Opdateret 28. februar 2022 af Natasja Grønfeldt

Big data | Hvad er big data?

Big data er helt konkret kæmpe store mængder og samlinger af informationer og oplysninger - datasæt - som benyttes til at analysere og redegøre for andre ting. Disse datasæt er skabt af mennesker eller maskiners adfærd.

gantt kort

Hvad er big data?

Først en definition på begrebet - hvad er big data? Big data er ikke organiserede datasæt, men uorganiserede og ustrukturerede mængder af data, som man i mange henseende benytter til analyser og forståelser af fænomener. Disse analyser bruges ofte som grundlag for en vis argumentation. 

Der er i denne definition tale om flere forskellige data typer, og at disse datasæt indsamles med ekstrem høj hastighed. Måden hvorpå big data adskiller sig fra den normale data er derudover også, når det er af så store mængder at der skal teknologier til at håndtere disse, og vi som mennesker ikke selv kan.

Google eller Facebook er gode eksempler på platforme, som tager stor del i big data. De indsamler og lagrer enorme mængder af data fra brugernes adfærd. De tilbyder på deres egne platforme analyser af målgrupper og kategoriserer data, så de bliver nemmere at aflæse.

Sociale mediers generering af big data

De seneste mange år har sociale medier vundet indpas i hele verden. I den forbindelse er vi på de forskellige platforme med til, at genere en enorm mængde data. Det er alt fra, hvordan vi færdes på medierne, hvad vi liker, hvad vi kommenterer og deler, til hvad vi søger på.

Idet du benytter disse medier, opfanges og indsamles der konstant data fra dig og din adfærd. Disse data benytter virksomheder for at kunne målrette budskaber og kommunikation til dig på baggrund af nogle analyser, de laver ud fra det store datasæt givet af medierne.

Dine oplysninger og big data bruges også i studier og undersøgelser, som har til formål at forklare adfærd på sociale medier eller tendenser i ind- og udland. Det bidrager til forskning, og disse datasæt giver potentielt gode muligheder for forskning.

Hvordan benytter man big data rigtigt i sin virksomhed?

Big data har åbnet op for et hav af muligheder, på godt og ondt. Derfor er det vigtigt at kende til den korrekte brug og analyse af de store datasæt. I og med at disse oplysninger er ustrukturerede, er det vigtigt at overveje, hvordan man tilgår big data, og hvordan du udplukker dine tal til analyse. 

Mere data giver nødvendig ikke et mere sandfærdigt resultat og indblik, hvis ikke de rigtige tal og oplysninger er retvisende og relevante.

Big data giver en virksomhed mulighed for, at indsamle store mængder af data om sin målgruppe uden selv at skulle udføre tidskrævende interviews, spørgeskemaer, feltundersøgelser m.m. Big data giver hurtigt, nemt og tilgængeligt adgang til en masse viden om netop de mennesker og maskiner, som der ønskes oplysninger om. 

Disse datasæt kan blandt andet sætte en virksomhed ind i målgruppens adfærd, og hvornår denne målgruppe er at fange online, hvilke ting de synes godt om, hvad de interesserer sig for og meget andet. Det gør virksomheden i stand til at rammesætte deres budskab målrettet dem. 

Denne analyse af datasættet og dermed målgruppen kan effektivisere virksomheders online markedsføring. Mange marketingbureauer bruger big data til at foretage alle slags analyser, hvilket vi også gør hos PK Medier. Store mængder data kan give os indsigt i, hvordan en målgruppe overordnet benytter deres online medier.

Du har som virksomhed dog et etisk ansvar for at benytte data korrekt, og ikke misbruge de store mængder af data. Derfor er GDPR (General Data Protection Regulation) reglerne også etableret. Denne lovgivning sikrer borgernes egne rettigheder til deres persondata og brugen af disse.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder