Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Prisoptimering - Forklaring af begreb til erhvervsøkonomi

Ønsker du at få det mest optimale ud af et produkt, produktserie, service eller anden ydelse, så kan det være gavnligt at forstå hvad prisoptimering indebærer. En god forklaring kan give dig stor indsigt i at tænke i andre metoder.

Af 
Opdateret d. 21. november 2022
prisoptimering

Med prisoptimering menes der, indenfor erhvervsøkonomi, et fokus på at gøre din pris for et produkt eller ydelse bedre i forhold til dit dækningsbidrag. Nu større dit dækningsbidrag er, nu mere optimeret på pris er du. Du kan blandt andet se nærmere på omsætning/salgspris * afsætningen.

Du kan også forud eller inden en prisoptimering, hvis dit produkt er helt nyt blot lave en priskalkulation, hvor du fagligt regner på din pris. Søg altid mod at få størst mulig dækningsbidrag, da du da vil tjene mest pr. Enhed af dit produkt eller ydelse.

I denne sammenhæng kan du benytte dig at både totalmetoden såvel som enhedmetoden. De to måder at se på prisoptimering dækker henholdsvis over:

 

  • Totalmetoden: Find det totale dækningsbidrag for en vare, som gøres gennem: De variable omkostninger for varen - nettoomsætning for varen.
  • Enhedsmetoden: Find dækningsbidrag pr. Enhed og ikke alle, som gøres ved at: enhedsomkostninger ved varen - slagspris = Dækningsbidrag pr. enhed.

 

Hvad er forklaring på dækningsgrad?

Nu har vi omtalt dækningsbidraget, men har du også ofte i dette sammenhæng hørt om dækningsgrad? Hvad er det, og hvilken forklaring har det? 

Hvis du skal regne dækningsgrad ud, måske i forbindelse med en prisoptimering, skal du benytte formel: Dækningsbidrag / omsætning * 100 = Dækningsgraden. Den kan hjælpe dig med at opgøre dine tal i procent - hvilket er forskellen på disse to metoder.

Find anden inspiration og viden hos PK Medier

Ønsker du generelt at blive klog på markedsføring, og digital marketing eller andre teorier, så kan du her på PK Medier læse en hel masse mere om netop alt dette. Vi arbejder til dagligt med mange af disse teorier, metoder og tilgange. 

Vi elsker, at kunne dele ud af vores viden og erfaringer, og du kan derfor læse løs, og vi håber, at du finder vores info om erhvervsøkonomi og alt herunder interessant og relevant. En forklaring på de fleste, kan hjælpe dig på vej i det store markede for marketing og markedsføring generelt. Nu blev du i hvert fald sat lidt ind i prisoptimering.

Angivelse af kilder

  1. paddle.com
  2. blog.hubspot.com

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 0 / 5. Optælling af stemmer: 0

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
cogclockmenu-circlecross-circle