Opdateret 1. november 2021 af Peter Klitkou

Hvordan tjener du penge på Facebook annoncering? Læs med her

Som vi har nævnt en del gange tidligere i vores andre artikler om annoncer på Facebook, så er platformen klart én af de største online annonceringsplatforme lige nu.

Mange vil sikkert hævde, at det er super vigtigt at ”være der hvor konkurrenterne/kunderne er”, men denne strategi nytter ikke noget, hvis ikke man kan tjene penge på den – altså at ens blotte tilstedeværelse giver et minus i budgettet, der ikke opvejes andetsteds.

Derfor har vi samlet 3 punkter til dig her, som du skal have styr på for rent faktisk at få noget ud af din markedsføring – hvad end det drejer sig om at få leads, brand awareness eller direkte salg.

facebook annoncering

Annoncering og formater

Facebooks annonceformater ændrer sig hele tiden og der kommer løbende nye

muligheder på markedet, som man som virksomhed skal forholde sig til og prioritere imellem – og især sidstnævnte er vigtig, hvis man er ny i at annoncere på sociale medier.

Et af de relativt nye formater, som Facebook er meget interesseret i, at man gør brug af og kan tjene penge på, er ”Instreamannoncer”, der er annoncer, der afspilles før og under afspilningen af det videomateriale, som du selv lægger op på platformen.

Et andet format som er meget populært, er lead-ads, hvor du kan indsamle leads direkte via din annonce på Facebook.

Dette format kan kræve lidt arbejde rundt om din lead-ad, hvis du ønsker at kunne tjene penge på den, ved at  du fx sørger for at skabe nogle gode rammer rundt om din annonce.

Et eksempel kunne være at sørge for, at en brugers e-mail eksempelvis med det samme kommer ind i et velkomst-flow og din (snarlige) kunde dermed hurtigt og effektivt bliver introduceret for dine produkter eller services.

Med en god velkomstproces og lidt øvelse kan du hurtigt komme til at tjene penge på denne metode.

Lead-ads kan være utroligt værdifulde for både konsulenter, der kan udgive og give adgang til white papers samt webshops eller fysiske butikker, der kan sende enten rabatkoder eller tidlig VIP-adgang til udsalg.

Vælg den annonce der passer bedst til dit produkt

Annonceformatet skal i sidste ende passe til dit produkt, for at du kan tjene penge, men Facebooks mange formater har garanteret et annonceformat til din type forretning – hvad end du sælger konsulenttimer eller kasketter.

Du kan se de forskellige muligheder i Facebook for Business, der både har annonce administrator og tilbyder online kurser i, hvordan du eksempelvis måler på, om dine annoncer virker og tjener penge på dem.

Desuden har vi tidligere skrevet om godt annoncedesign og hvordan du tjekker, om dit indhold er relevante for målgruppen i vores Guide til Facebook annoncering.

Målgrupper er vigtige for at tjene penge

En af de mest afgørende faktorer for at du kan tjene penge på dine reklamer på Facebook, er at dine annoncer bliver vist til de rigtige mennesker. I princippet kan du lave en reklame, der har alle platformens brugere som målgruppe.

Det vil nok imidlertid ikke skabe en særlig høj konverteringsrate, da det kan være noget nær umuligt at skabe content, der er relevant for 2,8 milliarder mennesker – som er det antal brugere Facebook har i skrivende stund.

Eksempler på målgrupper der kan være yderst relevante at annoncere til og som kan være lettere at tjene penge på, kan være; besøgende på din hjemmeside, folk der følger din Facebook-side, ”lookalike” målgrupper (muligt at indstille i annonceadministratoren) og folk, hvis email du har via email marketing eller fra tidligere lead ad-kampagner.

Er du helt ny til Facebook annoncering og i tvivl om, hvordan du kan tjene penge på det – og ikke bare kaste penge efter det, så tag gerne kontakt til os.

Vi har en del års erfaring med at hjælpe store som små virksomheder og vi har en indgående kendskab til målgrupper, så du ikke behøver at tabe ”lærepenge”.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle