Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Hashtag - hvad er det, hvordan og hvornår bruger man det?

De seneste år er dette tegn blevet en mere og mere integreret del af vores systemer og måde at kommunikere på. Men hvad er et hashtag, og hvordan bruger du tegnet? Lad os dykke ned i tegnet muligheder.
Af 
maler Frederiksberg

Et hashtag er helt basalt et #-tegn, og som benyttes i online kommunikation. I sin enkelthen betyder ordet “tag” et lille skilt til en ting. Det benyttes på sociale medier til at skabe genveje til andre sider, personer, virksomheder og meget andet. Det er et “shortcut” til et andet sted på det gældende sociale medie.

Et Instagram hashtag på et billede er eksempelvis en henvisning til noget andet relevant til billedet, en anden person eller virksomhed eller omdiskuterede emner. Sidstnævnte, emner, er blandt andet det velkendte #metoo, som de fleste nok kender til. 

Selve funktionen med dette tegn er i sin tekniske funktion helt simpelt, at du som bruger giver mulighed for at modtager hurtigt og nemt kan tilgå dette emne, person, virksomhed m.m. Ved blot at tilføje #virksomhedsnavn, gør du navnet klikbart og som sender bruger indtil denne virksomheds omtale - alle andre som også har brugt dette hashtag.

Dette tegn og funktion benyttes ofte på Twitter, Facebook, Instagram, TikTok, Youtube og lignende sociale medier. De har dog præcis samme funktion på alle medierne, og man bruger den ens på tværs af de sociale platforme.

I denne artikel, finder du alt det du skal vide angående hashtag. Læs med her og udvid din viden indenfor hashtag og hvordan det anvendes. 

hashtag

Hvad bruger du dette tegn til?

Dette tegn giver ikke bare visuelt mulighed for at vidensdele, og lade sig katgorisere med andre ligende områder. Det giver også en teknisk mulighed for at lade sig komme frem i sammenhæng med disse hashtags. Desto mere du teknisk ses i forbindelse med eksempelvis #DKPol, vil du blive vist i denne sammenhæng, hvor dette tegn bliver vist og brugt. 

Det kan ses som et stort link netværk. Hvor du gennem små stier forbinder emner, ord, personer, virksomheder og m.m. Du ser flere og flere influenter, som benytter det i deres influencer marketing.

Firmaet Noord, gør også brug af hashtags i deres markedførings. Læs mere om dem her: https://noordoutdoorfitness.com/calisthenics-equipment/

YouTube video

FAQ

Hvad er hashtag?
Et hashtag er et #-tegn, som benyttes til at skabe interaktion på sociale medier gennem et tag. Det giver adgang til at kunne klikke sig videre rundt på mediet gennem disse tegn, hvor man både sendes videre til byer, områder, personer, virksomheder, emner og meget andet.
Hvordan fungerer et Instagram hashtag?
Et hashtag på Intstagram benyttes både til at assosiere sig selv med andre relevante emner, men ligeledes og teknisk for at kunne blive vist i denne sammenhæng, når folk blot søger på hastagget. Du tilføjer blot et # foran dit ønskede emne.
Hvad er en hashtag generator?
Hvis du arbejder mere professionelt med denne funktion kan en hashtag generator være relevant til både at finde relaterede hashtags, som er effektive at benytte sig af, men derudover også hjælpe med at udvide dine hashtag med længere eller mere præcise fraser.
Hvornår bruger man et hashtag?
Du bruger dette tegn, når du ønsker at skabe sammenhæng med andre. Vil du gerne kommunikere mere bæredygtighed kunne du eksempelvis benytte dig af hashtag som #CSR #sustainability osv. Dit opslag bliver på denne måde synlig for andre der søger det selvsamme hashtag.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder og test

chevron-downmenu-circlecross-circle