Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

SEO myter kan skade din optimering - 6 myter du bør ignorere

Nogle SEO myter er mere sejlivede end andre, og især dem der holder ved, kan være skadelige for dit arbejde med SEO.

Du kan risikere at bruge spildte timer på et udfaset hack eller eventuelt overse optimeringspotentiale, fordi din organisation ikke har fokus på et nyt område – eller fordi din leder ikke tror på det. Det er derfor vigtigt at kende til ret og fejl.

Af 
seo myter

Her afliver vi nogle af de myter, som er skadelige for dit arbejde med SEO, så du kan komme på rette vej igen og arbejde dig frem til et bedre indhold og den korrekte tekniske opsætning.

Find de 6 værste eller mest sejlivede myter herunder, så du er opmærksom fremover.

Myte 1: Links i tekster er skadeligt for SEO

Links falder indenfor to (jævnligt) omdiskuterede felter af interne og eksterne linkhenvisninger på din hjemmeside og din tekst. Myten om de eksterne links er nok den mest sejlivede, vi møder, og er derfor også relativ skadelig for dit SEO arbejde.

  •  Interne links: Interne links skal tænkes som en vejviser – både overfor Google og for dine brugere. Det kan give rigtig god mening, at give både Google og læserne et peg om, hvor de kan læse mere om et specifikt emne, eller læse yderligere hvis du har andet indhold, der kan give mere viden. Derudover er interne links også gode til at sænke afvisningsprocenten på din hjemmeside og de individuelle sider. Men du får ikke credit hos Google for at drukne din tekst i interne links, som ikke har en egentlig værdi for brugeren. 
  • Eksterne links: Nu kommer vi til nedskydning af en tarvelig SEO myte: Links der henviser til andre hjemmesider – uden for din hjemmeside – er ikke skadelige for din hjemmeside som udgangspunkt! Det er dog et område, hvor du er nødt til at være strategisk i din tilgang, da du ikke vil give Google (og læserne) en fornemmelse af, at det er de eksterne sider, der er eksperterne inden for det skrevne felt – i stedet for dig selv. Derudover er der ikke noget galt med at henvise til andre store og anerkendte hjemmesider, som ligeledes ligger godt på Google, i et omfang hvor det giver mening.

 

Vores artikel om SEO værktøjer er et godt eksempel på en side, der indeholder gode eksterne links: Her har vi linket til de værktøjer, vi anbefaler, men som hyperlink fra navnet på værktøjet.

Vi laver lige et tænkt eksempel på en uhensigtsmæssig måde at linke eksternt på: Vi leger, at du sælger bryllupskager og du har derfor lavet en side, hvor du fortæller om din egen ekspertise indenfor bryllupskager og kagepynt.

I en sætning skriver du: ”vi er eksperter i bryllupskager” og for at give et eksempel på dit arbejde, lægger du et eksternt link henover ”eksperter i bryllupskager”, der henviser til en bloggers omtale af en bryllupskage.

Med den kontekst du præsenterer linket i (“eksperter i bryllupskager”)  fortæller du faktisk Google, at bloggeren er eksperten – og ikke dig. Det er sandsynligvis herfra, at myten om eksterne links stammer fra i første omgang, det denne form for henvisning til eksterne kan være skadelig for din SEO. 

Myte 2: ”Google vælger det nyeste content først”

Denne er også en af de SEO myter, vi ofte støder på, og som også lever godt på internettet. Det korrekte udsagn er imidlertid ”Google vælger det content, der er mest relevant for dig, først”.

Det betyder, at hvis du søger på ”bedste pizza opskrift”, så er det de bedste (og mest SEO-venlige) opskrifter, som Google vil vise dig. Her har datoen ikke noget at skulle have sagt, hvis siderne ellers lever op til Googles kvalitetskrav.

Søger du derimod på ”top 3 restauranter i London”, vil søgemaskinen lægge et aktualitetskrav over, da svaret på spørgsmålet opdateres med jævne mellemrum – eksempelvis ved nye optagelser i Michelin Guiden eller tildeling af Bib Gourmand – og Google ved godt, at disse kategorier er nogle, hvor aktualitet spiller en væsentlig rolle.

Myte 3: ”Vi lavede SEO på vores hjemmeside for to år siden – Så vi er ok”

Denne SEO myte, kan også være potentielt skadelig, da man aldrig bliver færdig med at lave SEO.

Det er derimod en kontinuerlig process, hvor man hele tiden vedligeholder sin SEO. Selvom du skulle have ramt én af de magiske første 3 søgeresultater på Google og indkasserer en del gratis trafik på dit website, betyder det ikke, at I nu bare kan hvile på laurbærrene.

Din virksomheds konkurrenter vil sandsynligvis gerne have den gyldne placering, så hvis du læner dig for langt tilbage i stolen og giver slip, kan din indsats ende med at være spildt i løbet af et halvt år.

Myte 4: Meta keywords

Google har ikke brugt meta keywords til noget siden 2009, så hvis denne myte stadig hænger fast i dit SEO arbejde, så er det på tide at eliminere den – med mindre du benytter Bing, som stadig benytter meta keywords som ranking faktor.

Det gør ikke noget, at du bruger dem, men din ekstra indsats spildt kan være spildt – samtidig med, at du kan give dine konkurrenter et fingerpeg om, hvilke søgetermer du ønsker at ranke på.

Myte 5: Kvantitet over kvalitet på SEO tekster

En SEO myte der kan være dyr at falde for, da du kan risikere at have spildt flere timers arbejde på at udvikle ligegyldigt og endda decideret skadeligt content.

Kvantitet er sjældent ligegyldigt, og det gælder også for SEO tekster – men alt med måde. Kvaliteten af det indhold du laver, er essentiel, hvis du vil have læserne til at blive på din side, læse videre og klikke sig videre rundt på dit website – Og det vil du gerne.

Læsetiden på din hjemmeside er nemlig også en del af Googles kvalitetskrav sammen med afvisningsprocenten, så har du en masse tekst, som læserne ikke gider at bruge tid på som resultat af denne myte, er teksten mere skadelig for dit SEO arbejde end gavnlig.

Myte 6: ”Mobiloptimering er nice-to-have ikke need-to-have”

Dette er heldigvis ikke en SEO myte, som vi oplever ofte hos PK Medier, men fordi det er vigtigt med et mobiloptimeret website, så vil vi alligevel fremhæve denne myte.

Dit mobilsite er vigtigere end nogensinde, da Google udelukkende kigger på mobil-versionen af dit website, hvilket betyder, at Google slet ikke ser dit desktop-site længere.

Har du ikke et mobiloptimeret website, skal du derfor starte med at optimere her, før du begynder at tænke på tekst, sociale medier eller noget tredje, da al SEO i dag er ”mobilt”.

Har du brug for vejledning til at se, om din hjemmeside er SEO-optimeret, eller skal du have hjælp til at få aflivet en eller flere af myterne internt? Vi står vi hos PK Medier altid klar med sparring og hjælp.

YouTube video

SEO FAQ

Hvad er SEO myter?
SEO myter er fænomener og principper, som opstår på baggrund af fejlagtig information inden for viden om søgemaskneoptimering. Ofte er det virksomheder, der, til at starte med, ikke har gjort deres arbejde ordentligt, og derfor oplever, at forskellige indsatser ikke fungerer. Pas på med dette.
Hvordan opstår SEO myter?
Typisk opstår SEO myter, fordi optimeringen efter søgemaskinerne er blevet gjort forkert, og derfor tror man, at det er hele disciplinen eller indsatsen, der er forkert. Ofte ligger fejlene i detaljerne, og derfor bør du også være sikker på at følge kravene til punkt og prikke. På den måde undgår du også fejl.
Hvordan undgår man at gå i fælder?
Ved at følge de søgemaskineoptimerings krav, der opstilles af de forskellige søgemaskiner, så undgå du at falde i SEO fælder. Dog kan man godt komme til at tro, at myter kan være sande, hvis de kommer fra en autoritær afsender. Er du i tvivl, kan du altid kontakte et erfarent SEO bureau og høre mere.
Skal man være opmærksom på SEO myter?
Ja, for de findes overalt. Det er ofte folk eller virksomheder, der tror, at de har regnet hele systemet ud, som også er hurtige til at pege fingre og prædike. Men ofte er det også disse, som laver fejl og skaber usande myter. Sørg derfor altid for at undersøge det, inden du vælger at tro på SEO myter.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle