have styr på mere end ét aspekt af, hvad søgemaskineoptimering består af. Denne SEO pyramide-model giver et godt overblik over, hvilke grundlæggende aspekter af søgemaskineoptimering, som du skal have styr på og tage i betragtning, når du skal udføre arbejdet.

Det er endvidere en god måde hvorpå du kan få en klar og tydelig strategi for din fremtidige plan af søgemaskineoptimering. 

Arbejdet med SEO pyramiden, vil tage tid og ressourcer og kan til dels også komme til at koste penge, hvis du starter med en optimering helt fra bunden. 

Når du arbejder med SEO og skal placeres godt i Google search er SEO trekanten også kaldet SEO taksonomien en god model at gå ud fra. Du skal igennem elementer som den tekniske del (teknisk setup), den skriftlige del (content) og til sidst links (linkbuilding). 

Vi gennemgår hele SEO pyramiden, så du ved hvor du skal starte dit projekt om optimering.

Første trin i seo pyramiden

Det nederste og første trin i seo pyramiden er Teknisk SEO og danner fundamentet for din SEO-indsats. Det består ikke kun af at skrive tekster og finde søgeord, det første og helt grundlæggende man skal have styr på, er nemlig den tekniske del af seo. 

Det giver måske god mening, at man er nødt til at have en hjemmeside, før man kan arbejde med de forskellige aspekter. Du skal derfor som det første opbygge en hjemmeside og sørge for at hastigheden og H-overskrifter osv. er på plads. Det er den helt grundlæggende del af teknisk SEO.

Derudover handler det grundlæggende om du får skabt en god brugeroplevelse for nuværende eller potentielle kunder i det første trin i seo pyramiden. Er det indhold der er på hjemmesiden let læseligt, forstår man ydelsen eller produktet ud fra forsiden? Er der CTA, er der visuelle elemneter som gør oplevelsen bedre mm. 

Den tekniske del har mere end en enkel faktore, der er endvidere om hjemmesiden er sat op så den er desktop og mobil venlig og har den rette speed. 

Jo bedre oplevelsen er for dine kunder jo bedre, dermed er den tekniske del en grundlæggende faktor for, om din SEO optimering og hermed SEO strategi vil lykkes på den lange bane. 

Når denne del er på plads, kan du gå videre til andet trin i SEO pyramiden.

læs også om seo rapport her. Få også hjælp til Google Ads her 

SEO består af 3 dele, som denne model belyser. Læs med her og lær alt du skal vide om søgemaskineoptimering 

seo pyramide

Andet trin i seo-pyramiden

Den midterste og andet trin i Seo pyramiden er On-page SEO som er det indhold din hjemmeside skal bestå af. Det er her, at bl.a. content, tekstforfatning, søgeordsanalyse og intern linkbuilding kommer i spil. Det kræver både analyse og strategi at vælge de rette søgeord og opbygge teksterne omkring dem, men det kræver også at man i nogen tilfælde er lidt kreativ i sin skrivning.

Det skriftlige aspekt er også det der kan tage lang tid, det handler om at du får kommunikkeret din viden om virkomheden ned til let læseligt stof, som også vil optimere brugeroplevelsen. 

Det handler i bund og grund om at få skabt autoritet samt trroværdighed, som er noget Google vægter meget højt. Den viden du får formidlet ud skal have relevans til de ydelser eller produkter som du tilbyder. Det kan f.eks. Være produktbeskrivelser mm. 

Hvilke key words som du skal optimere ud fra kan være en udfordring. Her skal du først og fremmest udarbejde en søgeordsanalyse, hvor at finde de ord som dine potentielle kunder søger mest på og dermed optimere din hjemmeside ud fra det. Når dette trin er fuldført kan du med fordel kigge på de sidste trin i seo pyramiden, for at kortlægge en god plan på din søgemaskineoptimering.

Se også WordPress assistanceWebdesigner WordPress og Shopify SEO.

Tredje trin

Øverste og sidste trin i seo pyramiden er Off page SEO. I forbindelse med dette trin er det tid til at nå ud over din egen hjemmeside. Det kan man gøre ved at lave linkbuilding eksternt og få omtale på andre hjemmesider. Det er vigtigt at der er styr på din egen hjemmeside, som var første trin, inden du begynder med at lave linkbuilding.

Linkbuildig handler helt grundlæggende om at skabe relationer mellem hjemmesider, gerne hjemmesider som har en vis autoritet og trafik. Her er ideen så at de skal linke ind til din virksomhed, på den måde får du skabt en meget høj autoritet og er dermed én af de helt store grunde til at din søgemaskineoptimering vil have succes. 

Google vil se disse links som anbefalinger og vil dermed placere dig bedre når potentielle kunder søger i Google Search. Når du har gennemført alle tre trin i seo pyramiden, så har du en meget god forudsætning for en succesfuld søgemaskineoptimering.

Se også professionel hjemmeside

YouTube video

FAQ

Hvad er seo pyramiden?
Det er en model over de forskellige aspekter af arbejdet med seo. Pyramiden er delt op i tre trin, som skal læses nedefra og op. SEO pyramiden kan bruges som en guideline trin for trin, hvis du skal starte på at arbejde med søgemaskineoptimering.
Hvordan bruger man seo-pyramiden?
Seo pyramiden er opdelt i tre trin og skal læses nedefra og op. Du bruger modellen ved at følge de forskellige trin i den rækkefølge, som modellen illustrerer. Det er f.eks. vigtigt at du har en hjemmeside før du kan begynde at lave linkbuilding.
Der er mange parametre der afgør det gode samarbejde. Se på hvem du kan skabe den gode relation med, og gå efter det rigtige match. Derudover skal du sikre dig at der forekommer konstant gennemsigtighed og dialog. Udse dig et bureau som arbejder indenfor din branche og har ekspertise indenfor netop det du søger.
Hvordan får man succes med seo?
En god start på rejsen mod at få succes med sit seo-arbejde er at følge og berøre de tre trin i seo pyramiden. Man er nødt til at have styr på alle aspekter i pyramiden, og ikke kun fokusere på f.eks. det tekniske aspekt.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle