Organisationskultur er ifølge Edgar Schein defineret som de værdier, normer og tankemønstrer der er hos organisationens medarbejdere som danner grundlag for en organisations essens.
Schein definerer kultur som:
“Et mønster af fælles grundlæggende antagelser, som en gruppe lærer, mens den løser sine problemer med ekstern tilpasning og intern integration. Disse antagelser har vist sig at fungere godt nok til at blive betragtet som gyldige og bliver derfor undervist til nye medlemmer som den korrekte måde at opfatte, tænke og føle i forhold til disse problemer.”
Hvis du derfor ikke er bevidst om organisationskulturen som du er en del af hver dag, så kan det resultere i at det er kulturen der i stedet for leder dig. Som leder af en organisation er det derfor vigtigt at erkende vigtigheden i kulturen og bruge det aktivt.
Scheins teori danner ramme for at forstå kulturens mange lag of indbyrdes påvirkning, hvilket kan hjælpe ledere med at navigere i organisationskulturen.
Edgar Scheins teori består af tre lag:
Artefakter er det mest synlige aspekt af organisationskulturen. Ifølge Edgar Schein inkluderer artefakter fysiske elementer som f.eks.:
Artefakterne er toppen af isbjerget i organisationskulturen og fungerer således i en kulturanalyse som de eksplicitte repræsentationer af kulturen i en organisation.
Værdierne udgør et mindre synligt lag i Edgar Scheins teori inden for kulturanalyse.
I dette lag er der mere fokus på hvilke værdier, overbevisninger og normer der kommunikeres inden for organisationen. For at få et klart billede af organisationskulturens værdier kan man overveje følgende:
Værdierne afspejler ifølge Schein organisationens idealer og ambitioner som skal fungerer som retningslinjer for medarbejderne. Her er det vigtigt at påpege, at der kan være en kløft mellem de udtalte værdier og de faktiske adfærdsmønstre i organisationen.
De grundlæggende antagelser er det dybeste lag i Edgar Scheins isbjerg teori inden for kulturanalysen. Disse antagelser er dybt forankret overbevisninger, som oftes tages for givet og oftest ikke italesættes. De repræsenterer kernen af organisationskulturen.
De grundlæggende antagelser der er en i en organisation er typisk kendetegnet ved at de dannes over tid, gennem både erfaring, interaktion og observation.
Hvis du står og er i gang med en kulturanalyse af din virksomhed, kan du identificere grundlæggende antagelser ud fra menneskernes syn på:
Vil du vide mere om marketing og andre relevante modeller? Så kan du læse meget mere om hvordan SWOT analysen hænger sammen, eller hvad en VRIO analyse går ud på.