Opdateret 23. december 2021 af Peter Klitkou

Positionering | Få den bedste position på markedet

Positionering

Positionering - den konkurrencemæssige placering

Det er vigtig med god positionering af virksomheden og brandet, da dette er med til at definere, hvad virksomheden og brandet er og kan. Dårlig positionering vil betyde ringere performance på markedet, og dermed også et dårligere ry og omdømme.

Hvad er positionering?

Positionering henviser i sin enkelhed til, hvor dit brand befinder sig i en målgruppes opfattelse af brandet, virksomheden eller produktet. Det handler om, hvad der får dig og dit brand til at adskille sig fra andre konkurrenter på markedet.

Formålet med positionering er således at opbygge og fastlægge identiteten af brandet, virksomheden eller produktet, så det opfattes på en bestemt måde af målgruppen, der er fordelagtig for virksomheden.

Positionering er hovedelementet, når der skal skabes en præference hos forbrugerne for dit brand eller dit produkt. Dit brand, produkt eller din virksomhed kan eksempelvis positioneres som værende “det bedste” eller “det billigste”, og på den måde have den bedste position på markedet inden for netop det, der karakteriserer virksomheden, brandet eller produktet.

God positionering vil altså sætte dig i et bedre lys end konkurrenterne hos målgruppen, og derfor vil de have større tillid til dig og vælge dig og dit produkt, brand eller virksomhed over en anden i samme felt.

At adskille sig fra konkurrenterne er, i sin essentielle form, kernen i konkurrencedygtighed, og derfor er dette også kernen i positionering.

Forbedring af positionering

For at ændre målgruppens opfattelse af dit brand eller dit produkt til det bedre kan branding anvendes til at ændre dette syn.

Ved at sætte et unikt præg på sin kommunikation og dermed målgruppen, formår du at skabe et indtryk, som placerer dig bedre i forhold til konkurrenterne. Dette kan gøres gennem målrettet branding.

Differentierer dit brand, din virksomhed eller dit produkt sig fra de andre på en positiv måde, som opfylder og tilgodeser målgruppens behov og ønsker, forbedres positioneringen.

Placerer din virksomhed, dit produkt eller brand sig som førstevalget hos målgruppen, siges det, at den/det har en Top of Mind-placering, og forbrugerne vil huske dig og dit brand, og netop det skaber konverteringer på sigt.

Strategi for positionering

Når du skal opstille en strategi for positioneringen af din virksomhed, dit produkt eller brand, kan du med fordel se på, hvilke egenskaber netop din virksomhed eller dit produkt har, som er til fordel for målgruppen. Dette kan eksempelvis være pris, kvalitet eller måden hvorpå produktet anvendes.

Dette er alt sammen med til at udgøre virksomhedens USP, Unique Selling Proposition, der gør at den differentierer sig fra andre aktører på markedet, hvilket gør virksomheden bedre.

Adskiller din virksomhed, dit produkt eller brand sig ikke fra andre, så er der typisk kun prisen tilbage at trække på, og her er der stor konkurrence, så det er værd at overveje, om der kan trækkes på andre parametre.

En klar strategi for positionering er fordelagtig for din virksomhed, dit produkt eller brand, da dette gør det lettere for dig selv og ikke mindst målgruppen at identificere dine værdier.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder