On-side søgeoptimering betyder helt konkret, at man optimerer individuelle websider til at rangere højest muligt og skabe relevant trafik i søgemaskinerne.
On-side henviser til både indholdet og HTML-kildekoden på en side, der kan optimeres, i modsætning til off-page søgeoptimering, der henviser til links og andre mulige eksterne signaler.
Der er en række punkter der er vigtige at have styr på, hvis du vil have succes med On-page SEO. Hvis ikke du før har beskæftiget dig med SEO, anbefaler vi dig, at læse om, hvordan vi arbejder med søgemaskineoptimering først.
On-page SEO er et begreb der er værd at kende til, når det handler om at skabe opmærksomhed rettet mod sin hjemmeside eller virksomhed.
Det er altså med til at hjælpe søgemaskiner med at analysere dit websted og det indhold, der er knyttet til det, så det kan identificere, hvorvidt besøgendes forespørgsler er relevante for netop dit websted.
Google opdaterer konstant deres algoritme, så den bedre kan forstå de besøgendes søgehensigt og levere søgeresultater, der opfylder den enkelte brugers behov.
Det vil sige, at on-page SEO skal sikre at din hjemmeside konverterer, eller sagt med andre ord, at dine besøgende gør dét, som du genre vil have dem til.
Det er altså ikke udelukkende nok, at du får besøg på din hjemmeside, de besøgende skal nemlig gøre noget aktivt, som kan være alt fra at de køber noget på dit website, booker et møde eller på anden vis fodrer din virksomhed med opmærksomhed på Google.
Nu hvor du kender betydningen af arbejdet med søgemaskineoptimering, og har fundet den strategi, der virker for netop din virksomhed, er det tid til at begynde at optimere dit indhold.
Det første skridt i din vej mod succes med on-page SEO er at starte med at lave en søgeordsanalyse, der giver dig et overblik over hvilke relevante keywords, der benyttes i din branche og er essentielle for netop din virksomhed.
Det er, som alt andet i en verden af søgemaskineoptimering, en cirkulær proces der aldrig slutter, netop fordi brugernes søgeadfærd konstant udvikles i takt med deres behov og nye skud på stammen.
Alligevel er det en nødvendig rettesnor at benytte søgeordsanalyse, hvis du ønsker at kunderne skal kunne finde dig – i en digital verden fyldt med konkurrenter.
Det næste skridt, i dit arbejde med on-page SEO, er at finde ud af, hvordan dit website rangerer på hvert af disse fokussøgeord. Dette kan du nemt gøre ved at benytte forskellige værktøjer, eksempelvis Google Keyword Planner.
Efterfølgende er det tid til at indarbejde de udvalgte søgeord i indholdet på den valgte side.
Her er det vigtigt at finde 1-3 søgeord for hver side, som man ønsker at fokusere på og sørge for at indsætte disse ord i teksten.
En velkendt tommelfingerregel i on-page SEO er, at der bør være to søgeord for hvert 100 ord, men det absolut vigtigste er, at gøre indholdet så flydende og naturligt som overhovedet muligt, da det ikke kun skal læses af maskiner.
Når indholdet til siden er velbearbejdet, er den klar til at blive vist for de besøgende. Derfor er det vigtigt at afsætte tid til at udforme en velformuleret SEO-titel og meta-titel.
Hvis du forsøger at gøre en hjemmeside mere synlig på forskellige søgemaskiner er det første relevante skridt at klargøre din målgruppe. Når denne er klarlagt og der er defineret nogle specifikke målsætninger, er det lettere at tilgå, hvilke slags SEO implementeringer man enten skal skabe eller justere på.
Herefter handler det om at optimere ens hjemmeside, det gælder både det visuelle udtryk, men her er det også vigtigt at ens hjemmeside er funktionel. På den måde bliver din hjemmesides On-page lettere tilgængelig for brugere, og det er noget Google og andre søgemaskiner lægger mærke til.
Hertil er brugeren også en vigtig spillebrik, da det er et nøgleelement at brugeren interagerer med siden. I og med at Google er en computer, kræver det et stærkt kendskab til algoritmer. Yderligere er det vigtigt at efterleve den struktur, som søgemaskinen er mest tilbøjelig til at vælge eller kender.
Hos PK Medier hjælper vi dig med on-page SEO. Vi eksperter indenfor optimering af hjemmesider når det gælder SEO, så du vil opnå gode resultater på Google.
Det vil sige at søgemaskinen danner spillereglerne, man skal spille efter og så længe man følger reglerne bliver en førsteplads mere sandsynlig. Hvis du er i tvivl om, hvordan en hjemmeside rangerer, kan du nemt kigge på den søgeresultatside også kaldet SERP, som kommer frem, når du søger på ord, du gerne vil rangere på .
De tre vigtigste spilleregler i On-page SEO:
Først og fremmest er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i din egen situation, det vil sige, at hvis du allerede rangerer højt på Google, vil du allerede have en vis troværdighed ifølge denne. Så hvis du overvejer at lave ændringer til en allerede eksisterende webside, skal du se på hvilke omstændigheder, som gør sig gældende for lige den side.
Læs med herunder, hvor vi blandt andet har tilføjet nogle punkter, som er gode at have på sin tjekliste, når man arbejder med On-page SEO.
Når du springer ud i at optimere en hjemmeside eller On-page SEO, spiller domænet en stor rolle i forhold til at søgemaskiner har kendskab til de søgeord, der søges efter. Så eksempelvis hvis du har en ikke højt rangeret side, hvor du forsøger at skabe trafik om et bestemt søgeord, kan det være en fordel at ordet indgår i domænet.
I virkeligheden er domænenavne et mere forståeligt og naturligt navn, som oversættes til den IP-adresse, hvor dit website ligger på. Dit domænenavn skal helst være nemt at huske, så det dermed er nemt at fortælle til andre, skrive ned, stave eller linke til.
Det andet fokus med hensyn til On-page SEO er det “Title tag”, som er den første overskrift brugeren ser, når de søger efter forskellige ord (også kaldet sidetitel). Det er et aspekt søgemaskiner også bruger som rettesnor og leder efter ord, som går igen i både SEO titel og meta titel, som er det sidste aspekt der er vigtigt at forholde sig til.
Der er nogle helt bestemte ting, der er vigtige at have fokus i forhold til Title tag, fordi Title tag har nogle begrænsninger, som en normal overskrift eksempelvis ikke har. Læs med her, hvor vi guider dig på vej, så du kan blive bedre til at lave gode title tags.
Først og fremmest skal du huske på, at den optimale længde på dit Title tag er 50-60 tegn eller 600 pixels. Hvis du har behov for at tjekke op på, om du holder dig inden for disse betingelser, kan du gøre brug af dette CTR-værktøj, der er rigtig brugervenligt.
Derudover skal du forsøge at skrive det vigtigste ord så tidligt som muligt, og det kan også være en god idé at inkludere tal i title tag.
Det er desuden væsentligt at huske på, at Title tag og indhold på siden skal hænge sammen. Det nytter ikke noget, at der ingen sammenhæng er, for titlen er et løfte, du giver læseren eller kunden, og dermed er det selvfølgelig også vigtigt, at du overholder dette, når du beskæftiger dig med On-page SEO.
I forlængelse af dette er det selvfølgelig også vigtigt, at alle dine sider skal have et unikt Title tag, fordi ellers vil dine sider rent faktisk konkurrere med hinanden, og det er jo nok det sidste, man ønsker!
Meta titlen er den mindre tekst, der står under Title tag, og i denne beskrivelse er det endnu engang vigtigt at have det søgeord, man forsøger at komme frem på eller blive mere synlig på.
Meta titel, eller meta description, har altså til formål at give brugeren en mere dybdegående forklaring af, hvad siden indeholder, og metabeskrivelsen er en del af det første indtryk. Det er derudover også væsentligt, at man ikke lover guld og grønne skove i meta titlen, hvis det overhovedet ikke stemmer overens med indholdet på siden.
Ligesom med Title tagget, sidetitlen, er der nogle bestemte regler for en meta titel, som er vigtige at kende til, når man arbejder med On-page SEO. Hvis vi starter med længden, så er det her vigtigt at vide, at du kun har150-160 tegn eller 920 pixels at gøre godt med.
Google har løbende ændret, hvor lang en metabeskrivelse skal være, og derfor er der faktisk mange, der er i tvivl om, hvad den optimale længde er. Vi vil anbefale, at du hellere skriver en kort meta titel end en for lang meta titel, for hvis titlen er for lang, så vil Google automatisk fjerne de sidste ord i sætningen.
Overordnet set er det vigtigt at have fokus på både Title tag og meta titel, når vi snakker On-page SEO, fordi det kan være med til at øge din klikrate - også kaldet CTR. Du vil kunne opnå flere besøgende end dine konkurrenter, og det gælder endda også, hvis de ligger over dig i søgeresultaterne, fordi hvem gider klikke sig ind på en kedelig sidetitel?
Du bør også have fokus på CTA, når du skriver din meta titel. Du skal invitere brugeren til at klikke videre. Det kan du eksempelvis gøre ved at skrive “se mere”, “klik her”, “lær mere” eller noget helt fjerde.
Ligesom med Title tag bør meta titlen indeholde lige netop det keyword, du har fokus på. Det nytter eksempelvis ikke noget, at man gerne vil sælge kaffemaskiner, men aldrig inkluderer ordet i hverken meta titel eller i Title tag.
Har du har brug for sparring eller hjælp, når det gælder On-page SEO eller andet online markedsføring kan du kontakte os, så vi sammen kan finde den bedste løsning til jeres virksomhed.