Opdateret 8. december 2023 af Peter Klitkou

Facebook annoncering pris – Så meget koster det at annoncere

Når du arbejder med online markedsføring er Facebook annoncering et relevant værktøj. Du vil her få en forklaring på, hvilke faktorer som kan udgøre prisen, for hvad hjælp til annoncering og annoncering alene koster. Så måske du tænker, "Hvad koster en markedsføring på sociale medier?", læs med her og bliv meget klogere på markedsføring og reklame på Facebook. 

Hjælp til Facebook annoncering?

Èt samarbejde baseret på performance uden bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed
En fast kontaktperson
facebook annoncering peterfacebook annoncering peter

Hvad afgør din Facebook annoncering pris?

Hvad koster en annonce? Hjælp til Facebook annoncering og annonceringen alene kan være meget forskellig og svær at regne præcist ud. En gennemsnitsberegning fra 2019 sagde, at det koster mellem 1,48-8,18 kr. per. klik afhængigt af kampagnetype. Dog kan disse tal godt ændre sig, og skal derfor blot ses som et generelt gennemsnit. 

Din pris afhænger nemlig af mange forskellige faktorer, som du i denne artikel, vil blive meget klogere på, så du nemmere kan lægge et budget over din Facebook annoncering. 

Annoncering fungerer som en auktion, som du måske kender det fra Google annoncering. Det betyder at du byder mod andre annoncører, som alle kæmper om at blive den mest synlige overfor den samme målgruppe. Prisen er estimeret efter per 1.000 eksponeringer (CPM). 

Hvis du har mange konkurrenter vil din Facebook annoncering pris være høj, hvor den ligeledes vil være lav, hvis du ikke har så mange konkurrenter. Det er vigtigt at huske på, at du kan være i konkurrence med mange virksomheder, også selvom de ikke er i samme branche som dig. Forskellige virksomheder i forskellige brancher kan nemlig sagtens forsøge at ramme de samme personer.

Facebook annoncering pris

Valg af kampagnetype

Din Facebook annoncering pris kommer an på hvilken kampagnetype du vælger, samt hvad målet for markedsføringen er. 

Du kan her vælge hvad målsætningen med din kampagne er, i forhold til kendskab, overvejelse og konvertering. Hvis din virksomhed er helt ny, er det en god idé at fokusere meget på kendskab og overvejelse. Når du har genereret en masse trafik, er det nu en god idé i stedet at fokusere mere på konvertering. 

Det er vigtigt, at du vælger den rigtige kampagnetype til dit mål, for at få mest ud af de penge du har valgt at bruge på annoncer. Hvis du vælger den forkerte, kan du hurtigt kommer til at betale mere for din annoncering, end du burde. Og man vil jo nødigt betale en højere Facebook markedsføring pris end nødvendigt.

Hos Facebooks Annonce Bibliotek kan du holde øje med alle annoncer som lige nu kører på platformen. Hvad koster en Facebook annonce afhænger således af, hvilken type kampagne, du vælger.

Find din målgruppe

Det er vigtigt at kende til sin målgruppe for at skabe den bedste kampagne. Hvis du går efter kendskab, er det en god idé at din målgruppe er bred. Du kan her finde din målgruppe ud fra mere generelle faktorer.

Her kan du vælge at gå efter både mænd og kvinder i alle aldersgrupper, da det vil skabe en eksponering, som således skaber muligheden for kendskab til dit brand, dit produkt og eller din service, alt efter, hvad du har at tilbud og annoncerer med.

Hvis du går efter konvertering, kan din målgruppe eksempelvis være allerede eksisterende kunder, for mere specifikt at få dem til at foretage salg.

Her vil det især være relevant at differentiere mellem forskellige målgrupper. Det vil sige, at du måske skal satse på mindre segmenter, eksempelvis kvinder i en specifik alder med en vis geografisk placering. Det behøver dog ofte ikke at være helt så specifikt, men det kan være en god ide at satse på de mindre segmenter, hvis du ønsker konverteringer.

Hjælp til Facebook annoncering? 📱
Få gratis facebook annoncering anbefalinger analyse. Det er helt uforpligtende.
Få gratis anbefalinger
facebook annoncering pris

Relevans af annoncen

Facebook vurderer annoncerne alt efter kvaliteten af dem og hvor relevante de er. Hvis din annonce har en høj relevance score, er din pris mindre end hvis den havde en lav relevance score. Din relevance score bliver høj hvis du laver annoncer, som din målgruppen kan lide og som de reagerer på.

En relevance score vurderes af Facebook på en skala fra 1 til 10. Denne score vurderes ud fra den reelle relevans af din annonce for modtageren. Dette måles ud fra en undersøgelse af og monitorering af, hvordan brugerne klikker rundt, liker og kommenterer opslag, samt anden lignende feedback, som både kan være negativ og positiv.

Derfor varierer din Facebook annoncering pris alt efter, hvad det er du annoncer, hvad du annoncerer med og heraf også kvaliteten af det.

Du kan læse meget mere om digital marketing her.

Andre faktorer der påvirker din Facebook annoncering pris

Mange faktorer kan påvirke din Facebook annoncering pris. Det kan eksempelvis være hvilken branche du er i, hvilket tidspunkt på året du vælger at lægge annoncen op, samt hvor hurtigt du ønsker at opnå resultater.

En anden faktor der spiller ind i din pris, er i forhold til om du ønsker at lave dine annoncer selv eller i stedet ønsker at få professionel hjælp fra et eksternt online marketing bureau.

Hos PK Medier kan vi hjælpe dig med at skabe resultater og tiltrække nye kunder med målrettet Facebook annoncering, som vi har erfaring med i alle slags brancher. Vi er eksperter inden for Facebook annoncering og kan hjælpe dig med et givende slutresultat. Kontakt os for at høre mere om hvad koster en annonce og hvordan vi kan hjælpe dig.

Pris for Facebook annoncer

Hvad bør jeg budgetere med som Facebook markedsførings pris?

Det kan være svært at sige, hvad din specifikke Facebook markedsføring pris bliver i sidste ende, da det baseres på adskillige faktorer.

Hvis vi baserer det på forskellige formål, kan vi eksempelvis starte med at se på kendskab. Ønsker du blot at øge kendskabet til din brand, behøver du nok et større budget. Her kan det være et budget på helt op til 20.000 kr, som er nødvendigt den første måned. Herefter kan det være relevant at øge budgettet i de kommende måneder.

Er det nærmere konverteringer, du er på jagt efter, er det ikke nær så relevant at se på budgetter. Her giver det nemlig et bedre overblik at se på:

  • CPA (Cost Per Acquistion): hvor meget, der skal spenderes på den enkelte kundekonvertering (disse konverteringer kan variere af type, alt efter formålet - for nogle er det køb, for andre er det leads, tilmeldinger eller lignende).
  • ROAS (Return on Ads Spend): hvor meget, du ønsker at få igen på din investering i Facebook annoncer.

Det vil dog altid være relevant at sætte en indkøringspost på budgettet for konverteringer. Dette opleves typisk at være på mellem 5.000 og 10.000 kr. i første måned, hvorefter budgettet bør øges i de følgende måneder.

Vi håber, at dette har gjort dig klogere på, hvad dit budget kan og eller bør indeholde, samt hvad koster en Facebook annonce til dit formål, samt andet i forhold til Facebook annoncering pris. Er du stadig i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os, for at høre mere.

Læs mere om annoncering på sociale medier her.

Målrettet markedsføring med annoncering

Måske tænker du "Hvorfor skal jeg overhovedet bruge penge på annoncering på sociale medier?". Det er der rigtig mange gode grunde til. En af dem, måske den største, er, at Facebook, der er ejet af META, har rigtig meget data på os alle sammen, da næsten alle danskere har i hvert fald én af deres platforme. 

Når vi interagerer på sociale medier, så lærer de store platforme rigtig meget om os, herunder, hvad vi interesserer os for, hvem vi skriver med, hvad vi ikke kan lide og meget, meget mere. Vi fodrer altså data, som eksempelvis virksomheder kan bruge i deres målrettede markedsføring. 

Netop denne sociale platform er en af de største platforme, og derfor kan man målrette sine kampagner meget præcist, fordi den besidder så meget information og data. Det er netop en nem måde at nå sin målgruppe. Hvis du ønsker hjælp til din Facebook annoncering pris, eller bare annoncer på sociale medier generelt, så kontakt os gerne, det er helt uforpligtende. 

Design din annonce på sociale medier

Nu har du læst, og forhåbentligt lært lidt, om markedsføring på sociale medier, samt fået en ide om hvad Facebook annoncering koster. Nu skal du i gang med at designe dine annoncer, så din reklame også fanger målgruppen, og får dem til at interagere. 

Dine annoncer på META (FB + IG) kan indeholde næsten lige præcis de visuelle elementer du vil. Det kan være billeder, animationer eller video, og dine annoncer kan køre mange forskellige steder i mange forskellige formater. 

Det vigtigste i dit design er at din tekst skal fange modtageren. En fængende overskrift er det som brugerne lægger mærke til, og har lyst til at klikke på. 

Vi håber du er blevet klogere på Facebook annoncering pris, og generelt hvordan priserne på dine annoncer på sociale medier bliver til. 

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
arrow-rightmenu-circlecross-circle