Søgemaskinerne elsker, ligesom læseren, at finde en hurtig og nem vej rundt i dit indhold, hvilket et sitemap hjælper dig med. Et sitemap giver nemlig både din bruger og dig selv overblik over din hjemmesides indhold samtidig med, at det fremmer din sides SEO optimering og dermed din synlighed i søgemaskinerne.
Inden vi begiver os for langt ud i, hvorfor det kan være vigtigt at udforme sig og have et sitemap, så lad os tage en beskrivelse af, hvad ordet betyder.
Et sitemap er helt overordnet et “kort” over dit indhold på din hjemmeside. Du kan både udforme det i hånden i fysisk forstand, inden du laver din hjemmeside men også digitalt i strukturen efterfølgende.
I den fysiske forstand kan du tegne og mappe dit ønskede indhold, og hvor det skal ligge og befinde sig på din side. Det kan hjælpe dig til, at specificere under hvilke faner indholdet skal ligge samt, hvilke kategorier du ønsker at have og meget mere. Det kan give dig et brugbart overblik over dit indhold før opstart.
I den digitale forstand fungerer et sitemap som en guideline og oversigt, så brugeren nemmere kan finde rundt på din hjemmeside. Ofte ligger der flere tekster, end der er placeret i menu linjen, og de kan derfor i stedet placeres i et sitemap i bunden af din hjemmeside, så brugeren fortsat nemt kan klikke sig ind.
Derudover påvirker det også din sides “SEO-værdi”, og hjælper Google med at indeksere og finde rundt i dit indhold. Da optimering af teknisk SEO blandt andet omhandler din struktur, er det optimalt, hvis dine SEO-sider ikke ligger mere end 3-4 led ud. Her er et sitemap effektivt, da du kan placere det således, at det er at finde på samtlige sider i bunden.
Der findes forskellige slags sitemaps: HTML-sitemap, XML-sitemap samt billed- og video-sitemap.
Hvis du mangler vejledning eller hjælp til dit sitemap, kontakt endelig et SEO-bureau.
Læs også om SEO værktøjer, ai logo generator, firmalogo design eller skydeskivemodellen her.