Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Vision og mission - skab en fælles retning med de rigtige mål

Uanset om du er virksomhedsejer eller blot privatperson, er en fastlæggelse af vision og mission en gode måde hvorpå, du/I nemmere kan arbejde mod et bestemt mål. I en virksomehed er det især vigtigt at klarlægge fælles visioner og missioner, der gør, at alle medarbejdere arbejder mod samme mål.
Af 
maler Frederiksberg

Hvad er en vision og mission?

En vision beskriver et fremtidigt billede af, hvor din virksomhed ønsker at nå hen. Det er en fællesretning, som gør, at alle medarbjedere arbejder mod samme mål, hvilket skaber de bedste resultater for virksomheden. 

En mission er mere en overordnet beskrivelse af, hvorfor en organisation eksisterer, og hvad dens overordnede mål er. Missioner skaber en generel forståelse af virksomheden, og hvad den vil opnå. En mission udtrykker desuden også, hvad en virksomhed kan tilbyde kunderne. 

Den væsentlige forskel på en mission og vision er altså, at missionen udtrykker med få ord grunden til virksomhedens eksistens, og den handle om nutiden. Visioner beskriver den fremtidige ønskede position, som virksomheden stræber imod. Visioner er samtidig et udtryk for, hvor virkosmheden opfattes udefra. 

Hvis din organisation ikke har en fastlagt vision eller mission, kan det altså konsekvere i, at medarbejdernes resultater og arbejde ikke stemmer overens med de mål og ønsker, som ledelsen har for virksomheden. Visioner og missionen bør klarlægges i ledelsen, og det bør altid være højt prioriteret, at alle medarbejdere i organisation ved, hvad disse mål er. Det har nemlig meget at sige om, hvordan virksomheden er, og hvordan den opfattes udefra. 

Læs med i denne artikel, hvor du finder al viden indenfor vision og mission.

mission vision

Missioner og visioner har flere formål

Visioner og missioner bør altid defineres i ledelsen, men det er dog stadig meget vigtigt, at alle andre i virkosmheden og kender til disse. På det eksterne niveau er en fastlæggese af en mission og visioner især vigtigt overfor kunder og andre interessanter. Det er nemlig vigtigt med en præcis formulering af, hvad virksomheden består af.

På det interne niveau er en missione og vision vigtig, da det resultaterer i, at alle medarbejdere arbejder mod et fællesmål. På denne måde forstår alle medarbejdere organisationens formål og mening, og det er yderst vigtigt uanset hvilken type virksomhed, der drejer sig om. Hvis I ikke formår at sprede visioner og missionen blandt medarbejderne kan I risikerer, at resultaterne ikke stemmer overens med ledelsens ønsker. 

Når I i ledelsen skal fastlægge mission og vision er det derudover også vigtigt, at I redegør for, hvor I befinder jer på nuværende tidspunkt. For at kunne nå i mål med jeres vision skal I nemlig vide, hvor I befinder jer, for at vide hvordan, I skal forbedre jer. I bør altid lægge en klar strategi for, hvordan I når i mål med jeres mission og vision. Dette vil danne rammerne for dagsordenen hver dag, og I kan med fordel opsætte delmål, hvor I løbende kan følge med i, om I er på rette spor. 

YouTube video

FAQ

Hvad er en vision?
En vision er et langsigtet og fremtidigt mål, der beskriver virksomhedens fremtidige og ultimative ønskede position. Det er et fremtidsbillede, der beskriver, hvad virksomheden ønsker og drømmer om, samt hvilke ambitioner, den har.
Hvad er en mission?
En mission er mere nutidig og fortæller noget om, hvorfor organisationen eksisterer, og hvad den fundamentalt vil opnå. Her bør I spørge jer selv, hvad I som virksomhed står for, og hvordan I vil se ud i fremtiden. Det handler altså om jeres kerneforretning og hvorfor I gør, hvad I gør, og hvem I gør det for.
Hvem fastlægger disse?
Missionen og visionen bør altid klarlægges i ledelsen.Derudover det selvfølgelig helt afgørende, at ledelsen formår at formidle disse til øvrige medarbejdere i organisation, således at alle arbejder mod et fællesmål.
Hvordan når man i mål med sine visioner og missioner?
Det gør I ved at fastlægge en strategi. Dette kan være en længerevarende proces, som kan forandre sig undervejs. I kan med fordel opstille delmål, hvor I løbende kan følge med I, om I er er på rette vej.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.4 / 5. Optælling af stemmer: 5

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle