En komparativ analyse metode er god at have kendskab til, hvis man skal sammenligne forskellige ting. Det kan være alt fra virksomheder, tekster, metoder, digte og meget andet. Med denne metode går man i dybden med forskelle og ligheder, så man i sidste ende får indblik i årsagssammenhænge, også kaldet kausalitet (årsag/virkning).
En komparativ analyse metode er en videnskabelig metode, som bruges til at undersøge verden og genstande. Den er særligt god at bruge, hvis du gerne vil sammenligne noget. Det kan være alt fra en tekst, sociale og politiske sammenhænge, en hjemmeside eller noget helt fjerde.
Metoden kan bruges til at analysere alt fra tekster til sociale og politiske fænomener, så den er nyttig at kende.
Metoden kan bruges til at finde forskelle og ligheder mellem ting, og giver derfor et godt grundlag til at beskrive og analysere disse. Man bruger også metoden til at udvikle typologier og modeller, eller den kan bruges til afprøvning af hypoteser om kausale sammenhænge.
I forbindelse med opgaveskrivning i dansk er komparativ analyse som regel meget nyttigt. Komparativ analyse dansk går oftest ud på at sætte tekster eller synspunkter over for hinanden for på den måde at illustrere ligheder, men især forskelle.
Når man sammenligner tekster, er det vigtigt at indkredse, hvilke tekstelementer man sammenligner. Når man sammenligner eksempelvis personkarakteristikker eller periodebeskrivelser, er det vigtigt at være saglig og underbygge sine pointer med teksthenvisninger og citater fra de analyserede tekster.
Den komparative analyse kan bruges til at trække sammenhænge mellem tekster, skrivestile og perioder, og skal gerne munde ud i en større pointe, der knytter an til de sammenlignede tekstelementer.
Der findes et hav af metoder, der kan bruges til at sammenligne genstande, fænomener m.m., og det er ikke uden betydning, hvilken du vælger at bruge. Metoderne kan nemlig noget forskelligt, og har alle sine styrker og svagheder. Det er derfor ikke sikkert, at en komparativ analyse metode er det bedste valg for netop din analyse.
Andre metoder kunne være:
Vil du vide mere om andre analysemodeller og metoder, så læs vores guides til målgruppe analyse og fokusgruppeinterview.