Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Hvad er CRO - Værd at vide om konverteringsoptimering

CRO, en forkortelse for Conversion Rate Optimization, bliver også i daglig tale kaldet konverteringsoptimering. Det er den proces, der optimerer din webshop eller hjemmeside og dens indhold med formålet at generere konverteringer på din side, altså få de besøgende til interagere på din side.
Af 
Hvad er Cro?

Denne interaktion kan være alt fra at få den besøgende til at klikke på på en specfik knap eller ind på den bestemt side, udføre et salg, eller på anden vis interagere på hjemmesiden eller din webshop. Med andre ord, så handler CRO om at få de besøgende udføre en bestemt handling på din webside.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering, eller Conversion Rate Optimization, CRO, er helt grundlæggende den proces, der får den besøgende på din hjemmeside eller webshop til at interagere på forskellige måder. Hertil er det typisk til at generere flere konverteringer og dermed flere kliks på siden eller flere salg i webshoppen.

Det handler også i sin enkelthed om, at give den besøgende en god kunderejse, så de vil interagere mere på din side. Det er af denne grund også vigtigt at have en klar målsætning for, hvad det er, du ønsker, at den besøgende skal gøre eller fortage på din side, samt at gøre det på en måde, så den besøgende nemmere kan konverteres.

For at kunne gene den besøgende den rigtige ved mod en konvertering, og hertil også at kunne måde på det, kan det være en fordel at opstille nogle KPI’er, så du ved netop, hvor du skal forbedre din indsats på siden for at generere flere konverteringer.

Du kan desuden skabe et overblik over dine konverteringer på side, ved at se på og analysere din konverteringsrate, der kan fortælle dig mere om, hvor mange af de besøgende på din hjemmeside, der rent faktisk interagerer, når de er på siden.

Med CRO kan du skabe flere konverteringer på din hjemmeside eller webshop. Det gør du blandt andet gennem høj brugervenlighed.

CRO-stemningsbillede-boks

Hvad betyder CRO?

Som nævnt ovenfor, så står CRO for Conversion Rate Optimization, der er den engelske betegnelse for konverteringsoptimeringen på en hjemmeside eller i en webshop. Dette omfatter løbende optimering, som med søgemaskineoptimering, der sikrer værdiskabende handlinger fra de besøgende på den specifikke side.

En værdigskabende handling kan omfatte forskellige ting. Dette kan både være et enkelt tryk på en knap, det kan være at klikke ind på en anden bestemt side, downloade en PDF eller andet materiale, at tilmelde sig nyhedsbrevet, men det kan også være at gennemføre et salg på siden. Dette afhænger af siden, dens formål, samt typen af hjemmesiden.

Processen for CRO kan således omfatte mange forskellige ting, men den samlede virkning og betydning af CRO omhandler i virkeligheden generering af konverteringer på din hjemmeside eller webshop for at optimere og udnytte potentialet for din side.

YouTube video

FAQ

Hvad betyder CRO?
CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, som også på dansk kaldes for konverteringsoptimering. Dette betyder, at man optimerer på sin præstation i at konvertere de besøgende, altså få de besøgende på en side til at trykke på noget eller udføre noget på siden, så du får et klik, et salg, et download eller andet på siden.
Hvad er CRO?
CRO er processen i at optimere og forbedre den indsats, man gør for at få besøgende på sin hjemmeside eller webshop til at trykke på bestemte knapper, downloade noget, gennemføre et salg eller tilmelde sig nyhedsbrevet. Dermed omfatter CRO mange forskellige processer, der løbende skal optimeres.
Hvordan laver man konverteringsoptimering?
Når du skal lave konverteringsoptimering, også forkortet til CRO, er det vigtigt at have et godt, indbydende og brugervenligt site, som gør det nemt og overskueligt, for den besøgende, at bevæge sig rundt på siden, udføre forskellige handlinger med mere. Dette gøres gennem god grafik, flotte billeder og letlæselig tekst.
Hvordan forbedrer man sin CRO?
Der er mange både, hvorpå du kan forbedre din CRO. Konverteringsoptimering handler nemlig også i høj grad om at have en attraktiv hjemmeside eller webshop, som den besøgende har lyst til at besøge og bevæge sig rundt på. Hertil kan grafik, billeder og letlæselig tekst være en fordel. Hertil er SEO også værd at kende.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle