Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Nogle SEO myter er mere sejlivede end andre, og især dem der holder ved, kan være skadelige for dit arbejde med SEO.
Du kan risikere at bruge spildte timer på et udfaset hack eller eventuelt overse optimeringspotentiale, fordi din organisation ikke har fokus på et nyt område – eller fordi din leder ikke tror på det. Det er derfor vigtigt at kende til ret og fejl.
Her afliver vi nogle af de myter, som er skadelige for dit arbejde med SEO, så du kan komme på rette vej igen og arbejde dig frem til et bedre indhold og den korrekte tekniske opsætning.
Find de 6 værste eller mest sejlivede myter herunder, så du er opmærksom fremover.
Links falder indenfor to (jævnligt) omdiskuterede felter af interne og eksterne linkhenvisninger på din hjemmeside og din tekst. Myten om de eksterne links er nok den mest sejlivede, vi møder, og er derfor også relativ skadelig for dit SEO arbejde.
Vores artikel om SEO værktøjer er et godt eksempel på en side, der indeholder gode eksterne links: Her har vi linket til de værktøjer, vi anbefaler, men som hyperlink fra navnet på værktøjet.
Vi laver lige et tænkt eksempel på en uhensigtsmæssig måde at linke eksternt på: Vi leger, at du sælger bryllupskager og du har derfor lavet en side, hvor du fortæller om din egen ekspertise indenfor bryllupskager og kagepynt.
I en sætning skriver du: ”vi er eksperter i bryllupskager” og for at give et eksempel på dit arbejde, lægger du et eksternt link henover ”eksperter i bryllupskager”, der henviser til en bloggers omtale af en bryllupskage.
Med den kontekst du præsenterer linket i (“eksperter i bryllupskager”) fortæller du faktisk Google, at bloggeren er eksperten – og ikke dig. Det er sandsynligvis herfra, at myten om eksterne links stammer fra i første omgang, det denne form for henvisning til eksterne kan være skadelig for din SEO.
Denne er også en af de SEO myter, vi ofte støder på, og som også lever godt på internettet. Det korrekte udsagn er imidlertid ”Google vælger det content, der er mest relevant for dig, først”.
Det betyder, at hvis du søger på ”bedste pizza opskrift”, så er det de bedste (og mest SEO-venlige) opskrifter, som Google vil vise dig. Her har datoen ikke noget at skulle have sagt, hvis siderne ellers lever op til Googles kvalitetskrav.
Søger du derimod på ”top 3 restauranter i London”, vil søgemaskinen lægge et aktualitetskrav over, da svaret på spørgsmålet opdateres med jævne mellemrum – eksempelvis ved nye optagelser i Michelin Guiden eller tildeling af Bib Gourmand – og Google ved godt, at disse kategorier er nogle, hvor aktualitet spiller en væsentlig rolle.
Denne SEO myte, kan også være potentielt skadelig, da man aldrig bliver færdig med at lave SEO.
Det er derimod en kontinuerlig process, hvor man hele tiden vedligeholder sin SEO. Selvom du skulle have ramt én af de magiske første 3 søgeresultater på Google og indkasserer en del gratis trafik på dit website, betyder det ikke, at I nu bare kan hvile på laurbærrene.
Din virksomheds konkurrenter vil sandsynligvis gerne have den gyldne placering, så hvis du læner dig for langt tilbage i stolen og giver slip, kan din indsats ende med at være spildt i løbet af et halvt år.
Google har ikke brugt meta keywords til noget siden 2009, så hvis denne myte stadig hænger fast i dit SEO arbejde, så er det på tide at eliminere den – med mindre du benytter Bing, som stadig benytter meta keywords som ranking faktor.
Det gør ikke noget, at du bruger dem, men din ekstra indsats spildt kan være spildt – samtidig med, at du kan give dine konkurrenter et fingerpeg om, hvilke søgetermer du ønsker at ranke på.
En SEO myte der kan være dyr at falde for, da du kan risikere at have spildt flere timers arbejde på at udvikle ligegyldigt og endda decideret skadeligt content.
Kvantitet er sjældent ligegyldigt, og det gælder også for SEO tekster – men alt med måde. Kvaliteten af det indhold du laver, er essentiel, hvis du vil have læserne til at blive på din side, læse videre og klikke sig videre rundt på dit website – Og det vil du gerne.
Læsetiden på din hjemmeside er nemlig også en del af Googles kvalitetskrav sammen med afvisningsprocenten, så har du en masse tekst, som læserne ikke gider at bruge tid på som resultat af denne myte, er teksten mere skadelig for dit SEO arbejde end gavnlig.
Dette er heldigvis ikke en SEO myte, som vi oplever ofte hos PK Medier, men fordi det er vigtigt med et mobiloptimeret website, så vil vi alligevel fremhæve denne myte.
Dit mobilsite er vigtigere end nogensinde, da Google udelukkende kigger på mobil-versionen af dit website, hvilket betyder, at Google slet ikke ser dit desktop-site længere.
Har du ikke et mobiloptimeret website, skal du derfor starte med at optimere her, før du begynder at tænke på tekst, sociale medier eller noget tredje, da al SEO i dag er ”mobilt”.
Har du brug for vejledning til at se, om din hjemmeside er SEO-optimeret, eller skal du have hjælp til at få aflivet en eller flere af myterne internt? Vi står vi hos PK Medier altid klar med sparring og hjælp.