Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Google Analytics kursus - Alt hvad der er værd at vide

Når du har en virksomhed, er det ikke bare fordelagtigt, men nødvendigt, at du ved, hvordan du skal begå dig med Googles forskellige værktøjer, herunder Google Analytics, som er et rigtigt vigtigt værktøj. Derfor kan det være en god ide med et kursus, hvis du ikke føler dig ordentligt klædt på.
Af 
Google Analytics kursus

Med et Google Analytics kursus kan du blive klogere på de besøgende, som du har på din hjemmeside. Herunder vil du lære mere om, hvem dine besøgende er, hvordan de bruger de hjemmeside, og hvor de kommer fra, når de besøger din side. Ved hjælp af denne indsigt i aktiviteten på din side, vil du kunne forbedre den, så du kan opnå flere konverteringer på siden.

Ved at optimere din webshop eller din hjemmeside, kan du eksempelvis få flere tilmeldinger til dit nyhedsbred, flere salg eller måske generelt bare en bedre brugeroplevelse, så de besøgende har luft til at blive og læse videre på din side.

Hvad kan et Google Analytics kursus?

Som nævnt, vil det give dig et godt indtryk af, hvem dine besøgende er, men det vil også introducere dig til alle de grundlæggende begreber, der anvendes på Google Analytics, og viden og de rapporter, du kan trække ud af værktøjet, som du kan drage stor fordel af i din udvikling. Derfor kan et sådant kursus være ganske essentielt for din succes på din hjemmeside.

Et mere avanceret kursus i Google Analytics giver dig mulighed for at lære mere om, hvordan du tragtvisualiserer, tracker events, opsætter mål, samt laver URL’er til UTM-kampagner.

Google Analytics kursus

Et Google Analytics kursus er både for dig, der har en hjemmeside, en blog eller en webshop. Din performance online kan have stor afgørelse for din virksomheds succes. Hertil hører naturligvis også søgemaskine optimering, der er vigtigt del af din online tilstedeværelse. Du kan her læse om SEO kursus, hvis du vil vide mere om dette.

YouTube video

Selvlært Google Analytics ekspert eller kursus?

Det er vigtigt at sætte sig ind i værktøjet inden du begynder at arbejde med det - hvad end det er igennem et kursus eller et ønske om at blive selvlært ekspert. Fordelen ved selv at blive selvlært fremfor at tage et kursus er, at du vil spare de penge det koster at få vidensdeling fra en ekspert. 

Dog er der også massere fordele ved at tage et Google Analytics kursus, da du vil spare tid og få unik vidensdeling og sparing med en ekspert, hvis mål er at gøre dig dygtig indenfor Google Analytics. 

Uanset hvilken vej du vælger, er det dog stadig en god idé at sætte dig ind i, hvordan Google analytics fungerer. På programmet kan du først og fremmest finde data såsom 

  • Hvilken geografisk lokation kommer dine besøgende fra?
  • Hvad søgte de på for at finde din hjemmeside? 
  • Hvordan bevæger de sig rundt på din hjemmeside? 
  • Hvor længe er de på siden? 
  • Er de tilbagevnende? 
  • Og meget mere.. 

Det er altså alt andet lige et super godt værktøj, der giver dig mulighed for at få et bedre kendskab til din målgruppe, hvad der virker, og hvordan du kan optimere din hjemmeside. 

Først og fremmest er det helt afgørende, at du har en Google Analytics konto. Det ville heller ikke være relevant at tage et kursus, hvis du ikke har en konto. Det er gangske enkelt at få sat dette op igennem Wordpress. Derefter skal du oprette din hjemmeside i systemet, og her kan du få hjælp på dit kursus eller igennem google-guiden. Herefter får du en sporingskode, som gør det muligt at analysere din hjemmeside.  

Derefter vil Google Analytics begynde at indsamle data vedrørende din hjemmeside og din målgruppe. Ved at tage et kursus vil du få et bredere indblik i, hvad du kan bruge disse informationer til. Vil du i stedet lære mere om SEO, så kan du her læse mere om et søgemaskineoptimering kursus

Google analytics til alle virksomheder

Værktøjet kan bruges af alle slags virksomheder, og anbefales i høj grad hvis du ønsker at optimere din hjemmeside og skabe en bedre forståelse for din målgruppe. Så hvis ud har en virksomtøj, som du gerne vil have til at vokse online, så bør i høj grad overveje at benytte Google Analytics - hvad end det er igennen et kursus eller selvlært. 

Uanset om du er en start-up virksomhed eller har været i branchen i mange år, bør du stadig gøre brug af værktøjet, hvis du ønsker at skabe vækst i din virksomhed.

Derfor er et kursus en god idé

Der er mange gode grunde til at tage kurser, hvad end det er et kursus indenfor Google Analytics eller noget helt andet. Kurser har nemlig mange gode formål, og det vil bidrage en en bedre arbejdsgang på kontoret. 

Først og fremmest er et kursus i Google analytics eller noget helt andet vigtigt, hvis du ønsker at udvide din horisont og efteruddanne dig. Når du og dine kollegaer tager på et kursus, vil I nemlig få helt ny og unik video indenfor et bestemt område såsom Google analytics, som kan bidrage til bedre resultater i jeres daglige arbejdsopgaver. I vil nemlig få en dybere forståelse for det arbejde, I lavet til daglig og dermed udvide jeres personlige tankegang, når I er på kurser. Ny læring indenfor Google analytics eller et andet emne kan ydermere bidrage til fornyet motivation og dermed bedre resultater.

Ydermere har kurser til formål at ruste alle kollegaerne sammen på tværs af afdelinger. I vil lave en masse samarbejdsøvelser med fokus på at styrke jeres relationer og samarbejdsevner, hvilket vil styrke det sociale sammenhold på arbejdspladsen. Selvom et kursus i Google analytics eller noget andet er en dyr post, vil I med garanti ende med få en masse godt tilbage. Medarbejderne vil føle sig set og værdsat og vende tilbage til kontoret med ny motivation og gåpåmod. 

Ved at tage et kursus i Google analytics eller noget andet, vil du samtidig styrke dig CV og dermed din professionelle profil. Det vidner nemlig om, at du har interesse for at lære mere og dygtiggøre dig indenfor det, du beskæftiger dig med, hvilket vil være sød musik i enhver arbejdsgivers øre.

Der er altså massere gode grunde til at tage på kurser med dine kollegaer, hvad end der er et kursus i Google analytics eller noget helt andet.

SEO FAQ

Hvad er Google Analytics
Det er et gratis webanalyseværktøj, der genererer detaljeret statistik om brugeradfærd på websider, der giver dig et indblik i din målgruppes adfærd, der giver indblik i, hvordan du kan optimere din hjemmeside.
Koster det penge
Du kan få nogle værktøjer gratis, som giver dig forståelse for f.eks. Kunderejsen. Du kan også tilkøbe andre analyseværktøjer. Prisen på disse vil være forskellige, og det er intet krav, at du køber dem.
Hvem kan bruge væktøjet?
Alle virksomheder med en hjemmeside og en Google Analytics konto kan bruge værktøjet, hvad end det er en start-up eller en virksomhed, som har været i branchen i mange år.
Skal alle bruge værktøjet?
Det er ikke et krav, at du benytter værktøjet, men hvis du har en virksomhedshjemmeside, bør du helt klart benytte Google Analytics, da det kan være med til at skabe et markant bedre salg.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

  • Google Analytics Academy - se her.
  • Coursera - Se certifikater her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle