Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Et positioneringskort tegner sig eksplicit ud som et kort med en x- og y-akse, hvor der defineres 4 værdier og 2 aksers betydning. Disse værdier vil altid blive sat af vedkommende som analyserer. Derfor kan kortet være meget forskelligt alt efter hvem der analyserer.
Du skal først og fremmest fastsætte dig på, hvad det er du søger. Et positioneringskort afhænger af de værdier og faktore, du giver den. Intet er givet på forhånd. Du begynder derfor først og fremmest med at definere dine faktorer.
Det kan være at du udvælger faktorer (og dermed akser), hvor du søger at finde dig selv eller virksomheder indenfor parametre såsom bæredygtighed og økonomisk markedsfordel. Du kan nu placere bæredygtighed på x-aksen og markedsandel på y. Hvis vi som eksempel siger at du ønsker at foretage denne analyse på virksomheder der laver måltidskasser.
Nu kæmmer du markedet for de virksomheder, der laver måltidskasser, og placerer dem på dit positioneringskort, alt efter deres størrelse på markedet, deres CSR eller CSV profil. Det giver dig et indblik i hvem der placerer sig hvor, og hvad de ønsker at “slå” sig på.
Marketingsteorier som SWOT og modeller som disse hjælper dig til at definere virksomheder, hvad deres svagheder og styrker er, hvor de placerer sig på et marked og hvordan de derfor adskiller sig.
Hvis vi tager et eksempel, hvor du ønsker at placerer og mappe virksomheder i elektronik branchen ud fra, hvem der har danske leverandører, og omsætning. Dette positioneringskort kan give dig et indblik i hvor mange der benytter sig af danske leverandører og om der er et mønster i forhold til deres indtjening.