Marketing automation

Effektiviser dine arbejdsprocesser

Restaurant Markedsføring

Optimering ved hjælp af Marketing Automation

Hvorfor?

Et af tidens allerstørste buzzwords, når vi taler om marketing, er marketing automation. Du har måske allerede hørt begrebet omtalt før i forbindelse med inbound marketing og content marketing. Men hvad er marketing automation egentlig, og hvorfor er det så højt på dagsordenen, når vi taler om marketing?

Du kender det måske?

Du og dit marketingteam bruger uendelige timer på at jagte besøgende til jeres hjemmeside, for herefter at konvertere dem til konkrete leads. Dette imens to-do listen for dagen langsomt hober sig op, nye opgaver kommer ind fra siden og de mange møder spiser din tid. Sidst på dagen sidder du fortsat tilbage med en lang liste af opgaver, som du ikke nåede at kigge på og dermed må udskyde, velvidende at dagen i morgen bliver præcis på samme måde.

Effektiviser dine arbejdsprocesser

Sidder du Sidst på dagen tilbage med en lang liste af opgaver, som du ikke nåede at kigge på og må dermed udskyde, velvidende at dagen i morgen bliver præcis på samme måde?

Det er her, marketing automation træder ind i billedet som en sand hjælper. Som navnet antyder, er marketing automation en automatisering af dine marketingopgaver. Formålet er at automatisere de ofte tidskrævende og tilbagevendende marketing-processer, der forekommer, når du vil skabe trafik og leads til din virksomhed. På den måde kan du effektivisere dine arbejdsprocesser relateret til dine marketingindsatser og således få frigivet en lang række ressourcer, der i stedet kan bruges på andre vigtige indsatser. 

Hvordan fungerer det?

Lyder det lidt for godt til at være sandt? Du kan være helt rolig, det er heldigvis helt sandt. Marketing automation er en software, der ved hjælp af demografisk data og cookies, følger dine leads adfærd. På den måde indsamles automatisk en lang række informationer om dine leads, som du kan anvende til at skabe målrettet og personaliseret indhold. Ikke alene kan du bruge informationen om dine leads adfærd på dit website til at genere relevant indhold. Med marketing automation kan indholdet også offentliggøres automatisk, så det bliver sendt til modtageren på det helt nøjagtige tidspunkt. Således spiller marketing automation en altafgørende rolle på dine leads kunderejse, da softwaren gør det muligt at give dine leads det sidste skub på deres købsrejse. 

Hvordan kommer du i gang?

Du sidder måske nu og tænker over, hvordan du får processen igangsat. Der findes en lang række forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med netop dette. På listen over gratis værktøjer finder du bl.a. mailchimp, der primært anvendes til at automatisere e-mails til dine leads. Af andre populære værktøjer findes platformen Hubspot. Hubspot rummer en lang række af de værktøjer, der anvendes i forbindelse med salg og marketing, og er således en oplagt mulighed for mange virksomheder, der vil arbejde med marketing automation.

Brug din tid korrekt

Med marketing automation kan du altså automatisere en lang række af dine marketingindsatser, og levere personaliseret indhold til dine kunder, så det rette budskab rammer de rette kunder, på det rette tidspunkt i købsprocessen.  

Opsummeret kan du med marketing automation:

Arbejder du struktureret og seriøst med marketing automation kan det således skabe store fordele for din virksomhed, der både vil kunne ses og mærkes på bundlinjen.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.