IGTV, hvad er det?

Vi giver dig en udførlig guide til Instagram TV: IGTV

I sommeren 2018 lancerede Instagram en ny videoplatform og social medie platform kaldet IGTV, som er det nye modsvar til videotjenesten (og videogiganten) YouTube.

Men hvad er IGTV egentlig, hvordan kan du bruge det som en del af din markedsføringsstrategi og hvad er forskellen på IGTV og YouTube? Vi gennemgår det hele i en udførlig guide til dig, der gerne vil blive klogere på emnet.

Hvad er IGTV?

De sociale medier er hele tiden under udvikling, og med årene er det blevet mere og mere klart, at video er det mest velfungerende format, når du skal producere engagerende content (indhold) til dine følgere. Her er især Instagram stories, TikTok videoer og YouTube videoer gode eksempler, der viser, hvor nemt og populært videoindhold er. Men hvor vi før troede at videoer skulle være korte videoer, så har YouTube vist, at der også er et stort publikum, der er interesserede i længere videoer. Derfor har Instagram også lavet en feature, der gør det muligt at se og uploade længere videoer – også kaldet IGTV.

Faktisk er IGTV video en separat app, der kan bruges alene eller sammen med Instagram og alle brugere kan oprette deres egen kanal. Den store forskel mellem IGTV og Instagram stories er længden på videoerne. Hvor en enkelt story kan vare op til 15 sekunder, så varer videoerne på Instagram TV alt fra flere minutter og op til en hel time. Dog er det kun de mest populære og verificerede brugere og kreatører, der kan lave videoer, der varer en time.

App’en er nem at tilgå og har forskellige knapper, du kan bruge til at udforske mediet. Disse knapper inkluderer ’start’; ’udforsk’; ’notifikationer’ og ’profil’. Under ’start’ finder du videoer lavet af personer, du allerede følger på Instagram eller brugere, som Instagram tror du gerne vil følge. Under ’opdag’ kan du både søge efter videoindhold, kategorier og personer. Derudover har Instagram udvalgt personificeret indhold, som de tror du vil kunne lide. Under ’notifikationer’ får du besked, når du selv har lagt en video op og folk reagerer på denne. Til sidst finder du din egen profil, hvor du og andre kan finde det videoindhold, du lægger op på IGTV – hvis du altså ønsker at lægge noget op.

Vil du have hjælp til IGTV?

Vores hold af specialister er klar til at hjælpe dig og din foretning. 

Hvorfor skal du vælge os?

Hvordan kan du bruge IGTV i din markedsføringsstrategi?

Som vi har oplevet det med sociale medier som Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok og mange flere, så kan de udvikle sig på rekordtid. Derfor er det en god idé, at begynde at udforske nye medier, hvordan man bruger det og hvordan du nu eller i fremtiden kan benytte dig af mediet, som en del af dit marketing mix og din markedsføringsstrategi.

Instagram TV er netop begyndt at lancere annonceringsværktøjer i USA, men de er endnu ikke kommet til Danmark. Men der er god grund til at holde sig opdateret i forhold til hvornår og hvordan, man kan bruge IGTV til at annoncere på.

Indtil annoncering på IGTV bliver en mulighed i Danmark, kan du bruge det sociale medie som en organisk tilføjelse til dine sociale medier. Her kan du opbygge længerevarende og dybere kunderelationer med din lange, informative (og underholdende) videoer. Du kan eksempelvis bruge mediet til at vise dine nye produkter; din nye menu; tutorials eller DIY (gør-det-selv) videoer.
Men hvordan kommer du i gang, og hvad bør din virksomhed bruge IGTV til? Hos PK Medier, holder vi os hele tiden opdateret med de nyeste trends på de sociale medier og vi kan derfor rådgive dig eller hjælpe med at positionere dig godt på de sociale medier og på markedet generelt.

YouTube vs. Instagram TV

Som nævnt før, minder IGTV meget om YouTube. De har begge fokus på længere videoer og på at tilbyde et stort bibliotek af videoindhold. Men hvor adskiller de to sig, og hvordan kan IGTV konkurrere med en så stor videogigant som YouTube?

IGTV gør det muligt at kombinere platforme på tværs. Eftersom at Instagram er en af de absolutte største sociale medie-platforme i verden, kan det være fordelagtigt at kombinere IGTV og Instagram.

IGTV bruger et vertikalt format i stedet for et horisontalt format, som YouTube bruger. Det passer altså bedre til den måde, vi allerede bruger vores mobil. Du slipper altså for at skulle vende din mobil for at se en video i ’full-screen’ format. Dermed kan du også nemmere bruge den samme video på Instagram og IGTV, i stedet for at skulle ændre formattype, så du også kan uploade det på YouTube. Og du kan nemt uploade din video direkte fra din telefon til IGTV.

YouTube har i mange år været en stor underholdningsplatform og ikke mindst indtægtskilde for mange ”youtubere”, der uploader videoindhold. Derudover har virksomheder også kunne generere leads, salg og awareness gennem annoncering på platformen. Selvom IGTV endnu ikke er blevet stort i Danmark, så kan det meget vel være fremtidens ”YouTube” for både seere, kreatører og virksomheder, hvad end fokus er på at tjene penge eller på at underholde brugere. Instagram har før haft stor succes med deres nye tilføjelser, og derfor er der en god sandsynlighed for, at IGTV også kan blive et hit indenfor de kommende år.

En kort opsummering

Så hvis vi skal opsummere, så er IGTV en ny tilføjelse til det store sociale medie Instagram. Her er fokus på længere videoindhold, der skal underholde, informere og inspirere seerne. Annoncering på mediet er endnu ikke tilgængeligt i Danmark, men skulle efter sigende komme snart, og det er derfor en god idé, at begynde at sætte sig ind i mediets muligheder, hvis du er en virksomhed, der i forvejen investerer annoncekroner på videobaserede sociale medier såsom Instagram, Facebook, YouTube og TikTok.

IGTV minder på mange måder om videotjenesten, YouTube, men på grund af dens brugervenlighed og direkte tilknytning til Instagram, kan det potentielt blive den nye store videotjeneste.

Vil du gerne lære mere om, hvordan du som virksomhed kan bruge de sociale medier til markedsføring? Så har vi skrevet en artikel om netop sociale medier – eller mere specifikt om annoncering på de sociale medier.

Vi håber at du nu er rustet til at kaste dig ud i det spændende videomedie. Hvis du er mere nysgerrig anbefaler vi bare, at du kaster dig ud i det og giver dig i kast med at optage og lave noget content. Og så håber vi selvfølgelig, at du tager fat i os, hvis du vil tage din markedsføring til det næste level med en klar markedsføringsplan med udgangspunkt i en kombination af data, dine ambitioner og din virksomheds identitet.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.