Opdateret 23. december 2021 af Peter Klitkou

Konverteringsoptimering | Få mere ud af besøg på din side

Konverteringsoptimering - hvad kan du gøre fore at øge konverteringsraten?

Din hjemmeside har måske mange besøgende, og dermed clicks, som er et vigtigt element at have for at rangere højt på Google og andre søgemaskiner. Dog kræver det mere at opnå denne succes, og herunder hører der en høj konverteringsrate. Derfor er det vigtigt, at denne holdes eller gøres høj, for at konverteringsoptimeringen fører til en højere grad af konvertering.

Hvad er konverteringsoptimering?

Til at begynde med er det relevant at definere, hvad en konvertering er. En konvertering er, når en besøgende på din webshop går fra at være en besøgende til at blive en kunde. Således “konverteres” den besøgende til at blive en kunde gennem en handling på websiden.

Konverteringsoptimering, på engelsk også omtalt med forkortelsen CRO, altså “Conversion Rate Optimization”, går i sin enkelthed ud på at gøre de besøgende til kunder gennem en specifik handling.

Når du laver en konverteringsoptimering, så hjælper du de besøgende med at udføre handlingen, der gør dem til kunder. Denne handling kan være alt fra at tilmelde sig dit nyhedsbrev til at foretage et køb på siden.

Succesfuld konverteringsoptimering vil give større værdi til dit arbejde med SEO og din online markedsføring, da den trafik, der kommer via de besøgende, udnyttes, når de kommer ind på din webside og udfører en handling.

Hvorfor er konverteringsoptimering vigtigt?

For dig, der har en webshop, er det relevant at udføre konverteringsoptimering, hvis du ønsker et øget salg, eller at du ønsker at få flere nyhedsbrevstilmeldinger. Dog er det også relevant for dig, der har en hjemmeside, hvor en udfyldelse af en kontaktformular, bestilling af aftaletid, eller download er højt placeret på ønskelisten.

Det vil altså sige, at konverteringsoptimeringen skal være med til at øge din omsætning ved at føre den besøgende til at udføre den specifikke handling. Det er netop den handling, der er med til at konvertere dem og føre til et salg, eller anden lignende handling, der skaber profit for din virksomhed.

For at gøre konverteringen af de besøgende så smertefri som muligt, så skal en konverteringsoptimering gøre handlingen så nem og hurtig som mulig, så den besøgende udfører handlingen.

Fordelene ved konverteringsoptimering

Der er flere fordele ved at arbejde med konverteringsoptimering. En af disse er, naturligvis, at man får mere ud af de besøgende på websiden.

Du vil, gennem en struktureret tilgang til optimeringen, kunne lære de besøgende bedre at kende på baggrund af indsamlet data. Når du kender de besøgendes interaktion, adfærd og præferencer på hjemmesiden, vil du kunne optimere denne i forhold til funktionaliteten - både så det er til fordel for dig og dine besøgende (brugervenlighed).

Desuden vil konverteringsoptimering kunne hjælpe dig med at gøre dit annonceringsbudget mindre, eller måske endda få mere for pengene. Dette kan gøres ved at øge konverteringsraten således, at du skal bruge et mindre budget på Facebook annoncering, m.m.

Herudover, vil konverteringsoptimering have en positiv indflydelse på din brugeroplevelse hos de besøgende. I takt med udviklingen og optimeringen af din hjemmeside, vil de små punkter, der før var en hindring på vejen for konvertering, blive fjernet, når kendskabsgraden til dine besøgende stiger.

Med en en bedre brugeroplevelse kommer også flere besøg, og dermed mere succes for dig og din webside.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder