Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Positioneringskort - Map din position med en model

Et positioneringskort er i sin enkelthed en mapping over, hvilken position man tager, hvilket kan forståes i mange forskellige sammenhænge. Det er ofte brugt i sammenhæng med markedsposition og branding - og hvordan du adskiller dig fra andre, og hvem befinder du dig i “kategori” med? Hvilke USP'er har du, som andre ikke har.
Af 
maler Frederiksberg

Et positioneringskort tegner sig eksplicit ud som et kort med en x- og y-akse, hvor der defineres 4 værdier og 2 aksers betydning. Disse værdier vil altid blive sat af vedkommende som analyserer. Derfor kan kortet være meget forskelligt alt efter hvem der analyserer. 

Hvordan bruger du modellen og kortet?

Du skal først og fremmest fastsætte dig på, hvad det er du søger. Et positioneringskort afhænger af de værdier og faktore, du giver den. Intet er givet på forhånd. Du begynder derfor først og fremmest med at definere dine faktorer.

Det kan være at du udvælger faktorer (og dermed akser), hvor du søger at finde dig selv eller virksomheder indenfor parametre såsom bæredygtighed og økonomisk markedsfordel. Du kan nu placere bæredygtighed på x-aksen og markedsandel på y. Hvis vi som eksempel siger at du ønsker at foretage denne analyse på virksomheder der laver måltidskasser.

Nu kæmmer du markedet for de virksomheder, der laver måltidskasser, og placerer dem på dit positioneringskort, alt efter deres størrelse på markedet, deres CSR eller CSV profil. Det giver dig et indblik i hvem der placerer sig hvor, og hvad de ønsker at “slå” sig på.

Marketingsteorier som SWOT og modeller som disse hjælper dig til at definere virksomheder, hvad deres svagheder og styrker er, hvor de placerer sig på et marked og hvordan de derfor adskiller sig.

Tænk ud af boksen med et positioneringskort

Modeller og værktøjer som denne giver altså et indtryk af virksomheden i forhold til konkurrenterne. Men den kan også hjælpe dig med at definere, hvor der på et givent marked er et hul. 

Det kan være, at du med din mapping finder ud af, at der faktisk er ingen af konkurrenterne der slår sig på netop et specifikt punkt og område. Det er derfor værd at søge mod denne position.

Modellen kan også hjælpe med at komme på rette spor med sin branding. Hvor kan du skabe mest værdi for målgruppen og brugerne. Det kan du ved på dit positioneringskort at finde dit hul, og give noget til målgruppen, som ikke findes i forvejen.

Du kan med denne type kort både mappe, hvordan organisationer eller virksomheder brander sig, men også hvordan der forsyningskæder, kundesegmenter eller en masse andre parametre.

Hvis vi tager et eksempel, hvor du ønsker at placerer og mappe virksomheder i elektronik branchen ud fra, hvem der har danske leverandører, og omsætning. Dette positioneringskort kan give dig et indblik i hvor mange der benytter sig af danske leverandører og om der er et mønster i forhold til deres indtjening. 

Hvad er et positioneringskort?
YouTube video

FAQ - Positioneringskort

Hvad er et positioneringskort?
Et positioneringskort er et koordinatsystem, som ofte benyttes i forbindelse med markedsanalyser. Den er med til at mappe og skabe overblik over et markede og hvordan virksomheder adskiller sig, eller grupperes.
Hvad betyder det at positionere?
Med positionere menes der, at en virksomhed “slår” sig på nogle parametre, som enten adskiller sig fra sine konkurrenter eller lægger sig op ad konkurrenter. Hvordan ønsker en virksomhed at målgruppen skal se en. Hvilke USP’er og ESP’er har de.
Hvad bruger man et positioneringskort til?
Du kan benytte denne model til en masse forskelligt. Det kan være alt fra at foretage en konkurrentanalyse, og se hvor dine konkurrenter befinder sig ud fra udvalgte parametre, eller finde huller i et marked, eller få visualiseret hvordan ens egen virksomhed adskiller sig.
Hvad er branding og et positioneringskort?
Ofte hvis man beskæftiger sig med branding, foretager man markedsanalyser og konkurrentanalyser. Det er rmuligt med et positioneringskort at definere sit markede og hvordan dit brand adskiller sig frra konkurrenternes.

Angivelse af kilder og test

  1. uk.indeed.com - læs deres tips her. 
  2. Bcm.marketing- Se deres bedste metoder her.-

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.2 / 5. Optælling af stemmer: 5

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle