Generation Alpha betegner alle de menesker, der er født (eller kommer til at blive født) mellem 2010 og 2025. Der er altså tale om nyeste skud på stammen af generationer, og de lader til at blive en af de største generationer og vil få stor indflydelse på klodens fremtid. Derfor er det naturligvis godt at vide lidt om, hvem de er. Vi gør dig klogere her.
Generation Alpha er den nyeste generation og betegner alle, der er født mellem 2010 og 2025.
Da det stadig er en ung generation, kan den være svær helt at karakterisere, men vi kan allerede nu se, at den tegner til at blive meget, meget stor. Det formodes, at der fødes cirka 2,8 millioner medlemmer af generationen hver eneste uge. I 2025 regner man med, at der vil være mere end 2 billioner medlemmer af generationen på verdensplan.
De er typisk børn af Millenials eller yngre medlemmer af Generation X. Nedenfor kan du lære mere om de generationer, der leder op til Generation Alpha og typisk er medlemmernes forældre og bedsteforældre.
Da medlemmerne af Generation Alpha fortsat er børn, kan vi først og fremmest sige noget om, hvordan de er, og hvordan de sandsynligvis vil blive, på baggrund af den påvirkning, de får fra deres Millenial-forældre.
Millenial-generationen er kendetegnede ved hyppig brug af sociale medier, og deres børn vil givetvis vokse op i et miljø, hvor der deles videoer og billeder af dem helt fra de bliver født. Generationen vil ligesom deres forældre blive digitalt indfødte, og de er den første generation, der kommer til at opleve virtuelle undervisnings- og møderum, tablet computere og streaming fra de er helt små. De vil sandsynligvis også få et indgående kendskab til AI og værktøjer så som ChatGPT.
Vi ved som bekendt endnu ikke, hvem Generation Alpha vil blive som voksne. De ældste i generationen er i 2024 14 år gamle. Dog har analytikere lavet masser af undersøgelser, analyser og forudsigelser om generationen, så vi har en idé om, hvem de vil blive.
Analyser peger blandt andet på:
Det faktum at de er født ind i den digitale verden og aldrig har kendt til andet, har en stor betydning for, hvordan man som virksomhed fremadrettet skal fange generationens medlemmer.
Forskere mener også, at Generation Alphas liv og levemåde vil blive stærkt påvirket af Covid-19 pandemien. De bliver den første generation til at vokse op i en verden, der er og har været påvirket og ændret af Covid-19. Medlemmerne af Generation Alpha vil vokse op med, at digital kommunikation og virtuelt samarbejde er normen. Dette som følge af pandemien.
Mange af medlemmerne af generationen har som konsekvens af pandemien også oplevet af bruge mere tid hjemme og de er fra barnsben blevet omstillingsparate og hjemmevante i online undervisning og kreative måder at være sammen hver for sig.
Hvis du er nysgerrig på at lære mere om generationerne, kan du også læse vores artikel om Boomer generation.
Efter at have brugt de sidste bogstaver i alfabetet til at navngive Generatio X, Y og Z, er man hoppet videre til det græske alfabet, der begynder med Alpha. Efter Generation Alpha vil Generation Beta, Gamma og Delta sandsynligvis følge.
For at gøre generationelle definitioner så brugbare som muligt og gøre det nemt at sammenligne træk på tværs af generationer, er nutidens generationer typisk defineret for en periode på 15 år ad gangen. Vi havde altså Generation Y (også kendt som Millennials) fra 1980 til 1994, Genneration Z fra 1995 til 2009 og nu altså Generation Alpha fra 2010 til 2024.
Vi vil snart stifte bekendtskab med en helt ny generation, eftersom Generation Beta vil betegne mennesker født mellem 2025 og 2039.
På nuværende tidspunkt er medlemmerne af Alpha generation fortsat så unge, at det er deres forældre, man som virksomhed skal ramme, hvis man sælger produkter eller ydelser, der henvender sig til generationens medlemmer. Som virksomhed er det dog en rigtig god idé at være på forkant med tingene og forberede sig på snart at skulle appellere til et nyt segment og en helt ny generation.
I markedsføringsperspektiv vil de sociale og digitale medier (nok ikke overraskende) blive ekstremt vigtige i forsøget på at nå Generation Alpha. Vi ved, at de er og kommer til at være hjemmevante på alle digitale platforme, de ved, hvordan de filtrerer i indholdet, og de eksponeres dagligt for rigtig meget content. Der skal givetvis meget til at imponere dem, da de ikke har kendt en verden uden alt det indhold, de ser på nettet.
Det handler derfor om at være nytænkende og ambitiøs i sin markedsføring.