Når vi taler om produktbeskrivelse i denne kontekst, er der tale om teksten, der er ved de forskellige produkter på en hjemmeside. Man kan både lave en tekst med produktbeskrivelse til de produkter man tilbyder, men det kan også gøres, hvis man som virksomhed tilbyder en service frem for et produkt.
Når man har at gøre med en hjemmeside eller webshop, kan det være en fordel at produktbeskrivelsen på hjemmesiden fungerer som en salgstekst. Her kan det også være berigende at forklare og beskrive de enkelte produkter, eller den service man tilbyder. Brugeren skal via teksten få informationer om produktet, som forhåbentlig ender ud i et køb.
Det som er vigtigt at tænke på med hensyn til produktbeskrivelse er, at det ikke bare er en objektiv beskrivelse. Hvis man SEO mæssigt skal rangere højere på søgemaskiner, er det en stor hjælp at produktbeskrivelsen er tiltalende overfor søgemaskinens kriterier. Derudover er et vigtigt element, at webshoppens troværdighed både er synlig overfor målgruppen, men også for søgemaskinen.
Når man sidder og skriver tekster som produktbeskrivelse, kan det være en fordel at tjekke op på konkurrenten, der rangerer højere end en selv, som sælger noget af det samme. Her kan det være smart først at have undersøgt den SERP, som gør sig gældende for dit produkt eller den service, du udbyder.
Når du har undersøgt det, er det værd at vide, hvilken målgruppe produktet henvender sig til. Det behov, målgruppen har, er altså omdrejningspunktet for din produktbeskrivelse. Her er det essentielt at vide, hvordan tonen i ordvalget skal lyde.
Herunder er der kriterier som søgemaskiner, som Google, har større forkærlighed for end andre. Det gælder en speciel opsætning, samt at man laver en søgeordsanalyse, der er passende for ens virksomhed. Hvis du vil undersøge det nærmere kan du læse mere om teknisk SEO.
Når du skriver teksten til din produktbeskrivelse, kan det være en fordel at tale ind i, hvilken forskel produktet vil skabe for dem. Det er ofte ikke den tekniske funktion, som får brugeren til købssiden, det er derimod de overvejelser, der sker hos brugeren i den kognitive process. Hvilken glæde brugeren vil få af produktet eller ydelsen.
Når du skriver, hvilke egenskaber et produkt har, kan det være smart at bruge forskellige virkemidler, som er behagelige for øjnene eller skaber blikfang. Det gør det overskueligt for læseren. Her er det godt at din produktbeskrivelse indeholder punktopstillinger, forskellige skriftstørrelser eller et lækkert layout.
Mangler du inspiration til, hvordan man skriver den gode produktbeskrivelse? Det kan være, din virksomhed mangler sparring til, hvordan man bliver mere synlig og rangerer højere online. En stor værdi ligger ofte i et samarbejde med et bureau, som er ekspert. PK Medier er et af Danmarks førende SEO bureauer. Her kan du få hjælp og skræddersyet en markedsføringsstrategi til jeres branche.